2015. 07. 02.

Nem lesz sztrájk – Megállapodott a DB és a GdL

Megállapodott egymással a Deutsche Bahn AG és a mozdonyvezetőket is képviselő szakszervezet, az elmúlt közel egy év során számos munkabeszüntetést szervező Gewerkschaft der Lokomotivführer. Fizetésemelés és a túlórák leépítse vár a vasutasokra.





Eddigi története során először nem csak a mozdonyvezetőkre, hanem a több más szakma képviselőire vonatkozó megállapodást kötött egymással a DB AG és a GdL. A szakszervezet az elmúlt egy év során számos munkabeszüntetést szervezett és elutasították a harmadik fél vezette közvetítést, ám miután a társadalom szimpátiája és türelme láthatóan fogyott a Claus Weselsky vezette szakszervezettel szemben, így inkább mégis belementek a közvetítésbe, aminek egészen hamar eredménye is lett.
A Bodo Ramelow thüringiai miniszterelnök és Matthias Platzeck, korábbi brandenburgi miniszterelnök vezette tárgyalásokon eredmény született számos kérdésben. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy 2018-tól 38 órás lesz a referencia-munkahét a mozdonyvezetők számára, ám több más kérdésben, így többek között a munkaközi szünetek tekintetében is megállapodás született. Egyetértettek a felek a közösen kidolgozott béremelési ajánlat ügyében is, amely egy hosszútávú perspektívát kínál az érintetteknek.

A sztrájkok miatti szükségmenetrendre, legalábbis a GdL miatt egyelőre nem lesz szükség Németországban. Magyarics Zoltán felvétele Frankfurt am Main-Flughafen Regionalbahnhof állomáson 2014 őszén készült

A DB AG közleménye szerint az EVG-vel is megkötött megállapodás szerint járnak el most is: összesen 5,1%-os béremelés következik majd a mozdonyvezetőknél: július 1-jétől 3,5%-os, de legalább 80 eurós havi bérfejlesztés jön, majd 2016. május 1-jétől további 1,6%,  de legalább 40 eurós emelés következik majd. Ezen kívül pedig egy egyszeri, 350 eurós kiegészítést is kapnak az érintettek. A 2016. szeptember 30-ig érvényes megállapodást egyeztetések után 2020-ig meghosszabbíthatják, illetve a GdL kötelezte magát az egyeztetések mellett 2020-ig, azaz nem valószínű egy újabb mozdonyvezető-sztrájk egy ideig.
A munkavállalók terheinek csökkentésére 2017 végéig a több mint egymillió túlórát leépíti a DB AG, ehhez 300 új mozdonyvezetőt vesznek majd fel. A munkavállalók ezen kívül megkapják a döntés lehetőségét: szabadnapot és túlórapénzt kapnak vagy teljes összegű túlórapénzt fizet a munkáltató. Ezen kívül pedig a nyugdíjas vasutasok munkavállalását is támogatják: a teljes munkaidő 81 százalékáért 88,5%-nyi fizetést kapnak majd.
A megállapodás a DB AG szerint hosszú távú munkabékét szolgál és előnye, hogy már a nyáron sem kell újabb sztrájkoktól tartani az utasoknak.

Halász Péter