Érdekes részletek derültek ki arról, hogy a DB AG hogyan szeretné javítani a vasúti utazás élményét a közeljövőben. Sok ígérgetés után tényleg jön a wifi és visszatér a hangos és képes tartalomszolgáltatás is a távolsági vonatok fedélzetére.
A közelmúltban jelentette be Rüdiger Grube, a DB AG vezérigazgatója reformterveit, amelynek része a távolsági (vasúti) közlekedés piacvesztésének megállítása és a folyamat visszafordítása. Ehhez azonban szükség van arra, hogy a fedélzeti szolgáltatások sorát is bővítsék. Nem, nem a klasszikus étkezőkocsik térnek vissza – bár igény bizony lenne rájuk –, hanem más irányban látja a jövőt a német vasút. Ezt erősíti, hogy Berthold Huber, a DB Fernverkehr vezetője is távozik, új emberekkel újulhat meg a távolsági vasút. A tervek szerint versenyképes és jövedelmező lesz az egész DB-csoport, idén a tervek szerint 2,2 milliárd eurós nyereséggel. Ehhez azonban kell az utasszámok emelése is. De nézzük most az új fedélzeti szolgáltatások sorát!
Már az ősszel elindul a wifiszolgáltatással ellátott ICE-vonatok fedélzetén a vasúttársaság saját tartalomszolgáltató portálja. Az oldalon a folyamatosan frissülő, a vonat útjával kapcsolatos információk mellett szórakoztató programok is elérhetők lesznek. Hogy mindez zökkenőmentesen elérhető legyen a vonaton mindenhonnan, új hotspotokat telepítenek majd a szerelvényekre. Ugyancsak javítani kívánja a DB AG a sok panaszra okot adó mobiltelefonos vételi lehetőségeket: részben a szolgáltatók bevonásával a vasútvonalak mentén újabb bázisállomások telepítésével, részben pedig a mobil jelerősítők cseréjével szeretnék áthidalni a problémát.
Az internet-hozzáférés a fedélzeti wifin keresztül eddig fizetős volt és csak néhány vonaton, néhány szakaszon működött. Mostantól, sokadszori ígéret után minden más lesz? A képen egy wifis ICE robog ki Düsseldorfból Köln felé
A portálon majd látható lesz a vonatok útvonalának vizualizációja, valamint a köztes megállók, a vonatszámok és a menetidők. Ezen felül az érintett köztes állomások és a fontosabb turisztikai célpontok kapcsán is számos információt tesznek majd elérhetővé a használók számára.
A portálon elérhető lesz majd a fedélzeti gasztronómia kínálata is, igaz, itt már csak azt kell akkor még elérni a cégnek, hogy a büfé valóban nyitva is legyen, ne legyen mondjuk személyzethiányos. A jövőben szeretnék ezt a funkciót továbbfejleszteni úgy, hogy erről a felületről lehessen rendeléseket is leadni az ételekre, italokra vonatkozólag, amit helyben szolgálnak majd fel az utasoknak.
Újdonság lesz majd egy hírportál is a fedélzeti szolgáltatások körében, ahol nyilván valamilyen együttműködés keretében kerülhetnek be a fontosabb médiaszolgáltatók tartalmai.
Nincs új a nap alatt: az ICE 1-es és ICE 2-es vonatokon volt video- és audioprogram is, ám ezt megszüntették. Most újracsomagolva visszatér a szolgáltatás
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az informálás mellett a szórakoztatásra is hangsúlyt helyeznek majd. Számos film közül lehet választani az utazások, ezek rövid előzetesét is elérhetővé teszik majd és egy hasznosnak tűnő funkció is bekerül a kínálatba: a rendszer jelez, hogy egyes szakaszok esetén van-e idő még egy újabb film elindítására vagy már nincs? A filmek mellett a hangos kínálat is bőséges lesz: hangoskönyvek mellett számos rádióprogram közül választhatnak az utasok.
A gyerek és az örök gyerekek több játék közül is választhatnak majd a tervek szerint, amelyeket a fedélzeti portálról lehet elérni. Ezen kívül kifejezetten a gyerekeknek szánt mozgóképes tartalmat is kínálnak majd a megfelelő szekcióban.
Aki az 1990-es években folyamatosan terjeszkedő ICE-közlekedés történetét és a fedélzeti szolgáltatásokat nyomon követi, annak bevillanhat: nincs új a nap alatt! Valóban, a DB AG ugyanis nem talált ki ezúttal (sem?) valami újat, hanem csak a korábban működő és megszüntetett szolgáltatást csomagolja újra. Emlékezetes: az ICE 1-es és 2-es szerelvények egyes kocsijaiban videoprogramokat kínáltak kisméretű, az ülésekbe épített kijelzőkön keresztül és valamennyi ülés esetében elérhető (volt) a fedélzeti audiokínálat, ami számos zenei kiadvány mellett több regionális rádióadót is kínált. Ezt a fedélzeti szórakoztató rendszert azonban nem korszerűsítették az évek során és a meglehetősen zavarérzékeny (jellemzően VHS-kazettákkal működő) videoszolgáltatás miatt megszüntették azt. Az ICE 1-es és 2-es vonatok „redesign-programja” keretében eltüntették a szolgáltatás nyomait. Most azonban kicsit más csomagolásban újraindítja a programot a DB AG.
Halász Péter