Svájcban nem kicsiben gondolkodnak: a hosszú távú tervek szerint 2030 környékére a 2011-es adatokhoz képest mintegy 30-80%-kkal többen veszik igénybe a népesség növekedése miatt a tömegközlekedési eszközöket. Zürich térségében komoly többletforgalmat vár a SZU, azaz a Sihltal Zürich Uetliberg Bahn is.
A nyár elején elfogadta az általános cselekvési tervét a SZU közgyűlése, amelynek értelmében 2030-ig komoly infrastrukturális fejlesztésekkel veszik fel a versenyt a tömegközlekedési iránti egyre növekvő igényekkel. A zürichi elővárosban két vonalat üzemeltető vasúttársaság esetében a számítások azt mutatják, hogy a következő 15 év során a mainál 80%-kal több utast szállíthat a cég. Ehhez azonban nem csak több jármű, hanem több járat és emiatt komoly pályaoldali fejlesztések is szükségesek.
A SZU esetében rendkívül sok az egyvágányos pályarész, ez pedig a vonattalálkozások szervezése miatt különösen veszélyes a menetrend tartására. Emiatt több kitérőt és hosszabb kétvágányú szakaszt is terveznek majd. De a járművek oldalán is jönnek a fejlesztések: vagy emeletes vonatok járnak majd 10 perces ütemben vagy egyszintes szerelvények 7,5 percenként követik egymást a legforgalmasabb időszakban. Az indulási idők pontos meghatározásakor figyelembe kell venni a 15-30 perces alapütemben közlekedő ráhordó villamos-, trolibusz- és autóbuszjáratokat is.
A vonattalálkozások pontos tervezése és azok pontos megtartása szükséges a menetrend betartásához. Svájcban erre is figyelnek, így a sűrűbb menetrend miatt több és hosszabb kétvágányú szakaszt kap a SZU mindkét vonala
A vonatok esetében korlátokat szabnak az állomások is: az S4-es (Zürich HB–Langnau-Gattikon–Sihlbrugg) esetében 125 méter, az S10 (Zürich HB–Uetliberg) viszonylat esetében pedig 100 méter hosszúak lehetnek a vonatok. Jelen pillanatban a SZU szerint az S4-es vonalon közlekedő teljes járműpark csereérett lesz 2030-ig, ímg az Uetlibergbahn esetében a régi, narancssárga vonatokat kell leváltani újakkal.
A narancsszínű Be 4/4-es motorkocsik által közrefogott alacsonypadlós betétkocsik 2030-ig cserére érettek. 1993 óta szolgálnak ezek a járművek az Uetlibergbahnon
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A SZU tervei szerint a jelenlegi 10 perces ütem helyett a csúcsidei 7,5 perces követést a következő 13 során szeretnék bevezetni, illetve megteremteni a bevezetés feltételeit. A hosszabb vonatokra pedig már tíz éven belül számíthatnak az utasok.
SZU: Zürich házivasútjaA Sihltal Zürich Uetliberg Bahn 1990-ben jött létre a korábbi Uetlibergbahn és a Sihltalbahn összeolvadásának eredményeként. A tulajdonosok között szerepel Zürich városa, a kanton, az érintett települések és a szövetségi kormány is. A kvázi magánvasút Zürich térségében két viszonylatot üzemeltet: az S4-est Zürich HB–Langnau-Gattikon–Sihlbrugg között, ez a Sihltalbahn; ezen felül az S10-es, amely Zürich HB és az Uetliberg között jár. Utóbbi érdekessége, hogy 1200 V-os egyenáramról üzemel és a villamosítás idejéből megmaradt a vágánytengelyhez képest 1300 milliméterrel eltolt felsővezeték is. Így az egyenáramú felsővezeték nem keresztezi a Sihltalbahn nagyvasúti rendszerű (15 kV 16,7 Hz-es váltóáramú) hálózatát. Az SZU végállomás a zürichi főpályaudvar alatt, a 21-22. vágányokon kapott helyet, a többi földalatti vonaltól függetlenül.
Halász Péter