Nyilvánosságra hozta a végleges és teljes beszámolóját a Rhätische Bahn. A „graübundeni kantonvasút” 2014-ben, a hálózatának első darabjának megnyitása után 125 évvel viszonylag jó évet tudhat magáénak: az utasszámok emelkedtek, de a teherszállítás veszteséges volt. 2015-ben pedig a tavalyinál is többet fordítanak fejlesztésre: 205 millió frankot.
Mozgalmas évet hagyott maga mögött 2014-el a Rhätische Bahn. A svájci vasúttársaság tavaly ünnepelte a hálózatának első darabján a forgalom megindulásának 125. évfordulóját, amit számos ünnepséggel és különféle programmal igyekezett emlékezetessé tenni. Ám nem csak emiatt vagy éppen a természet közbeszólása miatt volt mozgalmas az év, hiszen akadtak bőséggel dolgos hétköznapok is.
A személyszállításról elmondták: 2014-ben 10,1 millióan választották a méteres nyomtávú hálózatot üzemeltető, egyáltalán nem kis vasutat, ez az előző évhez képest 2,7 százalékpontos növekedést jelent. A személyszállításból eredő bevételek 97,2-ről 97,7 millió frankra emelkedtek. A Vereina-bázisalagútban működő autószállító szolgáltatás – Klosters és Saglianis között – bevétele 14,2-ről 14,7 millió frankra nőtt. A teherszállítás már nem volt valami fényes. Az RhB adatai szerint a bevételek a 2013-as 16,1 millióról 13,5 millió frankra csökkentek és további zsugorodásra számítanak. Összességében azonban az RhB bevételei emelkedtek: 349 millió frankot kasszíroztak a korábbi 345 millióval szemben, ebben szerepel a kanton hozzájárulása a személyszállításhoz (92 millió frank) és a teherszállításhoz (6 millió frank). Az infrastruktúra fenntartására Graubünden kanton és a szövetségi kormány összesen 91 millió frankkal járult hozzá. Összességében az RhB viszonylagos nyereséggel zárta az évet. A tiszta nyereség azonban a 2013-as 261 ezer frankról 2014-ben 186 ezer frankra csökkent.
A személyszállításban jól teljesített az RhB, több utas több bevételt hozott a vasúttársaságnak
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Az RhB kiemelte a teherfuvarozás jelentős csökkenését. Az üzemi veszteség 1,6 millió frankkal valamivel kevesebb, mint 2013-ban, ám összességében nem biztató a kép. A feladott áruk mennyisége összességében csökkenő tendenciát mutat és ez kihat a bevételekre is. Ugyancsak látszik a különböző pályafelújítások okozta kapacitáscsökkenés és a partnerek árérzékenysége a bevételeken. Az RhB számára jelzésnek, hogy újra kell pozicionálnia magát a piacot, valamint a trendeket figyelembe véve csökkenteni fogják a teherkocsik számát a teherszállítási kínálat újjászervezése mellett.
A teherforgalomban komoly veszteségei voltak az RhB-nak 2014-ben. A piac átrendeződik, a vasúttársaságnak ezt kínálatával és eszközparkjával is követnie kell
(fotó: Halász István)
(fotó: Halász István)
A Rhätische Bahn azt is elmondta, hogy a 2013-as 185 millió frankkal szemben 2014-ben jelentősen többet, 205 millió frankot fordíthattak fejlesztése. Ebből 161,5 millió frank jutott az infrastruktúra korszerűsítésére, állomások felújítására. A gördülőállomány fejlesztésére, javításokra 43,2 millió frank jutott, ebből már jutott az Albulabahnon 2017-ben, a sí-világbajnokság idejére forgalomba állítandó vonatok beszerzésére is, valamint az akadálymentes ingavonati vezérlőkocsikra és a meglévő járműpark modernizálásra is.
A bevételekből, de főleg a kanton és az államszövetség támogatásainak segítségével fejlesztik a járműparkot is. Az akadálymentességet többek között alacsonypadlós vezérlőkocsik beszerzésével biztosítják a hálózaton. egy ilyennel az élén érkezik Scoul-Tarasp felől egy ingavonat Pontresina állomására, hogy rövid pihenő után visszainduljon Svájc keleti szegletébe
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A jövőre vonatkozóan az RhB-nál jelezték: összesen 27 új, négyrészes motorvonatot szereznek be, ezek első darabjai a 2017-es sí-világbajnokság idején állnak majd forgalomba és a teljes flotta 2018-2019-re áll csatasorba. Folytatódik az akadálymentesítés is a vasúti hálózaton és a járművek esetében a következő évek során. Ugyancsak elkezdődik az új Albula-alagút építése, illetve az építkezéshez kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések: többek között az építkezés iparvágányainak építésére is sor kerül Spinas és Preda közelében. Az építkezések miatt 2015-ben egyébként a hajnali és a késő esti időszakokban pótlóbuszokkal kell utazni az utasoknak Thusis és Bergün között.
Ezen kívül az északi portálnál elkészül az információs központ is. Hozzátették: mivel az Albulabahn – a Berninabahnnal együtt – az UNESCO világörökségi listáján szerepel, ezért a magáról a világörökségi cím jelentőségéről is tájékozódhatnak az érdeklődők az információs központban, hiszen az UNESCO szakembereivel egyeztetve dolgozta ki az új alagút koncepcióját az RhB.
Ezen kívül az északi portálnál elkészül az információs központ is. Hozzátették: mivel az Albulabahn – a Berninabahnnal együtt – az UNESCO világörökségi listáján szerepel, ezért a magáról a világörökségi cím jelentőségéről is tájékozódhatnak az érdeklődők az információs központban, hiszen az UNESCO szakembereivel egyeztetve dolgozta ki az új alagút koncepcióját az RhB.
Halász Péter