Németországban már nem csak a nagyvasúton, hanem a városi közlekedésben is gondokat okoz a járművezetők hiánya. Csak a szövetségi fővárosban, Berlinben több mint félszáz villamosvezető hiányzik a szükséges létszámból, ami komolyan veszélyezteti a mindennapi forgalmat is.
Összesen 22 vonalon – ezek közül 9 esetében egész éjjel is – közlekednek villamosok Berlinben. Ám úgy tűnik, hogy nem minden esetben sikerül valamennyi villamost elindítani: hiányoznak a vezetők ugyanis. A BVG adatai szerint jelenleg 963 járművezetőjük van, ám a teljes és biztos üzemhez 1040 fő lenne szükséges. Ez az érdekvédelmi szervezetek szerint veszélyezteti a napi járműkiadást, illetve a megrendelt közszolgáltatás maradéktalan teljesítését és sorra kell lemondani az egyes startokat személyzethiány miatt.
A szakszervezetek szerint a háttérben a BVG rossz személyzeti politikája áll. Összesítésük szerint a létszámkeret megállapításakor figyelembe vett 5%-os betegjelentési „keret” túl alacsony, ezen kívül pedig sokan amiatt ódzkodnak a járművezetéstől, mert határozott idejű, két éves munkaszerződéseket kötnek velük. Az érdekvédők szerint a közlekedési cégnek vonzóbb munkakörülményeket kellene kínálnia és máris dúskálhatna a járművezetőkben.
A korszerű villamosok önmagában nem elég vonzók, a munkakörülményeket is azzá kellene tenni a BVG-nél, vélik a szakszervezetek
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A BVG azonban máshogy látja a dolgok. Ők úgy számoltak ugyanis – idézi a berlini sajtó Petra Reetz, a BVG szóvivőjének szavait –, hogy az állománynak legalább negyede lehet legfeljebb betegszabadságon. A határozott idejű szerződések kapcsán pedig a BVG jelezte: törvényi előírás az ilyen munkaszerződések megkötése.
A szóvivő megerősített azonban azt, hogy valóban szűkös a BVG mozgástere jelenleg, mert nincs minden tekintetben elegendő villamosvezető, azonban azt is kiemelte, hogy a menetrendet ennek ellenére lehet tartani. Eközben pedig gőzerővel zajlik az új járművezetők képzése. Az új munkatársak három hónapos tanfolyam során sajátítják el a szabályokat és a járművek vezetésével kapcsolat ismereteket, ahol összesen hétféle járműtípusra kapnak képzést. A BVG megerősítette: valóban hiányzik 77 járművezető a teljes létszámból, ezt a keretet ősszel, várhatóan október-november folyamán töltik majd fel, ám a menetrendi közlekedés addig sincs veszélyben.
Érdemes azt is megjegyezni, hogy az emberek jönnének villamosvezetőnek, ám a BVG tavaly a mintegy kétezer jelentkezőből összesen csak százat vett fel, legalábbis a Berliner Kurier értesülései szerint. Ráadásul 2016-tól még több vezető fog hiányozni, mert sokan elérik ekkor a nyugdíjkorhatárt és nyugállományba vonulnak majd.
Időközben kiderült: szó sincs a menetrendszerű közlekedésről. A 18-as és a 67-es villamosviszonylat közlekedését hétvégéken le kell állítani a személyzethiány miatt és számos másik vonalon is ritkábban közlekednek a szerelvények a megszokottnál.
Érdemes azt is megjegyezni, hogy az emberek jönnének villamosvezetőnek, ám a BVG tavaly a mintegy kétezer jelentkezőből összesen csak százat vett fel, legalábbis a Berliner Kurier értesülései szerint. Ráadásul 2016-tól még több vezető fog hiányozni, mert sokan elérik ekkor a nyugdíjkorhatárt és nyugállományba vonulnak majd.
Időközben kiderült: szó sincs a menetrendszerű közlekedésről. A 18-as és a 67-es villamosviszonylat közlekedését hétvégéken le kell állítani a személyzethiány miatt és számos másik vonalon is ritkábban közlekednek a szerelvények a megszokottnál.
Halász Péter