Ha valaha át is adják már végre az új berlini, Willy Brandtról elnevezett repteret a schönefeldi szomszédságában, akkor is marad üzemben az NDK egykori fő légikikötője. Az ok prózai: az új reptér már most kicsinek bizonyul, pedig meg sem nyitott.
A jelenlegi elképzelések szerint az évek óta majdnem készen lévő új reptér, a BER 2017-től fogadhat utasokat, ám a számítások azt mutatják: ebben az évben már évi 33 millió utas használná a berlini repülőtereket, míg a BER-t csak 27 millió utasra méretezték. Ám a tegeli légikikötő nem segíthet, mert ezt be kell zárni a BER megnyitásával. Így nem marad más választás, mint a jelenleg az 1970-es években épített terminálépülettel rendelkező Schönefeld megtartása.
A BER a schönefeldi reptértől délre esik, a hatalmas kifutópálya-komplexum déli oldalán van, míg az SXF jelzéssel illetett repülőtér ennek északi oldalán található. Közlekedési kapcsolata azonban a tervek szerint kevés lesz a régi terminálnak, S-Bahn áll majd meg előtte és talán néhány busz betér még az épülethez. Ennyi, hiszen a távolsági és regionális vonatok a visszaépítendő vasútállomást nem érintik, azok a „fő-reptér”, a BER alatti alagútban közlekednek majd. Mindazonáltal valóban érdekes kérdés lesz majd a két terminál közötti kapcsolat és a város felé vezető tömegközlekedési kapcsolatok kialakítása, mert korábban a teljes áttelepüléssel számolt mindenki.
A BER készen van, vagyis... lesz, talán 2017-re
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Azt egyelőre nem tudni, hogy mennyi ideig kell a régi reptér épületével is számolni, de a szakértők legalább öt vet jósolnak neki, ennyi idő alatt tudnák bővíteni az új reptér épületeit és létesítményeit. Ez után sem tűnik majd el Schönefeld: a kormányzat saját célú repülőtere lesz majd a régi terminál. Ám erre 2025-2030 előtt nem kerül sor, így szükséges a régi terminálépület felújítsa is.
Mindezeken felül talán meglepő azt mondani, hogy minden a menetrend szerint halad a BER esetében, de az biztos, hogy a legutóbbi időtervnek valóban megfelel a reptér átalakítása, hiszen már elkészült, ám a biztonsági rendszereket újra kellett építeni a területen. Eközben zajlik az északi, régebbi kifutópálya felújítása is, ezzel őszre végeznek, addig a repülőgépek az új, déli pályát használják, ám ennek megközelítés útvonalai miatt a környékbeli lakosok tiltakoznak: nem szeretnének repülőzajt annak ellenére, hogy a város és a reptér segítette a hangszigetelési munkákat elvégezni a lakóházakon. Így viszont éjszakai repülési tilalom lesz érvényben, emiatt könnyen elképzelhető, hogy a Berlinbe tartó, éjszakába nyúlóan késő repülőgépek a jövőben Hannoverben, Hamburgban vagy éppen Lipcsében landolnak majd...
Halász Péter