2015. 07. 23.

Motorvonatot vegyenek!

Hamarosan áruba bocsátja az eddig használt motorvonatait az AKN. A Hamburg és Schleswig-Holstein területén működő magánvasút újít és az új LINT-ek forgalomba állításával egyidejűleg megválik a régi LHB-motorvonatoktól.





Tizenöt motorvonat végét jelenti, hogy decemberig az AKN tizennégy új LINT-et állít forgalomba. A régi motorvonatokat azonban nem vágják szét, legalábbis egyelőre biztosan nem: áruba bocsátják őket. Az 1970-es években épített VTE típusú dízel-villamos járműveket egyenként 3,4-3,8 millió kilométernyi futásteljesítménnyel árulja a vasúttársaság. A még napi használatban lévő kocsikhoz bőséges tartalékalkatrész-csomagokat is biztosítanak.

Majd négy évtized után még nem ócskavasként végeznék az AKN motorvonatai, hanem eladásra kínálja őket a jelenlegi üzemeltető. 2013 nyarán az eidelstedti kihúzóból érkezik két VTE a peron mellé
(fotó: Halász Péter)

Az AKN 1976-1977 során szerzett be az akkor még Linke-Hoffmann-Busch néven működő járműgyártótól tizenöt magaspadlós, dízel-villamos motorvonatot. A kétkocsis egységek üzemszerűen nem bonthatók, a két kocsiszekrény egy Jacobs-forgóvázon nyugszik. A BBC által szállított villamosberendezések nem csak dízelmotor segítségével működtethetők, hanem némi átalakítás után a hamburgi S-Bahn-hálózat harmadik sínes rendszeréről is működhetnek, ezt pedig ki is használta az AKN pár évig, amíg Eidelstedtből egészen a Hauptbahnhofig jöttek be a motorvonatok az S-Bahn vágányain. A 88 ülőhelyes és 88 km/h-s végsebességgel bíró szerelvényeket négy, egyenként 78 kW-os villanymotor hajtja. A kocsik energiaigényét egy 242 kW teljesítményű Cummins M11-es motor fedezi.
A motorvonatok iránt érdeklődő vevőket telefonon várják az AKN-nél.

A motorvonatok jellegrajza, főbb méretei és gyártáskori paraméterei
(forrás: AKN)

A típusból egyébként rendelt a Graz-Köflacher-Bahn és a Frankfurt-Königsteiner Eisenbahn is. A GKB-nál már 2011 során elbúcsúztak a VT2E-k, míg az FKE rendszeresen beveti a jellegzetes motorvonatokat.

Halász Péter