Komoly változásokra kell készülni Svájcban: a bő tíz évvel ezelőtti reformok után most vezetik be a legnagyobb változásokat a helvét vasúti hálózaton. A menetrend tervezete pedig már most nyilvános.
December közepén a svájci vasutat választó utasoknak komoly változásokra kell készülni: a zürichi csomópont átszervezése miatt az egész országban átalakul a távolsági vonatok hálózata, míg a regionális közlekedésben Zürich és Genf térségében kell változásokra számítani. Mivel a svájciak nem kezelik atomtitokként a menetrend tervezetét – ellentétben a MÁV-csoport–KTI–NFM trióval –, így már most elkezdhetik az utasok felkészítését a nem is kicsi változásokra.
A legfontosabb változások oka a zürichi fejlesztések beérése: a 2014 nyarán átadott Durchmesserlinie immáron teljes üzemben működik decembertől, hiszen elkészül a nyugati vége az új vonalnak, amelynek köszönhetően a Bern és St. Gallen közötti távolsági vonatok irányváltás nélkül haladhatnak át Zürichen, komoly időnyereséggel. Az új menetrendben a jelenlegi óránkénti kettő helyett három távolsági vonat közlekedik majd Zürich és St: Gallen között. A jelenlegi Genève-Aéroport és St. Gallen közötti InterCity-vonatok ezentúl Winterthur és St. Gallen között gyorsabban, megállás nélkül közlekednek, ami Zürich és St. Gallen között 18 perces menetidő-csökkenést jelent. A változás miatt a Konstanz felől érkező, most még Biel/Bienne felé továbbmenő InterRegio-járatok Zürichben végállomásoznak majd.
A 2014-ben átadott Löwenstraße állomás benépesül, a hosszú peronok mellett nem csak rövidke S-Bahn-vonatok állnak majd meg, hanem rendszeres lesz a távolsági közlekedés is
Kelet-Svájcban fontos változás, hogy a Baselből Zürich főpályaudvarán át a zürichi reptérre közlekedő vonat bővíti majd a kínáaltot a Fricktalban, emiatt viszont kilenc perccel nő a vonatok menetideje. A Basel–Aarau–Zürich közötti InterRegio-járatok Zürich repterének érintésével St. Gallenig járnak majd, megállva Winterthurban, Wilben és Gossauban, pótolva az IC-k elvesző megállásait.
St. Gallenből javulnak a közlekedési lehetőségek, több távolsági vonat jár majd a térség központja, Zürich felé
A zürichi S-Bahn-hálózaton átszervezik a viszonylatokat, amitől azt remélik, hogy a járatok pontosabbak lesznek, illetve a gyakorlati tapasztalatok alapján valamivel lazább menetrend készül a hálózatra, ami némileg hosszabb menetidőt eredményez majd egyes vonalakon.
Svájc nyugati felén, a „Léman 2030” porjekt keretében 2025-ig komoly fejlesztésekre kerül sor Lausanne és Genf között. Emiatt a forgalomkorlátozásokkal is járó munkákhoz igazítják a menetrendet. A Zürich–Neuchâtel–Yverdon-les-Bains közötti ICN-járatok a jövőben félóránként járnak majd, az északnyugati és nyugati területek felé Biel/Bienne és Olten állomásokon lehet átszállni. Neuchâtel és La Chaux-de-Fonds, illetve Buttes között az RER Vaud vonatai járnak majd, Grandsonig hosszabbítva. Ezzel együtt új viszonylatokat is szerveznek majd a regionális hálózaton.
Az autóval utazók számára kedvező változás, hogy a korábbinál sűrűbben, Brig és Iselle között a Simplon-alagúton keresztül 90 perces ütemben közlekednek az autószállító vonatok.
A nemzetközi forgalomban is változások lesznek: a Zürich és Stuttgart közötti távolsági járatok új időpontban indulnak majd és jobb csatlakozásuk lesz Stuttgartban majd a német belföldi vonatokhoz. Svájcon belül egyébként új viszonylatokon kínálja majd az SBB az ICE-járatokat: Churból Bázelen át Frankfurtba és Hamburgba lehet eljutni a német vonatokkal, ezekkel bővül a Bázel és Chur közötti belföldi kínálat is.
Az SBB rövidfilmje a menetrendváltással kapcsolatos tudnivalókról
Az SBB a menetrendi változásokat komolyan veszi: a www.sbb.ch/fahrplanwechsel webcímen interaktív térkép segíti a tájékoztatást, a szövetségi hatóság pedig a www.fahrplanentwurf.ch oldalon publikálta is a menetrend hivatalos tervezetét, amelyet társadalmi egyeztetés keretében véleményezni is lehet.
Érdekes a svájciak hozzáállása, de közel sem egyedülálló. A szlovák menetrend tervezete is nyilvános, még ha az egyeztetési eljárás nem feltétlenül olyan transzparens, mint Svájcban. De mi van Magyarországon? A MÁV-csoport, a megrendelő szerepében tetszelgő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és meglehetősen kétes szerepű Közlekedéstudományi Intézet, illetve annak csatlósai, a Regionális Közlekedésszervezési Irodák féltve őrzik a terveztet. Állítólag ugyan van valami egyeztetés az érintett önkormányzatokkal, ezek azonban szintén titkosak. Arról pedig nem is álmodhatunk, hogy civilek, az utasok vagy akár független szakértők kifejthetnék álláspontjukat a menetrend tervezetéről, a szerelvényfordulókról, a szerelvények összeállításáról. Legfeljebb az ügyfélszolgálatnak írhatnak a MÁV-csoportnál, ám ezek általában nem találnak meghallgatásra, a „barnaköpenyes” „szakemberek” szakmai hiúságát nyilván sérti az, ha valakinek van jobb ötlete, mint az évtizedes megszokásokon alapuló megoldásokkal nem feltétlenül azonos álláspont. Így hát nekünk, magyaroknak maradnak a szóbeszédek, folyosói pletykák, pedig mennyivel jobb lenne, ha érdemi társadalmi egyeztetés, valódi szakértők szólhatnának bele a menetrend tervezésébe és az utasok véleménye is meghallgattatna és nem csak az utasok pénze kellene a vasútnak.
Halász Péter