2015. 06. 01.

Általánydíjas tömegközlekedés és tervezett áremelés

A berlini Linke frankció a hétvégi ülésén tanácskozott arról a javaslatról, amelynek értelmében valamennyi berlini polgár egyfajta tömegközlekedési adóért cserében ingyen használhatná a tömegközlekedési eszközöket. Az ötlettől nincs mindenki elragadtatva. Viszont közlekedési szövetség, a VBB árat emelne, de csak akkor, ha a tarifarendszert is átalakíthatják mellé.



Korábban már írtunk róla, de most sem változott sokak véleménye: van aki szerint egyáltalán nem jó ötlet a „tömegközlekedési adó” és ezért cserében az ingyenes tömegközlekedés a német fővárosban. A Die Linke frakcióülésén azonban előkerült a javaslat május utolsó szombatján és ahogy előre jósolták a hozzáértők: támogatta is a képviselőcsoport a javaslatot. Az ötlet szerint a berlinieknek havonta 30 eurónyi tömegközlekedési adót számolnának fel, ezért cserében az adófizető polgárok ingyenesen használhatnák a tömegközlekedési járatokat.

Ha bejön a Die Linke ötlete, akkor nem kell többet a berlini polgároknak a villamosokon vagy éppen a megállókban lévő automatákba dobálni a pénzt. És a többieknek?

Az ötlet nem új: a zöldpárti képviselők már korábban felvetették ennek lehetőségét és akkor is támogatta a jelenlegi ellenzék mindegyik tagja, azaz a Linke és a kalózpárt is. A mostani ülésen az volt a fő téma, hogy a 2016-os tartományi (berlini) választáson bekerüljön-e a javaslat és annak megvalósítása, amelyet hatalomra jutása esetén – elvileg – meg is kezd majd a párt. Hozzátették: a javaslat célja a tömegközlekedési szolgáltatások olcsóbbá és vonzóbbá tétele. Jelenleg a legolcsóbb havibérlet, az éves bérlet havi ára 62 euró, ami a javaslat szerint így közel a felére csökkenne a városlakóknak. Hogy a különbözetet ki fizetné, arról egyelőre nincs szó, ahogy arról sem, hogy a többi utasnak esetleg eltérő tarifa lenne érvényben majd a jövőben?
Mivel tehát már lassan elkezdődik a választási kampány, nyilván sok érdekes ígérettel szembesülünk majd a jövőben – talán még az U10-es metró is visszakerülhet a napirendre, ha már a Zoologischer Gartennél nem állnak meg még most sem a távolsági vonatok, mert a DB AG nem foglalkozik a városi koalíciós szerződésben foglaltakkal?
Mindeközben a közlekedési szolgáltatások megrendelője azon gondolkodik, hogy hamarosan ismét emelkednének a jegyárak. A közelmúltban Susanne Henckel, a megrendelő Berlin és Brandenburg tartományokat is képviselő Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) vezetője a Der Tagesspiegel számára adott interjújában úgy fogalmazott: nem tartja elképzelhetetlennek a tömegközlekedési viteldíjak emelését. Mint említette: az érvényes számítási szabályok szerint egyfajta kosár eleminek árát figyelik, amelyben megjelent a megújuló forrásokból származó energia adója, amely komoly tehertételt jelent elsősorban a villamosüzemű járművek esetében. Emiatt pedig esélyes, hogy hamarosan ismét javaslatot tesz a VBB a viteldíjak emelésére, hogy a szolgáltatók költségeit fedezni tudják, ugyanis az alapelvek szerint az utasok a költségek mintegy 46%-át állják a jegyekkel kifizetett viteldíjban, a maradékot pedig a tartományi és a szövetségi kormányzat fizeti. ez utóbbi ráadásul szeretne kivonulni a helyi közlekedés finanszírozásából. A tarifaváltozásra egyelőre nem tett konkrét időpont szerinti javaslatot a VBB vezetője, de jelezte: a tarifarendszer jelentős átalakításához kötnék az áremelést.

A közlekedés drága, a megújuló energiák még drágábbak az adóteher miatt, emiatt viszont áremelés is jöhet, de ezt a tarifarendszer átalakításával kötné össze a VBB, így konkrét összeg és javaslat még nincs
(fotók: Halász Péter)

Az átalakítási tervek szerint több új kedvezmény jelenne meg a rendszerben: többek között a DB AG kedvezménykártyájára, a BahnCardra is adnának valamilyen jellegű kedvezményt a VBB jegyrendszerében, ezen kívül a csoportos utazásokat is olcsóbbá tennék és a mobiltelefonos jegyértékesítést is fejlesztenék, ami már most is sikeres a VBB szerint. Az olcsósított városi jegy kapcsán Henckel nem foglalt konkrétan állást, de elmondta, hogy számos és meglehetősen komplikált szabály rendelkezik a tömegközlekedési tarifáról, amit az újfajta utazási jogosultság megjelenése tovább bonyolítana, míg a VBB célja pont az egyszerűsítés.

Halász Péter