Félmilliárdos metróprojektről döntött a müncheni városi tanács: az CSU, az SPD és a zöldek is kiálltak az U5-ös metróvonal hosszabbítása mellett: hamarosan a Laimer Platz helyett Pasingban lesz a végállomása a vonalnak. Már ha a városvezetésen múlik, mert sem a közlekedési cég, sem az utasok nem látják értelmét a bővítésnek. Ez lesz München „négyesmetrója?”
A müncheni U5-ös vonal meglehetősen kurtán-furcsán ér most véget: a Laimer Platzon fordulnak vissza a szerelvények, tovább nem épült meg a metróvonal. Ám a 2013-ban átadott villamos-hosszabbítás – amivel közvetlenül a pasingi állomás elé jutottak a szerelvények – is igazolja, hogy szükség van az ilyesfajta kötött pályás kapcsolatra is. Az előzetes becslések szerint a metróvonal hosszabbítása nem lenne olcsó: 500 millió euróba kerülne.
A hiányzó és félmilliárd euróért megépítendő metrószakasz a közlekedési hálózat térképén. Valóban szüksége van rá?
(térkép: Münchner Verkehrsverbund)
(térkép: Münchner Verkehrsverbund)
500 millió euró azonban kicsit soknak tűnik a 3,7 kilométeres hosszabbításért – igaz, a korábbi, 350 milliós becslés sem volt olcsó erre a szakaszra. Érdekes módon maga a Münchner Verkehrsgesselschaft, az MVG és az utasokat képviselő civil szervezetek is kritizálták a drága és értelemmel nem bíró fejlesztést. A korábbi költségbecslés alapján a CSU-s Josef Schmid azt mondta, hogy a régi tervek elavultak, újra kellett számolni sok mindent és számos költségtényező nem reális már a korábbi elképzelésekben – fogalmazott a városatya. A CSU-s képviselő abból indul ki, hogy a jövőben még tovább hosszabbíthatják majd a metrót Freiham felé, ahol egy akár 20 ezer lakosnak otthont adó városrészt építenek majd.
Az U5-ös vonal a városvezetés elképzelései szerint hamarosan a Laimer Platz helyett Pasingban végállomásozhat. A közlekedési társaságnak és a civil szervezeteknek sem tetszik az ötlet, túl drága és értelmetlen a fejlesztés
A városi közlekedési társaság, az MVG a pasingi metró ötletét folyamatosan ellenezte és ellenzi a mai napig. Szerintük a számok bizonyítják, hogy nem elég gazdaságos a vonal meghosszabbítása ebben az irányban és ebben a formában. A politikusok szerint azonban komoly infrastrukturális fejlesztésekre van szükség és hosszú távú célok kell meghatározzák ezeket, így a metróvonal hosszabbítását is. Itt húsz éves távlatokról beszélünk – fogalmazott a Münchner Merkur számára adott interjújában a már idézett Josef Schmid. Az SPD-n és a CSU-n kívül az ellenzéki zöldpárt is támogatja a metróhálózat bővítésére vonatkozó elképzelést.
Az utasok képviselő civil szervezetek szerint az S-Bahn vonalát kellene fejleszteni és újfajta üzemeltetési koncepció mentén kellene szervezni a forgalmat, főleg üzemzavarok esetén
Ám a közlekedési társaságon kívül az utasok sem igazán tartják szükségesnek a bővítést, legalábbis erre utal az Aktion Münchner Fahrgäste nevű szervezet szóvivője, Andreas Nagel. Szerinte láthatóan egy értelmetlen presztízsberuházásról van szó, nulla értelemmel. A metróvonal soha sem fog annyi utast vonzani szerinte, mint amennyivel számolnak a városvezetők. A civil szervezet szerint a városközpontban van szükség a metróra, nem a perifériákon. Nagel és a civil szervezet szerint azonban nem a metrót, hanem a sokszor túlterhelt és közel sem üzembiztosan működő S-Bahn-Stammstreckét kellene gatyába rázni és olyan üzemeltetési koncepciót kidolgozni, ami engedi azt, hogy üzemzavar esetén a gyorsvasúti szerelvényeket a főpályaudvar egyik felszíni vágánya fogadhassa – onnan pedig a metróhálózat is könnyel elérhető.
A ráhordó-elhordó szerep a buszok mellett a villamosoké Pasingban, másra pedig nincs szükség a jövőben sem a szakértők szerint
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Nem mellesleg a civil szervezet felvetésében van valami: a metró gyakorlatilag párhuzamos lenne így az S-Bahn és a regionális vonatok útvonalával. Márpedig a regionális vonatok 5-7 perc alatt érik el Pasingból a főpályaudvart, az S-Bahn számára mintegy 10-12 perc kell ehhez a közbenső megállók miatt. Ám a metró ezzel semmiképpen sem lenne versenyképes, míg a helyi ráhordó-elosztó szerepet a legjobban az autóbuszok és a pasingi pályaudvarig hosszabbított és a metróval ilyen formán ugyancsak párhuzamos villamosvonal látja el.
Halász Péter