Több mint három évtized után búcsúzik a francia vasút egyik érdekes színfoltja: várhatóan még idén leállítja az SNCF és a francia posta, a PTT az 1984-től közlekedő nagysebességű postavonatokat. A küldemények szállítását közútra és légi útra terelik át.
Az SNCF-fel együttműködésben 1981-ban merült fel annak lehetősége, hogy a francia posta, a PTT (Postes, télégraphes et téléphones) két, speciálisan az igényeikre szabott TGV-szerelvényt vásároljon. A levélküldemények mellett e vonatok szállították a fontosabb csomagokat és az újságokat is. A két vonatot 1984 októberében állították szolgálatba és naponta mintegy húszezer zsáknyi küldeményt, a nemzeti küldemények közel harmadát szállították a szerelvények Párizs és Lyon között.
A vonatok fedélzetén 254 kis konténer fért el, összesen 65 tonnányi rakományt szállított egy vonat. A szerelvények a hagyományos postavonatok szerepét vették át az érintett szakaszon, de Párizs és Lyon között a PTT megszüntette a posta-TGV-k miatt a légiposta-szolgáltatást is, a felszabaduló kapacitásokat az ország déli felére csoportosították át.
A korabeli menetrendek szerint minden szerelvény egy-egy kört tett a két város között. Mivel azonban éjszaka a nagysebességű pályákon karbantartási munkákat is végeztek és végeznek, ezért a nappali TGV-khez képest 20 perccel több lett a menetideje a sárga TGV-knek: 2 óra 30 perc alatt tették meg a Párizs és Lyon közötti utat.
Volt idő, amikor még a légipostát is leállították miattuk: búcsúznak a sárga posta-TGV-k
A szerelvényeket hivatalosan a posta vásárolta meg és az ő tulajdonukban volt, az SNCF csak a vonatok üzemeltetéséről gondoskodott. A posta felé az SNCF általányösszeget számlázott a pályahasználatért és a vonatok közlekedtetéséért.
Eredetileg a posta két és fél szerelvényt vásárolt: két teljes, tízrészes vonatot, valamint egy fél szerelvényt egy hajtófejjel. A 923001 és 923005 közötti pályaszámokon futó hajtófejeket és a vonatokat sárgára fényezték, végsebességük 270 km/h volt. Tíz évvel később a posta még egy szerelvényt szerzett be: 1994-ben a 38-as számú utasszállító szerelvényt vették meg és alakították át a postaszállítás igényei szerint. A hajtófejek a 923006 és a 923007-es számokat kapták. A legutolsó menetrend szerint Párizsból 19:46-kor, 20:03-kor és 22:50-kor; Lyonból 23:06-kor, 3:48-kor és 5:36-kor indult vonat. A forgalmat hivatalosan június 27-én állította le a francia posta.
A sárga TGV-k helyét a teherautók és a hagyományos vonatokon utazó konténerek veszik át. A vonatok sorsából csak az biztos, hogy selejtezik őket...
(a képek forrása: Wikipedia)
(a képek forrása: Wikipedia)
Ám a következő időszakban lassan visszaesett a TGV-kkel szállított postaküldemények száma, 2007-ben már az eredeti ötven százaléka volt csak a vasúton utazó küldemények aránya. A francia posta végül úgy döntött: hosszú távon már nem számol a vonatokkal, és kivonja a forgalomból a sárga TGV-ket. A szerelvényeket selejtezik, a postaküldemények szállítását pedig kamionokkal és vasúton, de kombinált fuvarozási eszközökkel oldják meg a jövőben.
Halász Péter