2015. 08. 19.

Ritkít a BVG, nincs elég villamosvezető

Nemrégiben még tagadta a BVG, hogy a villamosvezetők hiánya miatt bármilyen kényszerintézkedés lenne szükséges a tömegközlekedési kínálatot tekintve, ám most már biztos: annyira sokan hiányoznak a létszámból, hogy az utasok is kénytelenek megérezni, hogy baj van.


Drámai mértéket öltött a villamosvezető-hiány Berlinben. A BVG közlése szerint annyira sokan hiányoznak a létszámból, hogy komoly ritkításokat kellett életbe léptetni. Elsőként szombat este operatívan lemondták a 18-as (Hellersdorf–S Springpfuhl és a 67-es (S Schöneweide–Krankenhaus Köpenick) viszonylatok közlekedését, ám további járatritkításokra is kort kell keríteni. Eredetileg a nyári szünet végéig lett volna érvényben a rendelkezés – ez Berlinben augusztus 28-áig tart –, ám most úgy néz ki, tovább, legalább a hónap végétől, a tanítási időszakban le kell mondani több startot.
Elsősorban a csúcsidei sűrítőjáratokat érinti az intézkedés: az M6-oson a Marzahn és a Landsberger Alle/Petersburger Straße közötti sűrítőjáratokat törölték a menetrendből. Az M8-as vonalon a teljes vonalon (a Hauptbahnhof és Ahrensfelde) közötti sűrítőket vették ki. Az M5-ös vonalon a 22 óra utáni menetek egy része marad el. A BVG cserében hosszabb villamosokat próbál meg közlekedtetni az érintett szakaszon, hogy legalább a kieső kapacitás egy részét pótolják.
További intézkedéseket is kilátásban helyezett a BVG: az M4-es és az M10-es vonalon is ritkítják a követési időközt, utóbbin a jelenlegi 5-ről 6 percre növelik azt, cserében itt is nagyobb villamosok járnak majd, ígéri a BVG nevében a szóvivőjük, Petra Reetz. Az intézkedés várhatóan az év végéig marad érvényben.

Ritkább közlekedés, lemondott peremidőszaki járatok – a villamosvezető-hiány már az utasok által is érezhető következményekkel bír Berlinben

Az utasok érdekeit képviselő szervezet, az IGEB korábban arra hívta fel a BVG-t, hogy valós helyzetnek megfelelő menetrendet alakítson ki és ne egy-egy menetet töröljön mindig a kínálatból, mert ez az utasoknak semmiképpen sem megfelelő szolgáltatás, különösen nem a peremidőszakokban, amikor amúgy is ritkábbak a járatok. A mostani intézkedéscsomag az IGEB szerint nagyjából lefedi az általuk felvázoltakat.

Ahol csak mód van rá, a ritkább követésű időszakban legalább nagyobb kapacitású villamosokat járat a BVG, így több helyre kerül a hosszú Flexitykből is

A BVG közlése szerint mintegy 80 villamosvezető hiányzik a létszámból. Átmeneti megoldásként máshonnan, más városokból keresnek villamosvezetőket „kölcsönbe”: várhatóan Augsburgból és Mainzból érkeznek járművezetők, akik ismerik az Adtranz-féle GT6-os alacsonypadlós kocsikat, hiszen méteres nyomtávolságú változataikkal otthon is dolgoznak. A BVG a lengyelországi Szczecin városából is próbált kocsivezetőket kölcsönözni – az itteni járművezetők a járműeladások okán rendelkeznek a csehszlovák eredetű berlini kocsikra vonatkozó típusismerettel –, de ez meghiúsult. Végleges megoldást persze nem ez jelent, hanem az, hogy a BVG maga bővíti a létszámot. A tervek szerint az eddigi tanfolyami létszámkereteket 15-ről 24 fősre bővítik és még ebben az évben összesen 63 jelöltnek biztosítanak – sikeres vizsga esetén – munkahelyet a német fővárosban.

Idén hatvanhárom új villamosvezető állhat szolgálatba a BVG-nél. Addig kölcsön-munkaerővel próbálják meg enyhíteni a hiányt
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter