2015. 07. 09.

Jöhet a Škoda!

Megkapta a német vasúti hatóság, az EBA engedélyét a ČD 380-as sorozatú mozdonya. A Škoda gyártotta húsz masina várhatóan a menetrendváltástól egészen Hamburgig jár majd, ha minden a tervek szerint alakul.


Az már ismert a korábbi, a decemberben életbe lépő menetrend tervezetét bemutató körképünkből, hogy a Budapest és Berlin, illetve Hamburg közötti három nappali EuroCity-vonatpárból mindössze egy marad majd, ami átszállás nélkül közlekedik Budapest és Németország között: az EC 172/EC 173-as számokat viselő Porta Bohemicáról van szó. A másik két vonat, az EC 174/EC 175-ös és az EC 170/EC 171-es is búcsúzik a német sínektől decemberben, a vonatok csak Budapest és Prága között járnak majd. Korábban – megszokott módon – ebben a témában is titkolózott a magyar vasút.
A háttérben a MÁV-START személykocsijainak finoman szólva is kifogásolható állapota és szegényes szolgáltatási színvonala mellett az áll, hogy a ČD és a DB AG – némi kitérő utánszorosabbra fűzte az együttműködését a Prága–Drezda–Berlin–Hamburg tengely közlekedésének lebonyolításában. Ennek okán vásárolt több személykocsit is az ÖBB-tól a cseh vasút és újítja fel őket. A tervek szerint ezeket a vonatokat pedig a cseh mozdonyok vontatják majd Németországban is, enyhítendő a krónikus mozdony- és kocsihiányt a DB-nél.

A magyarországi típusismeret után a németeknél is felbukkannak a cseh masinák – decembertől a tervek szerint menetrendszerűen járnak majd Prága és Hamburg között a 380-asok
(fotó: Halász Péter)

Az EBA engedélyét megelőzte, hogy 2013-ban már megkapta, mégpedig a kontinensen másodikként a Škoda 109E típusú mozdonya a TSI High Speed RST certifikációt, amely jelentősen megkönnyíti a további engedélyek beszerzését. A 25 kV 50 Hz-es és 15 kV 16,7 Hz-es váltóáram mellett 3 kV-os egyenáramról is üzemelni képes mozdonyok jelenleg Budapest és Prága között közlekednek, ám a decemberi menetrendváltástól nyugat felé is terjeszkednek majd.
Az üzem pedig jó iskola lehet a DB-nek: a bajorországi nagysebességű regionális forgalom számára a DB Regio hat, a tervek szerint 102-es sorozatjelzésű mozdonyt és a hozzájuk illő emeletes ingavonatok vásárol majd és állít forgalomba 2016 decemberétől München, Ingolstadt és Nürnberg között a jelenlegi IC-kocsis vonatok helyett.
Úgy volt, hogy...
A ČD és a DB AG együttműködése a MÁV-START álmait erősen megtépázta: a 2014-es InnoTranson és később, a kocsitípus bemutatásakor is arról álmodoztak a MÁV-csoport vezetői, hogy a két prototípust követő 48 darabos széria az IC+-kocsikból a Budapest és Berlin, illetve Hamburg közötti EC-kben jelenhet meg, kiváltva a főjavításra szoruló CAF- és DWA/DVJ-kocsikat. Ám most már kiderült: a németeknek nem kell az IC+ kétes kényelme és hiába a tervezett széria visszafogottabb belső tere (legalábbis a hírek szerint a németeknek túl hivalkodó volt a színes kocsibelső), ebből az üzletből sem lesz semmi. Cserében a kocsitípus „lebutított”, 200 helyett csak 160 km/h-s, egy áramrendszerű változatának gyártásáról van szó. No igen, a korábban felhozott „esélyegyenlőtlenségi” problémák sem hatottak jól az ügyre, még ha azokat a vasúttársaság cáfolta is annak idején.

Halász Péter