A spanyol CAF-tól rendelte meg a luxemburgi városi tanács az első villamosszerelvényeket a leendő villamosvonalára. Huszonegy villamos szállít a katalán gyártó a nagyhercegségbe.
Úgy tűnik, hogy jól halad a luxemburgi villamosprojekt. A nagyhercegség fővárosában ugyanis sok-sok év után ismét járnak majd villamosok várhatóan 2017-től. A városban 1875-ben lóvasútként indult meg a közúti vasúti közlekedés és 1906-ra villamosították a vonalakat. A hálózaton 1958-ban összesen 29 motor- és 19 pótkocsi közlekedhetett. A villamosforgalom a nagyhercegségben 1964. szeptember 5-én szűnt meg. A villamoshálózat újbóli megépítésének igénye a 2000-es években jelentkezett. 2006-ban a kormányzat támogatásáról biztosította a projektet, ami akkor a Luxexpot, illetve a repülőteret a városközponttal és a főpályaudvarral kötötte volna össze. A projekt azonban „elaludt” és csak 2012-ben vették elő ismét. Ekkor döntöttek úgy, hogy biztosan lesz villamos ismét a nagyhercegségben.
A CAF Birmingham számára ajánlott villamosa. Hasonló járművek pályáztak Luxemburgban is
(grafika: CAF)
(grafika: CAF)
A mostani rendelés keretében a CAF összesen 21 villamost szállíthat Luxemburgba, amelyeket 2017 elején kell átadni a megrendelőnek, hogy a villamosvonal első szakaszának tervezett átadása előtt a fél éves próbaüzemre is lehetőség nyíljon. A járműbeszerzésre összesen 83 millió eurót fordítanak.
A luxemburgi villamospálya építése várhatóan a jövő év elején válik látványossá, akkor kezdik meg a pálya építését a pályaudvar és a város északkeleti részén lévő kiállítási terület között. A villamosok a tervek szerint a Pont Rouge és a vasútállomás között felsővezeték nélküli üzemben közlekednek majd.
A teljes villamosprojektre 345,78 millió euró áll rendelkezésre, ennek kétharmadát a központi kormányzat, egyharmadát a városi tanács biztosítja.
Halász Péter