2015. 06. 10.

Felújítják a Stadtbahnt – a Zoo nem lesz végállomás

Augusztus végétől három hónapra lezárják a berlini Stadtbahn nagyvasúti vágányait. A DB AG átfogó menetrendi koncepcióval készül a felújításra, ám az biztos, hogy a Zoologischer Gartennél nem lesz végállomása a távolsági vonatoknak, hiába lenne logikus megoldás.




Augusztus végén indul a berlini Stadtbahn felújítása. A munkák során a teljes Stadtbahnt lezárják: augusztus 24-étől november 23-áig a Charlottenburg és Grunewald; az augusztus 28. és november 23. közötti időszakban a Zoologischer Garten és Friedrichstraße; augusztus 29. és október 7. között pedig a Spandau és a Zoologischer Garten közötti szakaszon vesznek fel vágányzárat. A lényeg, hogy szeptemberben gyakorlatilag a teljes nyugati Stadtbahnon áll majd a forgalom, az utasoknak csak az S-Bahn marad alternatívaként. A felújításba beleesik a Hauptbahnhof is, amelynek a 2006-ra elkészült hídszerkezeteit is fel kell újítani. A munkák során összesen 2,9 kilométernyi vágányt és 6,1 kilométernyi sínt cserélnek ki.

A Hauptbahnhof térségében a hídszerkezeteket is felújítják, gondok vannak a sebtében összerakott dilatációkkal

A munkák során azonban nem csak a hídszerkezeteket újítják fel, hanem több állomáson – Charlottenburgabn, a Zoologischer Gartennél és a Freidrichstraßén – kitérőcsere is napirenden lesz – közölte a Deutsche Bahn AG. A vasúttársaság azt is jelezte, hogy igyekeznek a munkákat koncentrálni, ám így is komoly terhet jelent majd a vágányzári menetrend a berlini és a brandenburgi ingázóknak. Nem mellesleg egy évvel később, a jelenlegi tervek szerint várhatóan 2016. június 10. és augusztus 1. között az S-Bahn vágányait is felújítják a Zoologischer Garten és az Ostbahnhof között.

Idén a Hauptbahnhof csak az S-Bahn járataival lesz elérhető a Stadtbahnon, jövőre viszont pont a gyorsvasút sínjei kerülnek sorra a felújítás keretében
(fotók: Halász Péter)

A DB AG a Stadtbahnon közlekedő vonatok számára vágányzári menetrendet dolgozott ki, amelynek keretében a távolsági vonatok jellemzően az észak-déli alagút felé kerülnek majd, míg a regionális vonatok vagy kerülnek, vagy két részre osztva közlekednek majd. A részletes menetrendet a DB AG később hirdeti meg.


Zoologischer Garten, nemvégállomás

Logikusan adódna, hogy abban az időszakban, amikor nyugat felől a Zoologischer Garten állomást meg lehet közelíteni, akkor a távolsági vonatok végpontja lehetne a volt nyugat-berlini „főpályaudvar”. Ám láthatóan a DB AG nem szeretne ebbe az utcába besétálni, hiszen 2006-ban látványosan átköltözött a távolsági forgalom a Hauptbahnhofra és deklaráltan nem akarja a DB AG újra felvenni a Zoonál a távolsági közlekedést. Pedig a távolsági vonatok megállítása politikai kérdés is lett: a jelenlegi berlini városvezetés 2011-ben kötött koalíciós szerződése is tartalmazza ezt a fejlesztést.
2006 óta a Zoologischer Gartennél csak áthaladnak a távolsági vonatok, nem állnak meg. Kínálkozó alkalom lenne a vágányzár néhány fázisa, ám ekkor sem járnak majd itt a távolsági vonatok
(fotó: Halász Péter)
A döntés legalább ideiglenesen jó ötlet lehetne – látszólag. Volt már rá példa, mégpedig a Stadtbahn 1994-es felújítása és villamosítása idején, hogy a nyugat felől érkező távolsági vonatok a Zoonál végállomásoztak. Ám ez ma már nem a legjobb megoldás, mert ahhoz, hogy mondjuk a Rajna-Ruhr-vidék felől érkező ICE eljusson a rummelsburgi karbantartó-bázisra, a várost meg kell kerülnie, komoly terhelés jutna a sűrű forgalmú vasúti szakaszokra és így talán mégis jobb megoldás – átmenetileg – a Hauptbahnhof „pincéjébe” áthelyezni a vonatok megállóhelyét.

Halász Péter