Nem a DB Regio lett az üzemeltetési tender nyertese a Rhein-Ruhr-Express, az RRX esetében. A kiemelt jelentőséggel bíró pályázat elvesztésének biztosan lesznek következményei, de hogy, azt még nem tudni. A nyertes a National Express lett, aki már 2015 végén megjelenik a Rajna-Ruhr-vidéken.
Csúfos bukás lett a DB Regio részéről a tartomány kiemelt közlekedésfejlesztési projektjének számító RRX üzemeltetési tenderének elvesztése. Északrajna-Vesztfália tartományban úgy döntöttek, hogy mind a három részpályázat nyerteseként a brit érdekeltségbe tartozó National Expresst hirdetik ki. A DB Regio szerint ez mintegy 800 vasúti dolgozó munkahelyét veszélyezteti a tartományban.
Az első RRX-járat még csak provizóriumként nyílik majd meg a mai RegionalExpress-járatok helyett és a megfelelő infrastrukturális fejlesztések után Dortmund és Düsseldorf között 15 perces ütemet kínálnak majd – hogy mikortól, azt még nem tudni.
Az viszont biztos, hogy a döntéssel a DB Regio a hálózatának mintegy negyven százalékát veszti majd el a tartományban és bár az biztos, hogy el kell bocsátani a munkatársak egy részét, az még nem dőlt el, hogy pontosan hányan maradnak és hányan kell menjenek a DB-től. A DB-nél abban reménykednek, hogy a jelenleg a NordWestBahn üzemeltette Hellweg-Netz új közszolgáltatási szerződését a DB-vel köti meg a megrendelő a sikeres pályázat után.
A DB Regio helyi vezetői egyértelműen a politikai döntéshozókat hibáztatják a tender eredménye miatt. Úgy gondolják, hogy a politika szándékosan akarja eltávolítani a tömegközlekedésből a szövetségi vasúttársaságot. A gyakorlatban azonban másról van szó: a súlyos adókkal terhelt megújuló forrásokból származó villamosenergia az, ami miatt a a DB AG elbukta a pályázatot, mert ennek az árával kalkuláltak a szolgáltatási díj meghatározásakor, ez pedig túl magas lett a másik jelentkezőhöz képest.
A Siemens Desiro HC-ket a mostani döntés szerint a National Express üzemeltetheti majd 2018-tól
Korábban már hírt adtunk arról, hogy az RRX-hálózat tekintetében mindenképpen újdonság, hogy az új szolgáltatónak nem kell járműveket vennie, azokat a tartomány adja ki számukra üzemeltetésre. A tartomány pedig a közelmúltban rendelt 82 darab, egyenként négy részes „másfélemeletes” Siemens Desiro HC motorvonatot. Ezeket üzemeltetheti majd a National Express, akik 2015 végétől az RE 7-es (Krefeld–Neuss–Köln–Solingen-Ohligs–Wuppertal–Hagen–Hamm–Münster–Rheine) és az RB 48-as (Remagen–Bonn–Köln–Solingen-Ohligs–Wuppertal-Oberbarmen) vonalakon saját Talent 2-es motorvonatokkal veszik majd át az emeletes ingavonatok helyét.
Nem szabad szó nélkül elmenni viszont a National Express (átmeneti?) nagy bukása mellett sem: a nürnbergi S-Bahn-hálózat üzemeltetési jogát elnyerő cég lehet, hogy mégsem veheti fel a forgalmat: a mostani operátor, a DB Regio megtámadta a pályázat eredményét. A közbeszerzési ügyekben illetékes bíróság megtiltotta a szerződéskötést, de az ügy érdekessége, hogy a megrendelőszervezet, a BEG is megtámadta ezt a döntést, így most a tartományi legfelsőbb bíróságon van az ügy. A National Express egyébként a Škodától rendelt motorvonatokkal venné át az üzemet 2018-tól a nürnbergi elővárosi hálózaton.
Halász Péter