2015. 05. 08.

Verseny a dízelparadicsomért

Három érdeklődő is jelentkezett a Schleswig-Holstein tartomány által kiírt pályázatra, amelyen a most a Nord-Ostsee-Bahn üzemeltette Hamburg és Westerland közötti vonatok új operátorát keresik. Az új szolgáltatónak 2016 decemberétől kell átvennie az üzemet.


A határidő rövid, de szerencsére sok mindent nem hozni az új operátornak a Marschbahnra, a Hamburg–Niebüll–Westerland (Sylt) vasútvonalra. 2016 decemberétől ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy a mostani operátor, a Nord-Ostsee-Bahn szolgáltathat. A tartományi megrendelőszervezet, a nah.sh tenderére ugyanis a mostani operátor mellett jelentkezett a DB Regio és az Abellio is. Aligahen jó üzletnek tűnik a dolog, hiszen a 238 kilométer hosszú Hamburg–Westerland fővonalon naponta 18 ezer utas utazik.
A megrendelőszervezet biztosítja majd az új szolgáltatónak is a járműveket, ugyanis a tartomány a személykocsikat – a Bombardier married-pair személykocsijait – megvette a NOB-tól, míg a trakcionálást a saját maga beszerezte Bombardier TRAXX DE ME mozdonyokkal oldják meg. A tartomány ráadásul alapvetően a jelenlegi menetrendi kínálat mellett marad, bővítésről egyelőre nincs szó, de kisebb javításokra természetesen lehetőség van. Az alap a Hamburg és Westerland közötti órás RE-ütem, valamint kiegészítésként a Heide és Itzehoe közötti személyvonati sűrítés és a teljes vonalon a 2 óra 35 perces menetidő megtartása.

A NOB személykocsijait megvette a tartomány, illetve annak megbízottja, a jövőben is ezekkel a járművekkel utazhatnak az utasok, ám az üzemeltető még egyáltalán nem biztos, hogy a NOB marad
(fotó: Magyarics Zoltán)

A tender kiírása szerint van néhány opció is, aminek megrendelése nem feltétlenül kötelező a tartomány részéről. Ilyen a fedélzeti büfészolgáltatás vagy éppen többletmegállások Glückstadtban, illetve Brunsbüttelben. Ezeket az operátorok adta árajánlattól teszi függővé a tartomány.
A NOB-tól megvásárolt járműveket egyébként 2005 decembere óta használják. A tíz éves személykocsik kettesével vannak párba kapcsolva, a gépészeti berendezések a pároson lettek elosztva egyenlően, emiatt a két jármű szoros, csak műhelyben bontható kapcsolatban van egymással. A kocsikat 2014-ben a Paribus Capital vette meg és a tartomány rajtuk keresztül adja majd ki az üzemeltetőnek. A személykocsikat természetesen felújítják a szolgáltatóváltás előtt. A kocsikat korábban a NOB az azonos cégcsoportba tartozó Lipcse, Berlin és Rostock közötti InterConnex-vonatoknál is használta, illetve kölcsönkért egy-egy szerelvényt a Hamburg és Köln közötti vonatokat üzemeltető HKX is.

A NOB EruoRunnerjei búcsúznak, helyettük a tartomány által vásárolt Bombardier TRAXX DE ME-k jönnek majd
(fotó: Halász Péter)

Schleswig-Holstein számára újdonság egyébként az ilyen jellegű közszolgáltatás, eddig ugyanis mindig az operátor hozta az új járműveket, amelyek megfeleltek a megrendelő által támasztott igényeknek. Így viszont sokkal gazdaságosabb lehet mindenki számára a megállapodás, hiszen nem kell költeni az új járművek beszerzésére, engedélyeztetésére, hanem meglévő, jó állapotú eszközökkel veheti fel az új operátor a forgalmat.

Halász Péter