2015. 08. 17.

A nagy átkapcsolás

Üzembe helyezte az SBB a Gotthardbahn Brunnen és Erstfeld közötti szakszán az európai vonatbefolyásoló rendszer második szintű változatát. A lépés illeszkedik a Gotthard-bázisalagút üzembe helyezésével kapcsolatos munkák sorába.


Augusztus 15-éről 16-ára virradó éjjel Brunnen és Erstfeld között üzembe helyezte az ETCS Level 2-es vonatbefolyásoló rendszert. A 19 kilométer hosszú szakasz a 2016 decemberétől forgalomba kerülő Gotthard-bázisalagút északi kapcsolata lesz majd, ezért fontos itt is az alagútban üzemelő vonatbefolyásoló rendszer telepítése, amivel a pálya mostani kapacitását jelentősen lehet növelni.
A vonatbefolyásoló rendszer üzembe helyezését a Bundesamt für Verkehr (BAV) engedélye nyomán kezdte meg az SBB és ennek a folyamatnak a látványos eleme a hétvégi vágányzár, amikor átállítják a biztosítóberendezéseket az új rendszerre. A következő fázis novemberben jön majd, akkor a Castione és Pollegio közötti szakaszon, a déli kapcsolaton helyezik üzemben a rendszert.
Az új rendszernek köszönhetőn óránként és irányonként két személyvonati és hat tehervonati menetvonalat tudnak majd biztosítani az új szakaszon és a Gotthard-bázisalagútban is.
Az SBB és a bázisalagút építésére létrehozott projektcég, az AlpTransit Gotthard AG Altdorfban és Rynächtben új forgalomirányító központot épített a rendszerhez, innen felügyelik majd a jövőben a bázisalagút forgalmát is.

Az ETCS-es szakaszon kötelező az új berendezéseket használni a járműveken, legyen szó akár magánvasúti, akár államvasúti gépekről
(fotó: Halász Péter)

A rendszer beüzemelésével kötelezővé válik ezen a szakaszon az ETCS Level 2-höz alkalmas eszközökkel felszerelt járművek alkalmazása úgy a személyforgalomban, mint a tehervonatok esetében is.
Az SBB közölte azt is, hogy a megfelelő mennyiségű üzemi tapasztalat begyűjtéséig Flüelen és Erstfeld között 80 km/h-ra korlátozzák a vonatok sebességét, ami elsősorban a személyforgalomban jelent kockázatot, mivel a dél felől érkező vonatok csatlakozását veszélyezteti a néhány perces késés, ezért az SBB azt kéri, hogy az átállás utáni pár napban az utasok nagyobb ráhagyással tervezzék utazásaikat.
Az átállás éjszakáján 22:15-től 7:30-ig az érintett szakaszon teljes vágányzár volt, ami a regionális és távolsági személyszállításban húsz vonatot érintett. A tehervonatok jelentős részét a Lötschberg- és a Simplon alagutak felé terelték el.

Halász Péter