Bemutatták a berlini közlekedési társaság, a BVG új Solaris buszait. A négy szóló, 12 méteres kocsi elektromos hajtást kapott, a vonalközi töltést pedig érintkezésmentes módon oldják majd meg. A kísérleti üzem helyszíne a Zoologischer Garten és a Südkreuz pályaudvarok közötti 204-es vonal lett.
A BVG Indira-Gandhi-Straße garázsában mutatta be a gyártó Solaris és az üzemeltető BVG Berlin új autóbuszait. Négy Solaris Urbino 12 electric áll forgalomba a német fővárosban, amelyek teljesen elektromos üzemben közlekednek majd a 204-es vonalon, a Zoologischer Garten és a Südkreuz között.
A Bombardier által kifejlesztett PRIMOVE technológiával ellátott buszok néhány – a közlemény szerint 4-7 – perc alatt fel tudják tölteni az akkumulátoraikat a végállomásokon, mégpedig vezetékmentes megoldásokkal. Az indukciós töltőberendezések helyhez kötött felét a burkolatban helyezték el a két végponton. A kocsik hajtásrendszerét a Vossloh-Kiepe szállította, a Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur pedig 4,1 millió euróval járult hozzá a projekthez. A megvalósításban a Technische Universität Berlin szakemberei és hallgatói közreműködtek és követik a 2016-ig szeptemberéig tartó projektet.
A töltőpontok a PRIMOVE 200 töltőrendszerrel kerültek kialakításra, teljesítményük 200 kW, hatékonyságuk pedig legalább 90%. A hálózatról 400 voltos váltóáramot igényelnek. A két végállomáson kívül az Indira-Gandhi-Straße garázsban is telepítettek egy ilyen pontot.
A szóló autóbuszok hetven utas szállítására alkalmasak és első látásra tökéletesen azonosak bármelyik másik Solarissal. Ám a kocsik az elektromos hajtásuknak köszönhetően nem hangosabbak egy átlagos személyautónál és a számítások szerint éves szinte 260 tonnával kevesebb széndioxid kerül a levegőbe a buszok forgalomba állításával – ehhez egyébként 250 átlagos elektromos személyautó kellene egyébként.
A buszok a 65 km/h-s végsebességükkel és a 160 kW teljesítményű aszinkron motorokkal tökéletesen megfelelnek a városi közlekedés igényeinek. Az energiát egy 90 kWh teljesítményű akkumulátor biztosítja a 6,1 kilométer hosszú vonalon való haladáshoz.
A négy villany-Solaris Berlinben a 204-es vonalon jár majd. Különlegességük a kontaktus nélküli töltési lehetőség, amelyet a városi közlekedésben eddig nem igazán alkalmaztak
(fotók: Solaris Bus & Coach S.A.)
(fotók: Solaris Bus & Coach S.A.)
A BVG egyébként korábban is jelezte: elkötelezett a környezetet nem terhelő energiával hajtott járművek iránt. A vizeken egy ideje már közlekednek a részben napelemes hajók, folyamatos a villamos- és metróhálózat fejlesztése és a buszok között is hosszas előkészítés után megjelenhetnek a kísérleti, tisztán elektromos járművek.
A berlini Solaris Urbino 12 electric fontosabb műszaki adatai:
Gyártó: Solaris Bus & Coach S.A.
Szállító: Solaris Deutschland GmbH, Berlin-Adlershof
Hossz: 12 méter
Szélesség: 2,55 méter
Magasság: 3,35 méter
Engedélyezett legnagyobb össztömeg: 18 tonna
Legnagyobb sebesség: 65 km/h
Utasok száma: 70 fő
Ülőhelyek száma: 33, ebből 19 dobogó nélküli, 3 pedig lecsapható
Hajtásrendszer szálítója: Vossloh Kiepe GmbH
Motor: aszinkron központi motor (TSA TMF 35), teljesítmény: 160 kW
Energiaigény: átlagosan 1,3-1,8 kWh/km
Akkumumátorrendszer gyártója: Bombardier Transportation
Vontatási akkumulátorok: PRIMOVE Batterie 90, lítium-ionos, kapacitás: 90 kWh, feszültség: 660 V =
Klímaberendezés: Konvekta UL500EM, hűtőteljesítmény: 24 kW
Fűtés: Spheros, 20 kW
Első tengely: ZF RL 82 EC
Hajtott (hátsó) tengely: ZF AV 132
Halász Péter