Kifejezetten csendben cserélte le a Rheinbahn két vonalon az alkalmazott járműtípusokat. Az intézkedéssel egy lépéssel közelebb került az új Stadtbahn-vonal, a Wehrhahn-Linie 2016 eleji átadása.
2015. augusztus 24. valamilyen formában biztosan bekerül majd a düsseldorfi közlekedétörténetbe: ettől a naptól fogva ugyanis a majdani Wehrhahn-Linién közlekedő Stadtbahn-viszonylatok elődeinek tekitnhető 703-as, 712-es és 713-as villamosvonalakon csak kétoldali ajtós kocsik közlekedhetnek. Tudni érdemes: a villamosokat és a Stadtbahnt üzemeltető Rheinbahnnak a felszíni vonalakon közlekedő járművei jellemzően egyoldali ajtósak és egyirányúak. Kivétel ezek közül csak a Siemens Combino-járműcsaládjába tartozó NF8U típusú villamos, amelyet eleve a Wehrhahnra szántak, de a Stadtbahn-vonal átadásáig szólóban vagy párba csatolva a felszíni vonalakon járnak. Ezek a kocsik bár egy vezetőállással bírnak, kétoldali ajtósak.
A 703-as, a 712-es és a 713-as villamosvonalakon már csak a Wehrhahn-Linie majdani kocsijai, a kétoldali ajtós Combino-rokonok, a Rheinbahn NF8U-i járnak. A képen bal oldalt látszik a régi peron és a régi kijelző, immáron sötétre kapcsolva
A villamosok augusztus 24-étől a középperon felé nyitnak ajtót és megszűnt az, hogy a belváros felé a megállóban nem álltak meg a szerelvények a munkavégzés miatt. Cserében típuskorlátozást kellett bevezetni
Az új középperon utastájékoztató kijelzőit még nem programozták fel teljesen – a Rheinbahn amúgy ugyanazt a rendszert használja erre, mint a Budapesti Közlekedési Központ a FUTÁR-kijelzőkhöz. Ráadásul a megállóhelyi eszközöket is ugyanaz a cég, a krefeldi LUMINO gyártotta
Ez a szempont pedig fontos a majdani Stadtbahn-vonalak esetében, hiszen folyamatosan zajlik a villamosvonalak megállóinak átépítése. A Wehrhahn városrészbeli Uhlandstraße megállóhelyé például most fejeződött be és immáron középperonos állomásként működik. A villamosok korábban az út közepén álltak meg, az utasok pedig az úttestre szálltak le és onnan szálltak fel.
Az egyirányú, egyoldali ajtós villamosok utolsó üzemnapja a három érintett vonalon 2015. augusztus 23. vonal. E nap estéjén tartott rövid pihenőt az Engerstraßénál – itt marad az úttestre való leszállás – a 2021-es pályaszámú Combino-rokon NF10-es villamos
A három szóban forgó vonal közül korábban csak a 712-esen volt biztos az NF8U-párosok üzeme, a többi viszonylaton vegyesen közlekedtek a többi járművel
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A most üzembe helyezett középperon miatt azonban a hagyományos villamosok nem közlekedhetnek már a vonalakon, így a járművek átcsoportosításával a korábban egyirányú, egyoldali ajtós kocsikkal adott 703-as és 713-as vonalakat is a kétoldali ajtós NF8U-kkal üzemeltetik. A vonalon persze még marad úttestre leszállós megállóhely, többek között ilyen a viszonylag gyér forgalom Engerstraße is.
A mostani búcsú csendben telt el, csak néhány fotós örökítette meg az utolsó „régi villamosokat” (jellemzően párba csatolt NF6-os és szólóban közlekedő NF10-es típusokat). A nagy búcsút a helyi nosztalgiavillamosokat gondozó Linie D e.V. várhatóan a télen tartja meg, de augusztus 23-án is bejárták a vonalakat több régi villamossal.
Halász Péter