2015. 06. 25.

Villamos a Hardbrückén

Új villamosvonal épül Zürichben. A főpályaudvarra vezető vágányok felett átívelő Hardbrückén ma még csuklós és duplacsuklós trolibuszok járnak, ám 2017 végétől már a villamosok várják az utasokat.


Május végén kezdődött el az építkezés, amikor a szimbolikus első kapavágást megtette Carmen Walker Späh kormánytanácsos; Filippo Leutenegger és Andres Türler városi tanácsosok és a Markus Geyer, az SBB Infrastruktur helyettes vezetője. Az új villamosvonalnak köszönhetően a városi vasút jobb kapcsolatot kap majd a zürichi S-Bahnhoz és fontos tehermentesítő szerep jut majd számára a forgalmas közlekedési útvonalon, amely gyorsan növekvő ipari negyedeket érint majd. A villamosvasút építéséről 2014 őszén tartottak népszavazást, ahol az érintettek egyértelmű igennel támogatták a közlekedésfejlesztési beruházást.

Felhajtó a Hardplatz felől

A híd déli oldalán lévő Hardplatz is megújul majd, eltűnik a villamosvégállomás

A villamosok a trolikkal közös megállót használnak majd az S-Bahn-megállónál

A munkákkal 2017. december 10-éig kell végezni, ekkortól ugyanis a 8-as villamos jár majd erre: a híd déli tövében lévő Hardplatz hurokvágánya helyett az Escher-Wyss-Platz érintésével Werdhölzli felé jár majd a visoznylat, ezzel javítva a Zürich-West és Aussersihl városrészek közötti közlekedési kapcsolatot és közvetlen átszállási lehetőséget kínálva a Hardbrücke állomásnál a gyorsvasúti járatokra. Ez utóbbi egy igazi intermodális csomópont lesz majd, jelenleg naponta 50 ezer utassal számol az SBB a megállóban, amely tovább emelkedhet a villamos megjelenésével. Az építkezés során új felvételi épületet is kap majd az állomás, a híd mindkét oldaláról kényelmesen elérhetők lesznek a vasúti peronok.

A vasútállomás is új felvételi épületet kap, a híd mindkét oldaláról kényelmesen elérhető lesz majd az S-Bahn peronja, amelyet megemelnek az akadálymentes ki- és beszállás érdekében

Az új épület nem lóg majd ki a sorból, illeszkedik a környezetébe

A fejlesztés fontos abból a szempontból is, hogy első alkalommal vezetik át a villamost a vasúti vágányok felett Zürichben és ezzel komolyan tehermentesíthetik majd a forgalmas csomópontot a Hauptbahnhof előtti téren, amit gyakorlatilag minden fontos villamosvonal érint jelenleg.
Az építkezés során új felhajtó épül a villamosok számára, melynek első jelei hamarosan látszanak is majd az első épülő pillér formájában. A közúti közlekedés rendje is változik az építkezés során, új felhajtókat építenek az autók számára is. Ehhez kapcsolódóan átépül a Hardplatz is, új üzletek épülnek és nyilvános illemhelyet is lépesítenek majd. A város fontosnak tartotta kiemelni, hogy az építkezés idején némileg korlátozni kell majd a kerékpáros forgalmat és csökkenteni a jelenlegi kerékpáros parkolók kapacitását, de a végeredmény tekintetében nem csökken majd a kerékpáros létesítmények kapacitása a maihoz képest.

A közúti közlekedés számára is biztosítják majd a megfelelő kapacitásokat. Érdekesség: a villamospálya a hídon szintben keresztezi majd a közutat, a híd északi oldalán ugyanis kétvágányos rámpa épül számára

Az új villamosvasúti rámpa keresztmetszete. Ez lesz a Hardbrücke északi felhajtója vaskerekű szerelvények számára
(a képek forrása: Stadt Zürich)

A projektre 130 millió frankot szánnak, ebből a szövetségi támogatás 45 millió frank, Zürich Kanton 76,4 millió frankot; Zürich városa pedig 7,8 millió frankot ad. A város állja ezen felül a Hardplatz átépítését és a közművek áthelyezését is 7,2 millió frank értékben. Az SBB 9 millió frankos beruházással járul hozzá a fejlesztéshez, amely érinti az S-Bahn-peront is. Az SBB a vasúti peron magasságát is megemeli, így biztosítandó az S-Bahn vonatainál az akadálymentes utascserét.

Halász Péter