2015. 06. 16.

Átépül a berni pályaudvar

Svájci szövetségi kormány székhelyének is otthont adó város, azaz a főváros, Bern pályaudvarát a közeljövőben átépítik. A tervek szerint 2025-ig teljesen megújul az SBB és a regionális közlekedést bonyolító RBS állomása is. Napvilágra kerültek az első tervek ezzel kapcsolatosan, 2017-ben pedig indul az építkezés.


Átlátható és világos tervezési elképzelései vannak a svájciaknak arra nézvést (is), hogy miképpen újul majd meg 2025-ig a szövetségi főváros Bern pályaudvara. Az infrastruktúrában érintett két vasúttársaság, az SBB és az RBS közösen újítja fel a közlekedési csomópontot és a projekt keretében új főbejáratot is kap az állomás.

A pályaudvar rajza: a kék az SBB fejlesztéseit jelzi, amely az utasforgalmi létesítményekre korlátozódik, a narancs pedig az RBS új állomását mutatja
(grafika: Kanton Bern)

A térség térképe jelenleg. A városi közlekedés messze van a vasúttól, az RBS állomását pedig a mai hoz képest gyakorlatilag 90 fokkal elfordítják majd
(forrás: OpenStreetMap)

A napi 260 ezer utassal a berni pályaudvar már ma is a kapacitásainak határán van, ám az előrejelzések szerint 2030-ig a napi forgalom 375 ezer utasra emelkedik majd. Emiatt pedig komoly fejlesztésekre lesz szükség és ennek fogtak neki a svájciak. 

Az új aluljáró segítségével az utasforgalom jobban eloszlik a berni pályaudvaron
(grafika: SBB)

A nyilvánosságra hozott elképzelések szerint komoly fejlesztésen esik majd át a „berni HÉV”, az RBS végállomása: a jelenlegi méretezés alapján 16 ezer fős forgalomra méretezett állomás már most is napi 60 ezer utas közlekedését segíti, a jövőben pedig erre a kapacitásra kell méretezni a létesítményeket. A régi pályaudvart felhagyja majd az RBS és egy új, földalatti állomást építenek az SBB 2-7. vágányai alatt. A négy vágányos állomáson a vonatfogadó vágányok egyenként 190 méteres hasznos hosszal rendelkeznek, így a méteres nyomtávolságú RBS vonatai közül több és hosszabb szerelvény fér majd el a végállomáson, illetve az utasok is élvezhetik a jelentősen lerövidülő gyaloglási távolságok előnyeit, hiszen az SBB vonatai és a városi közlekedés megállói is közelebb kerülhetnek majd az új állomáshoz.

Az RBS új, mélyépítésű végállomása mai létesítmény kapacitásának többszörösét nyújtja majd 2025-től
(grafikák: RBS)

A nagyvasúti vágányok esetében komoly helyváltoztatásra nem kell készülni. Itt inkább az utasforgalmi létesítmények kapacitásának bővítésére kerül sor: új aluljárót építenek a meglévő mellé és a Bubenburgplatz felé új főbejáratot nyitnak majd, valamint további bejáratokat építenek a Länggesse felé. Az új aluljárónak és bejáratoknak köszönhetően jobban eloszlik majd az utasok tömege. A Bubenbergplatz lesz egyébként az új csomópontban a városi közlekedés gyűjtőpontja, ide futnak majd be a tömegközlekedési járatok és a pályaudvar a mainál sokkal inkább kerékpáros- és gyalogosbarát lesz.

Új bejárat épül majd a Länggesse felé...

...és új főbejáratot kap majd a pályaudvar a Bubenbergplatz felé
(grafikák: SBB)

A peronok világosabbak lesznek majd, a mostani kvázi alagúti megoldás helyett megnyitják a csarnok egyik oldalát, így a természetes fény jobban éri majd a várakozó utasokat is. A peronokat egyébként megemelik és kényelmesebb beszállási lehetőséget biztosítanak majd így az utasok számára.

Magasabb peronok, világos tér várja majd a vonatra szálló utasokat
(grafika: SBB)

Érdemes kiemelni: a fejlesztéseket a közlekedés lehető legkisebb mértékű zavartatása mellett végzik majd, folyamatos üzemben épülnek meg az új létesítmények, várhatóan 2017-től. Az RBS pályaudvarára 522 millió frank; az SBB létesítményeire pedig 345 millió frank jut majd a projekt költségvetéséből.

Svájcban fontos szempont a gyalogos- és kerékpárosbarát fejlesztés. A pályaudvar megújulása során a berni kerékpárosok új kerékpár-parkolót kapnak majd
(grafika: SBB)

Halász Péter