Többe kerül az S-Bahn üzemeltetése Berlinnek és Brandenburgnak, mint korábban. Eddig 250 millió eurót fizettek évente a szolgáltatásért, ám a DB AG-hoz tartozó operátor költségeinek emelkedése miatt több pénzre van szükséges. Ha a tartományok nem fizetnek, járatritkítás jöhet.
Évente 250 millió euró körüli összeget fizet Berlin és Brandenburg a berlini gyorsvasút üzemeltetőjének. A DB AG-hoz tartozó S-Bahn Berlin GmbH azonban egyre növekedő költségei miatt a hírek szerint többet kérne a szolgáltatásért. Bár a tervek egyelőre bizalmasak, igen valószínű, hogy drágulni fog a szolgáltatás. Ha viszont a tartományok nem tudnak több pénzt összedobni, akkor a szolgáltatási szintet kell csökkenteni. Ráadásul a meglehetősen érdekesre sikerült üzemeltetési pályázat sem javít a helyzeten, hiszen egyetlen lehetséges operátorként pont a DB AG jelentkezett.
Az S-Bahn üzemeltetése többe kerül majd, mint eddig, hiába tendereztették meg a hálózat üzemeltetésének egy részét az olcsóbb és hatékonyabb szolgáltatás érdekében
Pont emiatt gyakorlatilag annyit kaphat majd a DB AG, amennyit kér, ez pedig azt jelenti, hogy az árak szinte biztosan növekednek majd. Ráadásul nem csak az üzemeltetésben, hanem az új járművek beszerzésében sem várható igazi verseny: a hírek szerint ugyanis a Bombardier visszalépett a járműtendertől. Egyelőre tehát a lengyel Pesa és a Siemens-Stadler konzorcium van versenyben a Berliner Zeitung hírei szerint. A járműtender a számítások szerint mintegy 900 millió eurós projekt, ám a szövetségi kormány tulajdonába tartozó DB AG addig nem akar fizetni a járműgyártóknak, amíg nem szállították le az új járműveket. Márpedig ez komoly feladat lesz, hiszen eddig nem alkalmazott eszközöket is be kell építeni a szűkös szerkesztési szelvényre méretezett vonatokba: többek között klímaberendezéseket is.
A régi motorvonatok tovább maradnak szolgálatban, a DB AG az új szerelvényekre egyelőre csak pályázatot írt ki, ahonnan állítólag a Bombardier visszalépett már. Maradnak egy ideig a régi vonatok...
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Mindenesetre az biztos, hogy a DB AG és a tartományok folyamatosan egyeztetnek a témáról. A tárgyalásoknak pedig viszonylag hamar sikerrel kell járniuk, ugyanis felmerült: az egész üzemeltetési tendert visszavonják és újra kiírják. Ez utóbbit viszont az utasok bánhatják: még tovább kell majd az erősen elöregedő vonatokkal utazniuk. Ha pedig a rövid távú költségigényekről nem születik megállapodás, alighanem akár egyoldalú járatritkítás jöhet, hasonlóan a 2009-ben indult S-Bahn-krízishez.
Halász Péter