2015. 06. 26.

S-Bahn-t az agglomerációba – vagy mégsem?

Bővítenék a berlini gyorsvasút hálózatát, elsősorban ezúttal az agglomerációban. A német szövetségi főváros esetében a harmadik sínes hálózat bővítése mellett voksol a mostani üzemeltető is, ám a helyiek inkább a hagyományos személyvonatokat preferálják.





Új lendületet kapott a közelmúltban a berlini gyorsvasút hálózatának bővítéséről szóló vita. A Berlin környékén fekvő települések közül van, amelyik szeretné a harmadik sínes közlekedési eszközt és van, amelyik elutasítja. Ezúttal Peter Buchner, a berlini gyorsvasút üzemeltetője, az S-Bahn Berlin GmbH ügyvezetője nyilatkozott úgy, hogy támogatná a Spandauból egészen Nauenig tartó hosszabbítását a hálózatnak.
Sokan azonban nem látják túl jónak az ötletet. Wilhelm Garn, Brieselang CDU-s polgármester viszont azt mondja, hogy nem jó Buchner ötlete. A Märkische Allgemeine Zeitung szerint ugyanis a helyiek inkább a személyvonatokkal utaznak. Még akkor is, ha az S-Bahn ugyan sűrűbben járna, lassabb eljutási lehetőséget kínálna. A regionális vonatok jelenleg viszont fél órás ütemben járnak hétköznap és a Spandauig tartó utat 17-20 perc alatt teszik meg, az S-Bahn ennél azonban biztosan lassabb lenne, állítják a polgárok és a polgármester.

S-Bahn-t nem szeretnének, de a regionális közlekedés fejlesztését viszont támogatják a települések. Szerintük ez a gyorsabb eljutási lehetőség a főváros felé

Az érintett települések – Brieselangon kívül Falkensee és Nauen – mostasnában készül módosítani a szabályozási keretterveket, amelyekben azonban nem terveznek az S-Bahn hosszabbításával. A települések egyértelműen elutasítják a gyorsvasút hosszabbítását és a hamburgi vonalon közlekedő gyorsabb regionális járatok mellett foglaltak állást.
A települések a gyorsvasút helyett azt szeretnék, hogy ha az S-Bahn helyett a regionális forgalmat fejlesztené a DB AG, illetve a tartományok. Minden időszakban fél órás ütemű, gyors eljutási lehetőséget szeretnének a berlini pályaudvarokra és ezért alakították meg a „Pro Regionalverkehr Osthavelland” elnevezésű tömörülésüket is, amely a települések kívánságait hivatott képviselni.

A fél órás ütemben közlekedő, gyors, regionális személyvonatok jelentik a megoldást a helyiek közlekedési problémáira a települések szerint

Érdekes módon azonban nem egységes ennek az ötletnek a támogatottsága sem. A falkenseei SPD-szervezet például kötött pályás közlekedésfejlesztést szeretne, ami mindenképpen gyors kell legyen, de nem törvényszerűen az S-Bahn fejlesztése a cél. Ám ha csak így lehet megfelelni a céloknak, akkor nincsenek ellene a harmadik sínes hálózat bővítésének sem. Azt javasolták, hogy a polgárokat közvetlenül keressék meg a véleményük kinyilvánítása kapcsán.
A naueniek nem mellesleg szeretnék, hogy ha a település bekerülhetne a Berlin-környéki tarifaövezetek közül a legkülsőbb, C zónába. Jelenleg ez pont Brieselangnál ér véget és a naueni ingázóknak komoly költséget jelent a munkába járás, ha Berlin felé tartanak. Elsősorban tehát mindenki sűrű, gyors és olcsó tömegközlekedést szeretne a térségben.

A gyorsvasúti hálózatot nem csak Spandutól nyugatra, hanem Hennigsdorftól északnyugatra, Velten felé is fejlesztenék
(fotók: Halász Péter)

Mindeközben azonban nem csak a szövetségi közlekedésfejlesztési tervek – Bundesverkehrswegeplan –, hanem a tartományi elképzelések – Landesnahverkehrsplan – átdolgozása is napirenden van, amellyel 2018-ig kell végezni. Utóbbiban komoly hangsúlyt kap a berlini S-Bahn-hálózat is, amelynek városkörnyéki fejlesztése folyamatosan napirenden van. Ám nem csak Nauen felé, hanem a Henngisdorf és Velten közötti pályán az 1983-ban megszüntetett S-Bahn-üzem újraindítása is terítéken van – emelte ki a tartományi közlekedési tárca szóvivője, Steffen Streu. Jelenleg az alapvető elvek meghatározása folyik, a konkrét költségekről, lehetőségekről a későbbiekben a települések bevonásával döntenek majd.

Halász Péter