2015. 06. 12.

Hibribusz a PostAutonál

Hibridbuszt vett a „svájci Volán”, a PostAuto. A társaság Zürich térségében, Embrach környékén két új járművet állított forgalomba, amelyektől azt várják, hogy jelentősen csökken a széndioxid-kibocsátás.


A „svájci Volán”, a PostAuto mindig is elkötelezett volt a fenntartható közlekedés mellett, ahogy ez tulajdonképpen Svájc egészére elmondható. Ezúttal a buszos cég két hibridbuszt állított forgalomba az 522-es vonalon Teufen–Freienstein–Embrach között. A két Volvo 7900-as szóló autóbusz 32 ülő- és 43 állóhellyel rendelkezik és a dízelmotor megfelel az Euro-6-os károsanyag-kibocsátási szintnek. A kocsik utasterében a legkorszerűbb utastájékoztató rendszert telepítették és wifit is kínálnak az utasoknak egyfajta mellékszolgáltatásként. A járművek nem mellesleg gyakorlatilag azonosak a Budapesten a T&J Buszprojekt Kft. által üzemeltetett csuklós hibrid-Volvókkal.

A PostAuto újabban két hibridbuszt állított forgalomba. A Volvo 7900-as szóló kocsiktól komoly üzemanyag-megtakarítást és kevesebb károsanyag-kibocsátást várnak
(fotó: PostAuto)

A PostaUtonál 2010 óta nem mellesleg a két busszal 31 darabosra nőtt a hibridbuszok állománya és a környezetbarát(abb) kocsik a társaság közleménye szerint Svájc szinte minden szegletében megfordulnak. A legtöbb buszt a Tessin avagy Ticino kantonban, Mendrisio és Bellinzona térségében üzemelteti a cég, itt egy tíz darabos flottarész szolgál.
Érdemes megjegyezni, hogy a buszok, bár drágábbak a hagyományos kocsiknál, összességében olcsóbban üzemeltethetők: a PostAuto mérései szerint 25%-kos üzemanyag-megtakarításról is szó lehet esetükben. A járművek jellemzően a változatos domborzatú útvonalakon használhatók gazdaságosan, ahol a sok fékezéssel gyorsabban, könnyebben feltölthetők a jármű elektromos hajtását tápláló akkumulátorok és ezt a rövid megállóközökkel bíró vonalakon könnyedén kihasználhatják, hiszen a busz elektromos üzemben tudja elhagyni a megállót és mintegy 20 km/h-s sebességre gyorsítani, ahonnan a dízelmotor veszi át a kocsi hajtását.
A drágább hibridbuszok  beszerzésében a megrendelők – a katonok és a települések – mellett a többletköltséget maga az üzemeltető is viseli, hiszen a felszabaduló széndioxid-kvóta értékesítéséből hozzá tudnak járulni a buszok beszerzéséhez.

Halász Péter