Új és nagyobb váróterem, új mellékhelyiség és sokkal több megállóhely lesz a megújuló berlini központi buszállomáson. A Zentraler Omnibusbahnhof, a ZOB 2018-ig tartó átépítésére 12 millió eurót fordítanak.
Érezhetően szükséges a berlini központi buszállomás felújítása: a virágzásnak indult távolsági buszos piac kiszolgálása érdekében a Berlin nyugati részén fekvő buszpályaudvar már szűkös és a létesítmények igen elavultak. A BVG-hez tartozó üzemeltető, az IOB 2014-ben ugyanis 175 ezer járműmozgást regisztrált, 2015-ben pedig 205 ezerrel számolnak majd. A követőző évek során ez a szám tovább emelkedik, 2019-re már 350 ezer buszmegállással kalkulálnak. Ennek megfelelően az 1966-ban megnyitott pályaudvar kapacitásai már bőven szűkösek: eredetileg ugyanis 60-80 ezer megállás körüli értékkel kalkuláltak. A helyszűkét jellemzi, hogy amíg a korábbi években a 218-as városi járat a pályaudvar területén használt egy kocsiállást, addig 2013 óta száműzték a Messedammra.
A ZOB jelenlegi elrendezése. A meglévő területet okosabban használva kényelmesen bővíthető a pályaudvar
(térkép: openstreetmap.org)
(térkép: openstreetmap.org)
A 218-as busz korábban a 11-es kocsiállásról indult, de 2013-ban száműzték a ritka nosztalgiajáratot a Messedammra, ne foglalja az értékes kocsiállásokat
A buszpályaudvart eredetileg 60-80 ezer darab évi kocsimozgásra tervezték, ezt az értéket a tényleges forgalom már régen meghaladta
A pályaudvar átalakítását jelenleg hátráltatja, hogy a terület egy részén egy benzinkút és egy autómosó rendelkezik hosszú távú bérleti szerződéssel, így a fejlesztéseket ennek megfelelően kell megtervezni. A jelenlegi elképzelések szerint a középső területen lévő felállóhelyeket két átlós sorba rendezik majd, míg a külső körön lévő megállóhelyeket fűrészfogas megoldásúvá alakítják át, így bár a buszoknak tolatással kell majd elindulniuk, sokkal több jármű állhat be a peronok mellé és a kocsik egymást sem hátráltatják majd.
A középső kocsiállásokat átlósan rendezik majd el két sorban, jobb lesz így rendelkezésre álló hely kihasználtsága
A külső körön lévő megállókat fűrészfogassá alakítják át, így a buszok kevésbé hátráltatják majd egymást
A felújítás során azonban el fog tűnni az 1960-as éveket idéző pályaudvari hangulat, amely sok filmest is megihletett. Helyette az InnoTransnak is otthont adó kiállítási terület közelében korszerű, modern létesítmény várja a buszok utasait. Ami azonban még képlékeny a tervekben az a buszpályaudvar városi közlekedési kapcsolata: az elképzelések szerint jó lenne javítani az S-Bahn Messe Nord állomásához vezető úton is, illetve a Masurenalle és a Messedamm kereszteződése alatti aluljáróhoz vezető kapcsolatok sem felelnek meg a kor igényeinek.
Az átalakítás után az utasok is kényelmesebben szállhatnak majd a távolsági buszokra
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A felújítási munkák összesen 12 millió euróba kerülnek majd, ennek első részletét már fel is szabadította a város: 3,85 millió euróval járultak hozzá a munkákhoz, amelyek 2018-ra fejeződnek majd be. A tervek szerint a hiányzó összeg egy részét a bevételekből és a nyereségből, valamint további tartományi (városi) támogatásokból pótolja az üzemeltető.
Halász Péter