2015. 07. 30.

Az ÖBB az OSE-t akarja

Komolyan érdekli az ÖBB-t a görög vasutak átvétele. Az osztrák vasúttársaság vezetője, Christian Kern azonban azt mondta: nem fizetnének a TrainOSE átvételéért, legfeljebb az adósságok egy részének elengedéséről lehetne szó.


Az ÖBB komolyan érdeklődik az görög vasút, az TrainOSE átvétele iránt. A TrainOSE-t ugyanis az ország hitelezőinek ajánlása értelmében privatizálni kellene, holott ez a görög állam „családi ezüstjének” része. A privatizáció azonban nem újkeletű: 2012-ben, a konzervatív Antonis Samaras miniszterelnök már felvetette a dolgot és akkor mintegy 200 millió eurós bevételt remélt a görög kormány az üzletből.
A mostani privatizációs hullámtól a következő évek során mintegy 50 milliárd eurós bevételt remélnek a gazdasági szakemberek. A bátor tervek azonban előfeltételei az újabb pénzügyi segélycsomagnak, így hamarosan dönteni is kell az állami tulajdonok magánkézbe adásáról. Ám az 50 milliárdos cél már legfeljebb csak álom: az állami energiaszolgáltató, a PPC privatizációját és az elektromos hálózatot üzemeltető Admie magánkézbe adását is elutasította az illetékes szaktárca. Sőt, a jelenlegi kormányfő, Alexis Tsipras év eleji kinevezésekor állította le az Admie privatizációját, így komoly imázsbeli veszteség lenne ez a lépés számára is.

Nem, a görög Csörgők nem kerülnének át az ÖBB-hez, ezeket már nagyon régen leállította az OSE. Ám az ország vasúti hálózatának nagy része továbbra is felújításra szorul
(fotók: Csanádi Sándor)

De vissza TrainOSE-hez: a görög vasúttársaságról Christian Kern, az ÖBB vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy jól ismeri a lehetőségeit és komoly eredményeket lehetne elérni a görög vasúti hálózaton. Emiatt viszont, ha komolyan gondoljuk a tervek – idézi Kern szavait a Trend című gazdasági magazin –, akkor kizárt, hogy pozitív vételárat fizessenek az  TrainOSE átvételéért, azaz csak „ajándékképpen” venné át az ÖBB az TrainOSE-t. Fontos azonban azt is tudni, hogy a cég 2013-as átalakítása után szerény nyereséget termelt. Ám ezzel együtt az ország vasúti hálózata elöregedett, csak a hálózat 17%-a villamosított – az EU-s átlag ezzel szemben 54%. Az OSE villamosított hálózata elsősorban Thesszaloniki térségére koncentrálódik, illetve Athén körzetében működik szigetszerűen villamos üzem, a vonalak nagy részén továbbra is dízelvontatás van, így a fontos észak-déli tengelyen, Athén és Thesszaloniki között sem végig drót alatt mennek a vonatok.
Az viszont biztos, hogy a rövid mellékvonalaknak reszeltek az ÖBB megjelenésével: Kern ezek üzemeltetését nem tartja gazdaságosnak, bár a megszüntetés nem feltétlenül cél a cégvezető szerint.

A görög vasútnak csak 17%-a villamosított, ezen jár a néhány Hellas-Sprinter, amelyek az OSE legkorszerűbb járművei közé számítanak
(forrás: Wikipedia)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.