Eldőlt és végleges az időpont: a 2017-es nyári szezont már nem indítja el az autószállító vonatok tekintetében a DB AG. A DB Fernverkehrbe korábban beolvadt DB AutoZug szolgáltatásait jó ideje folyamatosan építi le a német vasút, mert túlságosan drága az üzemeltetés és egyre kevesebben utaznak az autószállító vonatokkal.
A menetrendből már most is sorra tűnnek el az autószállító vonatok Németországban, ám eldőlt: 2017-ben a nyári szezon már nem indul el, végleges eltűnik a kínálatból ez a szolgáltatás. Autószállítást egyedül a külföldi vasúttársaságok – így például az ÖBB – kínál, ha kínál, illetve a Sylt szigetét a szárazfölddel összekötő SyltShuttle vonatok maradnak meg.
Az elmúlt évek során látványos visszafejlődésen ment át ez az üzletág, sorra szűntek meg az egykor jól prosperáló viszonylatok és további karcsúsítások is napirenden vannak még. A klasszikus autósvonatok ugyanis kifejezetten veszteségesek, nem éri meg az üzemeltetésük. A DB AG adatai szerint éves szinten átlagosan 200 ezer utasuk van, ami nagyon kevés.
A szolgáltatásra nézve ugyancsak negatív hatással volt az, hogy hosszú ideje nem újították meg a járműparkot, a járművek elöregedtek, a fenntartásuk drága és a kor követelményeinek sem felelnek meg: miközben az ICE-szerelvények 250-330 km/h-val közlekednek, addig egy autószállító kocsi legfeljebb 160-as tempóra alkalmas, ráadásul nem minden vonalon közlekedhet, ami tovább növelheti az utazási időket. Ugyancsak nem éppen vonzó volt a legújabb újítás, ami szerint az autókat kamionnal, az embereket vonattal szállítanák...
Az ÖBB-nél még mutatóban marad az autószállítás, igaz, a hagyományos vonatok kiegészítéseként
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az autósvonatok másik baja az, hogy autósvonatok. Azaz az autó nélkül utazó utasok számára nincsenek megnyitva, pedig ez is bevételt jelentene, hiszen egy francia Riviérára tartó utas nem mindig vinné magával a kocsiját, de a hálókocsi neki is megfelelő szolgáltatást kínálna. Ám erre nem volt lehetősége a mezei utasnak, legfeljebb csak akkor, ha a hagyományos éjszakai vonatot egészítették ki az autószállító szolgáltatással.
Érdemes összevetni a korabeli számokkal is a jelenlegi helyzetet: 1988-ban 2900 dedikáltan autósvonat közlekedett, további 480 gyorsvonaton pedig kiegészítő jelleggel kínálták ezt a szolgáltatást a 26 belföldi és 61 nemzetközi relációt magában foglaló hálózaton. Az akkori autószállító kínálat Törökországtól egészen a francia-spanyol határig ért és rendkívül népszerű volt az utasok körében. Mára azonban már a szolgáltatás fejlesztésének elhagyása mellett az olcsó repülőjegyek és az olcsó bérautók idején nem tudott versenyképes ajánlatot tenni az üzemeltető és egyre kevesebb utasa maradt.
Halász Péter