2015. 06. 11.

RRX: Ismeretlen feltörekvő a színen

Úgy néz ki, hogy komoly érdekellentétek övezik még mindig a Rhein-Ruhr-Express, az RRX vonatainak üzemeltetési pályázatát. Bár az biztos, hogy a nagy falatot a National Express kapta és az is, hogy a DB Regio kiesett a sorból, de egy új, eddig ismeretlen társaság is kéri a labdát: a teljesítmények harmadát viszik.



Nem csitulnak a hullámok az RRX-járatok üzemeltetési jogára vonatkozó tender körül. Amint arról már a közelmúltban a RegionalBahn lapjain is hírt adtunk, a nyertes a DB Regio helyett a feltörekvő National Express lett. Ám az NX csak a teljesítmények mintegy kétharmadát nyerte meg, a maradékot egy eddig ismeretlen vasúttársaság viheti – a nevét egyelőre nem ismertették a döntéshozók a közönséggel. Ennek oka, hogy a megrendelőszervezetek közös testületének is rá kell bólintania a döntésre és csak június 18-án kerülhet napvilágra a végleges döntés, így még az NX sikere sem tekinthető biztosnak. Rajtuk kívül egyébként többek között az Abellio, a Keolis Eurobahn és a DB Regio is indult a tenderen.
Amennyiben a pályázat hivatalos végeredménye is ez lesz, úgy a Deutsche Bahn AG részesedése a térség közlekedéséből 50 százalék alá csökken majd, annak ellenére, hogy az S-Bahn-vonalakat is ők üzemeltethetik. Ám a közelmúltban több csúfos vereséget is át kellett élniük: a legutóbbi a Düsseldorf és Venlo közötti RegionalExpress-vonatok üzemeltetésének joga volt, amelyet az Eurobahn nyert el 2011-től. Az Eurobahnon kívül a térségben működik még a az Abellio Rail is, amely a holland vasút, az NS érdekeltségei közé tartozik és számos viszonylaton közlekednek a szürke-fekete FLIRT- vagy LINT-motorvonatokkal.
Az RRX-vonatok beindulásával a DB AG adatai szerint 750-800 munkahely szűnik meg az állami vasúttársaságnál. Bár sokan azzal riogatnak, hogy ezek az emberek az utcára kerülnek, ez közel sem biztos, hogy így lesz: a mozdonyvezetők és a vonatkísérők szinte biztos átkerülhetnek majd az új társasághoz és a többi szakképzett munkaerőnek is jut majd hely az eddigi üzemeltetőváltások tapasztalatai szerint. Heinrich Brüggemann, a DB Regio NRW vezetője azonban azt mondja, a politika nem akarja megmenteni a vasúti munkahelyeket,. Eközben a DB AG és pártfogói a végleges döntés előtt minden követ megmozgatnak a saját érdekükben.
Emlékezetes, hogy korábban is írtuk: a DB Regio helyi vezetői egyértelműen a politikai döntéshozókat hibáztatják a tender eredménye miatt. Úgy gondolják, hogy a politika szándékosan akarja eltávolítani a tömegközlekedésből a szövetségi vasúttársaságot. A gyakorlatban azonban másról van szó: a súlyos adókkal terhelt megújuló forrásokból származó villamosenergia az, ami miatt a a DB AG elbukta a pályázatot, mert ennek az árával kalkuláltak a szolgáltatási díj meghatározásakor, ez pedig túl magas lett a másik jelentkezőhöz képest.
A hírek szerint a DB Regio reménye lehet a Hellweg-Netz tendere, ahol eséllyel indulnak a mostani üzemeltetővel, a Veolia-csoportba tartozó NordWestBahnnal szemben, ám ez nyilván közel sem akkora siker lenne, mint az RRX-hálózat akár csak egy részének megnyerése.

RRX: sűrű, gyors, egyedi

A Rhein-Ruhr-Express, azaz az RRX az Északrajna-Vesztfália tarotmányban működő közlekedési szövetségek együttműködésében megvalósuló regionális vasúti hálózatot jelenti. A Rajna-Ruhr-vidéken, a Dortmund–Düsseldorf–Köln tengelyen számos viszonylaton sűrű, ütemes menetrend szerinti közlekedést kínál majd a tartomány, mégpedig az általa vásárolt, az operátoroknak üzemeltetésre kiadott Siemens Desiro HC motorvonatokkal. A részben emeletes szerelvények mellett azonban az RRX-program része az infrastruktúra fejlesztése, a pályakapacitások bővítése további vágányok építésével és a csomópontok fejlesztésével. Ez utóbbi azonban az RRX-hálózat 2018-as üzemkezdetére nem valósul meg, a meglévő vágányokon jelennek majd meg az új szerelvények, jobbára a DB Regio vonatait váltva.
Az RRX-motorvonatok egyelőre csak látványterven léteznek, 2018-ban viszont már utasokat is szállítanak a Siemens Desiro HC-k
(grafika: Siemens)

Halász Péter