2015. 08. 04.

A DB átalakítandó

Nagyjából a címben idézett döntésre jutott a német Monopolkommission, amely kifogásolta, hogy az operatív tevékenységet és a kereskedelmi tevékenységet (lényegében: a vonatközlekedést) nem választja szét megfelelő módon a Deutsche Bahn AG, ezzel viszont hátrányba kerülhet a többi piaci szereplő.


Régóta terítéken van és már az EU jogászait is foglalkoztatja, hogy a Deutsche Bahn AG nem eléggé és nem megfelelő mértékben választotta el a pályavasúti és a vállalkozó vasúti tevékenységét, emiatt pedig a pályavasúti bevételekből vagy éppen a teherszállítás bevételeiből keresztfinanszírozhatják a személyszállítási közszolgáltatást, miközben a közszolgáltatás ellenértékének meghatározásakor bőven aláajánlanak a többi versenytársnak.

A DB AG versenytársainál jobb helyzetben van, igaz, így sem mindig sikerül megnyernie a közszolgáltatási tendereket. A képen a Meridian üzemeltette motorvonat várja az indulást Münchenben, a budapesti Railjet mellett

A németországi Monopolkomission (nagyjából a magyar Gazdasági Versenyhivatalnak felel meg a szervezet) legutóbb arra jutott, hogy egyetlen út van a visszásságok rendezéséhez, ez pedig a DB AG átszervezése lehet. Ennek keretében pedig szigorúan el kell választani az infrastruktúra-üzemeltetést és az operátori tevékenységet. Ez nagyobb átláthatóságot és tiszta gazdálkodást eredményezne, amellyel azonban jelenleg nem mindig dicsekedhet a DB AG. Ezen kívül pedig szigorítani kellene a szövetségi állam felügyeletét is a vasúttársaság felett.

A személyszállítási jegyértékesítésben túlságosan nagy a piaci fölénye a DB-nek, ezt egy tőle független nemzeti jegyértékesítési rendszerrel lehetne orvosolni
(fotók: Halász Péter)

A személyszállítás tekintetében érdekes lehet, hogy a szervezet javasolta egy nemzeti jegyértékesítési rendszer kialakítását, amelyben nem a DB AG szerepe dominál, hanem attól független. Jelenleg a legtöbb közlekedési jegyet (nem csak vasútit, hanem a városi közlekedésre érvényes jegyek javát is) a DB AG maga értékesíti a különböző partnerek számára is. Éppen ezért érdekes, hogy több magánvasút telepít komoly befektetéssel saját maga is jegykiadó automatákat a DB-s eszközök mellé, mert így a bevételen máshogyan kell osztoznia a DB-vel.

Halász Péter