Egyre több helyen vezetik be a németek az elsőajtós felszállási rendet a városi közlekedésben. Korábban Hamburgban szakítottak az összajtózással a legtöbb járat esetén, ezúttal pedig Augsburg áll be a sorba, miután a próbaüzemmel nagyon pozitív tapasztalatokat szereztek.
Az augsburgi városi buszokon augusztus 1-jétől teljeskörűen bevezetik a kötelező elsőajtós felszállási rendet. Azt hinné az ember, hogy Németországban már sok helyen működik a rendszer, ám ez közel sincs így: nagyon sok nagyvárosban még mindig az összes ajtó használható a buszokon felszállásra, a sofőrnél csak a jegyvásárlási szándékkal érkezők szállnak fel első ajtónál.
Az Augsburger Verkehrsgesselschaft már áprilisban bevezette az elsőajtós felszállási rendet a 32-es viszonylaton. A Klinikum és a Königsplatz között közlekedő járat esetében a tapasztalatok jók voltak az új rendszerrel, annak ellenére, hogy a város egyik legforgalmasabb járatáról van szó. A közlekedési cég vezetője, Walter Casazza úgy nyilatkozott: naponta mintegy 150 ezer utas egyharmadát érinti az új, mind a huszonöt autóbusz-viszonylatra kiterjedő intézkedésük. A cél pedig nem más, mint a potyautasok kiszűrése, a jegyvásárlási hajlandóság növelése és az utazóközönség számára terhes utastársak utazásban való megakadályozása.
A közlekedési cég szerint elsősorban az előre váltott jegyek arányát szeretnék növelni azonban az elsőajtós felszállási renddel és azzal, hogy az intézkedéssel párhuzamosan a gépkocsivezetőnél váltott jegyek árát 20%-kal megemelik. Az AVG azt reméli, hogy mintegy évi 200 ezer eurós pluszbevétellel jár majd az intézkedés. Nem mellesleg érdemes tudni: a jegy nélkül utazók a viteldíjon felül további 60 eurós pótdíjat is fizetnek.
Az elsőajtós felszállási rend Augsburgban azonban nem újdonság: 2008 óta hétköznap este 20 órától és hétvégén egész nap érvényben van a felszállási rend, egyedül 2010-ben enyhítettek annyiban, hogy bizonyos szakaszokon felmentést adtak az elsőajtózás alól.
A próbaidőszak alatt azonban számos buktató is napfényre került a rendszer kapcsán: az utasok sokszor panaszkodtak arról, hogy a buszvezető késve adja meg a nyitásengedélyt a leszálló utasoknak, hogy ne slisszoljanak fel a hátsó ajtókon. A másik gond, hogy az első ajtón felszálló utasok nem mennek mindig hátra a busz végébe, így az újonnan felszálló utasoknak okoznak kényelmetlenséget.
Az utasokat is megkérdezték az elsőajtós felszállási rendről: a felmérések szerint 75%-uk szerint tökéletesen mindegy nekik, hogy milyen rend van érvényben, elfogadják bármelyik megoldást is.