2015. 06. 12.

Texasi FLIRT

A svájci Stadler Rail újabb sikert könyvelhet el magának: a texasi Fort Worth Transportation Authority számára szállít a járműgyártó nyolc FLIRT-motorvonatot és így a motorvonat-típus első sikereit tudhatja magáénak a tengerentúlon a gyártó.



Összesen nyolc FLIRT 3-as motorvonatot rendelt a Stadler Railtől a Fort Worth Transportation Authority. A texasi közlekedési társasággal az erről szóló megállapodást június 9-én írták alá. A több opciós lehetőséget is magában foglaló megbízás mintegy 100 millió dollár értéket képvisel.
A vonatokat részben Svájcban építik majd: innen érkeznek a kocsiszekrények és a forgóvázakat is, de a végszerelést – hűen az amerikai elvekhez – egy újonnan építendő gyárban végzik majd a tengerentúlon. A „Buy America Act” értelmében a termelő, értékteremtő munka 60%-át az Egyesült Államokban kell végezni és emiatt is szükség van az új telephely létesítésére.
Az új gyár létesítése látszólag talán felesleges a nyolc motorvonat miatt, ám nem szabad elfelejteni, hogy taktikailag nagyon is fontos lépésről van szó. A FLIRT vagy éppen a Desiro motorvonatok a tengerentúlon a light rail kategóriájába tartoznak, ez pedig komoly felfutásban van az utóbbi időszakban és ezen a piacon nyilvánvalóan a Stadler Rail is szeretne érvényesülni a FLIRT-motorvonatokkal. A versenytárs Siemensnek bejött az amerikai gyárépítés: a sacramentoi telephelyről kerülnek ki az Amtrak új villamosmozdonyai, az EuroSprinter-család alapjain nyugvó ACS-64-esek és számos light rail szerelvény is.
A szerződés szerint az első járműveknek 2017 júliusában kell elhagyniuk a gyárat és minden hatósági engedélyt meg kell szerezni 2018 márciusáig. A vonatok a TEX Rail vonalán Fort Worth és a Dallas/Fort Worth International Airport között közlekednek majd, ami várhatóan 2018 szeptemberében nyílik meg az utasok előtt.
A motorvonatok dízel-villamos erőátvitellel rendelkeznek majd, azaz a hajtásról egy, egy a GTW-motorkocsikhoz hasonló különálló egység gondoskodik majd a vonat közepén, ez látja el villamos energiával a vonat hajtásrendszerét.
A Stadlernek nem ez az első sikere az USÁ-ban, de eddig FLIRT-motorvonatot nem adtak el ide. Üzemel viszont 49 GTW-motorkocsi a különféle vasúttársaságoknál, amelyek meglehetősen megbízhatóan szolgálják a közlekedést.

Halász Péter