Május 20-án reggel a személyszállításban is elkezdődött a minden idők leghosszabbjának ígérkező munkabeszüntetés: a GdL határozatlan idejű munkabeszüntetésre szólította fel tagjait és szimpatizánsait, mert szerintük a DB továbbra sem teljesíti a követeléseiket. A DB viszont azt mondja: szerintük a GdL nem akar megegyezni. Az utasoknak és a fuvaroztatóknak pedig fogy a türelme.
2015. május 20., 08:50
2015. május 20-án hajnali 2-kor megkezdődött a GdL munkabeszüntetése a DB AG személyszállítási ágazatában is: határozatlan ideig tették le a munkát a GdL szimpatizánsai. A GdL azonban kerüli a határozatlan idejű kifejezést, ők azt mondják: majd 48 órával a sztrájk vége előtt tájékoztatják a közvéleményt. Claus Weselsky, a szakszervezet vezetője azt sem tartja kizártnak, hogy a pünkösdi ünnepen is tart majd a munkabeszüntetés.
A munkabeszüntetés miatt a DB AG által üzemeltetett távolsági vonatok mintegy egyharmada; a regionális járatok mintegy fele közlekedik. Ennek ellenére a sztrájk első napján már komoly torlódásokról szóltak a hírek. A helyzetet nehezíti, hogy az óvodai munkatársak már második hete szerte Németországban sztrájkolnak, így a kisgyermekes szülők közlekedése is sokkal nehezebb lett.
A reggeli hírek alapján az utasok még viszonylag türelmesek, de nem megértők és elutasítják a GdL ilyen formában vívott harcát. Az általános vélemény az, hogy nem kellene sztrájkolni, hiszen viszonylag közel vannak egymáshoz az ajánlatok a DB és a GdL részéről is, inkább egyeztetni kellene. Erre sor is került, egyelőre eredménytelenül, de a hírek szerint tovább folynak a tárgyalások, amelyeket azonban bizalmas keretek között folytat a GdL és a DB AG. A megszólalók azonban felvetik a szövetségi kormányzat felelősségét is, amely a DB AG tulajdonosaként nem gyakorol nyomást a társaságra.
Az utasok még türelmesek, de nem megértőek az immáron kilencedik munkabeszüntetés miatt
A GdL célja, hogy felhívja a követelései mellett az utasok és a közvélemény figyelmét arra is, hogy a terítéken lévő törvénymódosítás miatt nem kellene a külön bérmegállapodást kötni a különféle szakszervezetekkel, elég egyet kötni a legnagyobbakkal. A GdL viszont azt akarja, hogy akár egymásnak ellentmondó és egymással versengő bérmegállapodásokat is köthessenek továbbra is. A GdL követelésének hátterében az van, hogy eddig az EVG által képviselt szakmacsoportok ügyében a GdL is tárgyaljon.
A DB AG a sztrájk idejére szükségmenetrendet dolgozott ki, ez egyelőre a következő néhány nap adatait tartalmazza és a www.bahn.de oldalon elérhető keresőkben szerepelnek az adatok. Ami biztos és a magyarországi utasokat is érinti: a müncheni Railjet-vonatok és a Kálmán Imre EN; valamint a Salzburg és Kufstein közötti korridort használó járatok rendben közlekednek. A Prágán át közlekedő járatok viszont Berlin, illetve Hamburg helyett csak Drezdáig járnak és onnan fordulnak vissza. A munkabeszüntetés a többi operátor közlekedését nem érinti.
A munkabeszüntetés hátteréről korábbi írásunkban részletesen olvashatnak.
Eközben várhatóan délután ismét egyeztet a DB AG és a GdL egy független, a GdL által is elfogadható harmadik fél jelenlétében, ám eredményekre még nem számítanak a szakértők. Eközben az utasok türelme tovább fogy, egyre többen azt mondják, hogy szükségtelen és aránytalan a sztrájk, ami már nem a pénzről, hanem a hatalomról szól, amit a munkavállalók felett gyakorolhatnak a szakszervezetek. A GdL viszont azt mondja: a DB AG korlátozza alapvető jogaikat az érdekképviselet kapcsán, ha csak egy bérmegállapodást köt és azt nem velük teszi meg.
2015. május 20., 12:10
A számítások szerint a DB AG-nak mintegy 10 millió eurós veszteséget okoz egy-egy napnyi sztrájk; a teljes gazdaságnak pedig napi 100 millió eurónyi hiánya termelődik egy sztrájkkal töltött nappal. A személyszállító vonatoknak mintegy egyharmada jár a regionális és kétharmada a távolsági forgalomban. A sztrájknak jellemzően a volt keletnémet területeken nagyobb a támogatottsága, többek között azért, mert az ott dolgozó vasutasok jellemzően alkalmazotti és nem hivatalnoki státusban vannak, akikre más-más előírások vonatkoznak.Eközben várhatóan délután ismét egyeztet a DB AG és a GdL egy független, a GdL által is elfogadható harmadik fél jelenlétében, ám eredményekre még nem számítanak a szakértők. Eközben az utasok türelme tovább fogy, egyre többen azt mondják, hogy szükségtelen és aránytalan a sztrájk, ami már nem a pénzről, hanem a hatalomról szól, amit a munkavállalók felett gyakorolhatnak a szakszervezetek. A GdL viszont azt mondja: a DB AG korlátozza alapvető jogaikat az érdekképviselet kapcsán, ha csak egy bérmegállapodást köt és azt nem velük teszi meg.
2015. május 21., 07:00
A munkabeszüntetésnek meglepetésszerűen vége lett reggel 7 órakor (a DB olvasata szerint), illetve véget ér a GdL szerint 19 órakor. A váratlan fordulatról részletesebben ide kattintva lehet olvasni.
RegionalBahn információk
megjelent: 2015. május 20., 08:50
frissítve: 2015. május 21., 7:00
megjelent: 2015. május 20., 08:50
frissítve: 2015. május 21., 7:00