Nincs könnyű helyzetben a berlini gyorsvasút. A nagy válságok, úgy tűnik, elmúltak, ám továbbra is gondokat okoznak a járművek és azok állapota. Hiába, meglátszik rajtuk, hogy a Mehdorn-érában minden fontosabb volt a karbantartásra fordított forrásoknál.
Vége a hosszú évekig húzódó S-Bahn-krízisnek és egyelőre a sztrájkok sem korlátozzák a vasúti közlekedést. Ám ennek ellenére a berlini gyorsvasút mégsem térhetett még vissza a teljeskörű menetrendhez, az indok pedig a magyar füleknek ismerős: nincs kocsi. A vonatok sokszor rövidebbek, mint az elő van írva, vagy éppen teljesen ki is marad egy-egy járat, olyan rosszul áll a bevethető járművek tekintetében a szolgáltató. Az indok egyszerű: egyre több járművet kell javításra küldeni.
Eddig még csak a tartalékait élte fel az S-Bahn, de a közelmúltban, május végén-június elején már komoly hiány mutatkozott a forgalmi kocsik tekintetében is. Emellé jön még a menetrendszerűséget szintén befolyásoló külső körülmények sokasága: hatósági intézkedések, utasbalesetek és -rossullétek vagy éppen pályafelújítási munkák, amelyek mind-mind komoly fejtörést okoznak a csúcsra járatott rendszer irányítói között. Május utolsó napján odáig fajult a helyzet, hogy az S1-es és az S9-es vonalon több menetet teljes egészében kellett törölnie a gyorsvasútnak.
Egyre több vonatot kell lemondani vagy éppen kevesebb kocsival indítani az S-Bahn hálózatán a járműhiány miatt. A képen 2014. szeptember 27-én a teljes egészében kiadott S25-ös viszonylat két vonata találkozik a Südende állomáson
A legnagyobb hiány elsősorban a korlátozottan bevethető 480-as sorozatú motorvonatokban mutatkozik. Ezeket a járműveket az 1980-as évek második felében fejlesztették ki a helyi cégek a nyugat-berlini S-Bahn-hálózatot üzemeltető BVG számára. A kocsikból az 1986-ban és 1987-ben forgalomba állított négy ikerkocsi mellett további 41-et rendelt a BVG, amelyeket az 1990-es évek elején állítottak forgalomba és az újraegyesítés után a DR rendelt még további negyven kétrészes egységet. Az akkor modernnek számító járműtípus azonban idővel már elöregedettnek számított és számos korlátozást is be kellett vezetni velük kapcsolatban: többek között az észak-déli alagútban sem közlekedhetnek, miután több tűzeset részese volt a típus. Jellemzően a Ringbahnon és az S8-as vonalon, a Berliner Außenring egy részét is érintő járaton közlekednek a kocsik, ahol akár 100 km/h-val is közlekedhetnek.
Jungfernheide állomásról gyorsít ki egy „Toasterekből” álló szerelvény a Ringbahnon. A kocsik sokat futottak, komoly javításokra kellene küldeni őket
Ám a sorozattal bajok vannak: amellett, hogy némelyik kocsi forgóvázán repedéseket találtak, sok kocsi elérte vagy hamarosan eléri a futásteljesítményének végső határát, ekkor komolyabb javítások nélkül már nem közlekedhetnek tovább a járművek és ehhez is műhelybe kell vonulni a kocsiknak. Sőt, az utóbbi időben a természet sem kímélte a sorozatot, mert szinte minden viharkárt ezek a járművek szenvedtek el és emiatt is műhelyi „gyógykezelésre” szorulnak az érintett járművek.
Az S-Bahn Berlin ezen felül még több, az NDK-ban fejlesztett járművet is üzemeltet: a 485-ös sorozatú „Coladose-flotta” már régen selejtérett lehetne, ha 2008-2009-től nem kellett volna folyton a legújabb típust, a 481/482-es sorozatú járműveket pótolniuk. A sorozat eredetileg 166 darabot számoló két kocsis egységéből még mintegy 80 továbbra is közlekedik.
Az NDK-eredetű 485-ösök is bőszen róják még a köröket, sokáig szüksége lesz a típusra az S-Bahn Berlinnek, ám ehhez javítások kellenek...
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A közszolgáltatási szerződésben kikötött legnagyobb kocsikiadás jelenleg 562 ikerkocsi, ebből 532-t kellene forgalomba tartania az operátornak; a gyakorlatban azonban 520 és 530 között ingadozik a kiadott darabszám, ami azt jelenti, hogy a legjobb esetben egy „Dreiviertelzug”, rosszabb esetben összesen húsz kocsi, azaz nyolc teljes vonat és egy „Dreiviertelzug” hiányzik a kínálatból.
A komoly műhelyi igény oka egyébként ezúttal nem csak az S-Bahn-nál keresendő. Mint ismert: a Ringbahn és egyes kapcsolódó vonalak közszolgáltatási szerződésére vonatkozó tendert csak húzták-halasztották és most már úgy áll a helyzet, hogy az új járművek az eredetileg elképzelt 2017 helyett jó ha 2022-2023 során megjelenhetnek. Addig a meglévő kocsikat kell közlekedtetni, ami „terven felüli” javításokat és továbbüzemeltetést tesz szükségessé a legöregebb sorozatok, a 480-as és a 485-ösök esetében. Nem mellesleg: érdeklődő hiányában a DB AG, a mostani üzemeltető ezt a tendert gyakorlatilag megnyerte. Vajon mi változik majd?
Halász Péter