2015. 06. 30.

Spórolni készül a DB

Komoly megszorítások előtt áll a DB AG. A hírek szerint 600 millió eurót kellene megspórolni, amiből állítólag a cégcsoport vezetése sem maradhat ki.



A Welt am Sonntag információi szerint a DB AG-nál komoly változásokról is szó esik majd az elmúlt pénzügyi évet értékelő sajtókonferencián júliusban. Ekkor mutatják be a nyilvánosságnak is a szövetségi tulajdonban álló vasúttársaság átalakításának terveit, amiről felügyelőbizottság még szintén a hónap során dönt majd. A hírek szerint komoly megszorításokra kell készülni és jelentős, a tervek legalább körvonalazására alig két-három hete maradt a cégvezetésnek.

A távolsági közlekedésnek a buszos versenytársakkal – így néha a házon belüli buszokkal is – kell küzdenie és az eredményekre komoly szükség van

Elsősorban a cégvezetésben kell komoly változásokra számítani. A sajtóhoz kiszivárgott hírek szerint csak a személyzeti, a marketing és a kommunikációs területen 610 millió eurót kell majd megtakarítani a következő öt év során. Komoly vizsgálatok jönnek azonban valamennyi üzletágnál és leánycégnél, de elsősorban a (távolsági) személyszállítás és a teherforgalom átvilágítása lesz szükséges. Előbbi esetében a magánbuszos cégek jelentenek komoly veszélyt a bevételekre nézvést és nem rendelkeznek még hatásos válasszal a szakemberek a gumikerekű versenytársakkal szemben. A teherforgalom esetében a magánvasúti operátorokkal kell a DB Schenkernek versenyeznie és komoly fejlesztési lemaradásban van ez az üzletág a versenytársakhoz képest.
Nagyon valószínű, hogy a korábbi mozdonyvezetői munkabeszüntetések sem tettek jót a vasúttársaság gazdálkodásának. A sztrájkok miatt jelentős mértékben nőtt a távolsági buszos cégek forgalma, sok utas pedig véglegesen elpártolt a megbízhatatlan vasúttól. A teherfuvarozási üzletág ügyfelei is valószínűleg emiatt a jövőben inkább a magáncégek kegyeit keresik, mert a sztrájkok miatt nem teljesülhettek megfelelően például a határidős szállítások és sok üzem csak minimális raktárkészlettel dolgozik. Ez pedig azt jelenti, hogy a működéshez szükséges szállításokat más módon, más szolgáltatóval vagy közúton kellett megoldani, ami szintén komoly terhet jelent a társaságoknak.
A teherszállítással foglalkozó üzletág komoly lemaradásban van a versenytársakhoz képest és a helyzet nem látszik javulónak
(fotók: Halász Péter)

A cégvezetés méretének csökkentése is napirenden van: a hírek szerint Rüdiger Grube, a cég első embere azonban még nem rendelkezik konkrét tervekkel, csak középtávon megvalósuló vizsgálatokról van szó, amelyet végrehajtanak majd a következő öt év alatt. Egy biztos, hogy a jelenlegi szerkezet és vezetői létszám nem felel meg a kihívásoknak. Az is biztos, hogy a az év végén nyugalomba vonul majd Friedrich Rausch, a logisztikai üzletág vezetője és közel sem biztos, hogy utódja is a cégcsoport vezetőségében is helyet kap majd. Az is valószínű, hogy innen kikerül majd a technikai terület, amelynek vezetője jelenleg Heike Hangarth.
Az is biztos, hogy 2015-ben a DB AG közel sem lesz olyan eredményes, mint azt tervezték. Eredetileg 2,2 milliárd eurós nyereséget terveztek, ám legjobb esetben is ez most már csak két milliárd euró lehet a számítások szerint. Így sorozatban a harmadik olyan év jöhet, amikor az előre tervezett nyereséget nem tudja elérni a szövetségi vasúti társaság.

Halász Péter