A német vasútbarátok között viszonylag kevés az, akinek ne dobbanna meg a szíves a gömbölyded, időtálló formák láttán. Karcsúnak karcsú, de közel sem könnyű teremtés a maga 114 tonnájával. A maga mögött hagyott több mint négy évtizednyi szolgálat pedig meg sem látszik rajta. Bár ő a szám szerint utolsó a sorozatból, a mai napig aktív. A 103 245-ös pályaszámú mozdony ugyanis a visszatért 420-asok mellett az egyik igazán kedvelt fotótéma a bajor főváros környékén.
Aligha van olyan müncheni vasútbarát, akit ha megkérdez az ember, hogy mégis hol találja a jellegzetes formájú mozdonyt, milyen vonatokat továbbít, ne tudná fejből, hogy a legjobb napállás mellett közlekedő járatok egyike jutott a DB AG egykori parádéslovának. A müncheni fűtőházban honos, a DB Fernverkehr állományában lévő 103 245-7-es ugyanis már jó ideje naponta dolgozik annak ellenére, hogy elvileg „csak” egy nosztalgiamozdonyról van szó. Hiába, a mozdonyhiánynak is megvan a maga előnye, annak ellenére, hogy nap mint nap lutri: vajon a fordagép bújik-e elő a fűtőházból délután vagy egy hétköznapi 101-es vagy 120-as csöppen bele az egynapos szerény fordulóba?
A főpályaudvar felé tart a gép 2015. április 16-án délután. A háttérben a város jelképének számító Frauenkirhcen (jobbra) mellett a távolban látszik a kép bal szélén a bajor Legfelsőbb Tartományi Bíróság épületének egyik tornya és a mögötte álló Igazságügyi Palota, a Tartományi Bíróság székhelyének kupolája is. A 14 vágányt magában foglaló pályaudvari csarnok pedig szintén a város jelképe lett az idők során. A kép a Donnersberger Brückről készült
A 103-as sorozat a kezdetek óta ismert a bajor metropoliszban: a nullszéria gépei itt szolgáltak és itt mutatkoztak be, immáron kerek fél évszázada az 1965-ös IVA (Internationale Verkehrsausstellung, Nemzetközi Közlekedési Kiállítás) alkalmából és ekkor továbbították a kiállítás vendégeinek különvonatait naponta 200-as tempóval – első németországi utasszállító vonatként – München és Nürnberg között. De a szériamozdonyok is itt kezdték a pályafutásukat és bár idővel megszűnt a könyv szerinti honosításuk, Münchenben mégis mindvégig otthon voltak az InterCity-hálózat mozdonyai, legyen szó frankfurti vagy éppen hamburgi illetőségű masináról.
Megszokott látvány, igazából semmi különös nincs benne: a tizenhetedik vágányon indulásra kész az IC 2094-es 2015. április 16-án
A sorozat végleges búcsújával, a 2000-es évek közepén szépen eltűntek a vaspályákról a gépek, de a DB AG a leendő nosztalgiagépeket mégis megtartotta. És milyen jól tette! A német vasút megszületésének 175. évfordulója okán „nosztalgia” InterCity járt a 103-asokkal az élen Köln és Hamburg között (persze az északi végállomás időnként változott) két menetrendi évadon keresztül. A különböző különvonatok élén is megfordultak a gépek Ausztriában és Svájcban is. Ám az elmúlt évek mozdonyhiánya – 160 km/h-nál nagyobb sebességű mozdonyból viszonylag kevés áll a DB rendelkezésére – arra szorította a vasutat, hogy a bérelt EuroSprinterek mellett az öreg 103-asokat is szolgálatba állítsa a napi forgalomban.
A távolsági közlekedés igáslovai találkoznak: néhány évtized ugyan van a 103 245-ös és a mellé Berlinből befutó ICE T között. Utóbbi az ICE 1509-esként érkezett a bajor fővárosba, míg a 103-as hamarosan indul Ulm felé az IC 2094-essel
Sokadik reneszánszuk eddigi csúcspontja kétségkívül a 2013-2014-es menetrendi évad volt, amikor igazán nagy futásteljesítménnyel büszkélkedhetett a ma már csak néhány üzemképes példányt felvonultató sorozat. A gépek közül a 113-as Frankfurt am Mainban szolgál, a 235-ös pedig a DB Museum állományában van, miután lejárt a fővizsgája és szerencsére még sem James Bond kedvéért áldozták fel. A korábbi mérőmozdony, a 103 222-es DB Systemtechniktől a RailAdventure kötelékébe került, ahol becsülettel szolgál kissé szokatlan fényezésében és München környékén is megfordul időről időre. A 184-es pár éve még a Köln és a messzi észak közötti köröket rótta, fővizsgája lejárt és egyelőre kétséges, hogy ha kap is új fővizsgát a gép, vajon mikor? Egyelőre a dessaui műhelyben várja a sorát. És rajtuk kívül az utolsó aktív gép a 245-ös, amely fáradhatatlaul rója a köröket München környékén.
A régi pályaudvari torony – ma már nem innen, hanem a Hackerbrücke melletti építményből irányítják a pályaudvar forgalmát – kedvelt fotótéma volt minden korszakban és számtalan mozdonysorozattal együtt örökítették meg
A 103 245-öst, a sorozat legmagasabb pályaszámú darabját 1974-ben építette a Henschel kasseli gyárában, a 31792-es gyári számon. A villamosberendezéseket a Siemens szállította. A Deutsche Bundesbahn 1974. július 12-ével vette állományba és a gép Hamburg-Eidelstedtben lett honos. Itt szolgált 2000. október 31-ig, majd másnaptól – miután Hamburgban megszűnt a 103-asok üzemeltetése – Frankfurt am Main 1 lett a honos telephelye, itt 2002. december 31-ig szolgált. A gép 2003. január 1-jétől „lakója” hivatalosan a is München Hauptbahnhof vontatási telepnek. Érdekesség, hogy a gép átvészelte a különféle színterveket és végig megőrizte az eredeti, vörös-bézs színezését. Legutóbbi, IS700-as javítását 2013. február 1-jével keltezték – közel egy éves pihenő után –, ez nyolc évre biztosítja a mozdony közlekedését és további egy évvel meghosszabbítható az érvényessége egy kisebb szintű ellenőrzéssel.
A 103 245-ös általában a vonatindulás előtt nagyjából fél-háromnegyed órával jár ki a fűtőházból, amely a Donnersberger Brücke nyugati oldalán, a Pasing és az Ostbahnhof felé vezető vasúti pályák közötti részen terül el. A képen innen siet a főpályaudvar felé a mozdony. Németországban az előírások szerint a tolatási mozgások alkalmával a mozdonyok mindkét végén a három fehér fény világít – ez az út pedig tolatási mozgásnak számít
A mozdony Münchenből kiindulva a 2014-2015-ös menetrendi évben is kapott saját, fix fordulót. Jelenleg a következőképpen alakul a hattengelyes gép fordája:
- Hétfő: München Hbf. 17:11 - IC 2094 - 18:34 Ulm Hbf.
- Kedd: Ulm Hbf. 06:09 - IC 2095 - 07:31 München Hbf. 17:11 - IC 2094 - 18:34 Ulm Hbf.
- Szerda: Ulm Hbf. 06:09 - IC 2095 - 07:31 München Hbf. 17:11 - IC 2094 - 18:34 Ulm Hbf.
- Csütörtök: Ulm Hbf. 06:09 - IC 2095 - 07:31 München Hbf. 17:11 - IC 2094 - 18:34 Ulm Hbf.
- Péntek: Ulm Hbf. 06:09 - IC 2095 - 07:31 München Hbf. 17:11 - IC 2094 - 18:34 Ulm Hbf. 19:15 - Lr 78663 (szerelvénymenet) - 20:31 München Hbf.
- Szombat: hidegen Münchenben
- Vasárnap: hidegen Münchenben
A téli időszakban hétvégente a szezonális IC-járatokkal eljutott a mozdony Wörglbe is, ám egyelőre Ausztria nem szerepel az úticélok között a nyári menetrendben. Fontos: előzetes értesítés nélkül is beugorhat a fordába egy 101-es vagy 120-as, ha valami miatt a 103 245-ös nem áll rendelkezésre.
2015. április 17-én nem volt épp kegyes a fotóshoz az időjárás: az IC 2094-esen azonban ezúttal is a 103 245-ös parádézott, itt éppen München-Pasing állomásra érkezett meg az ulmi IC-vel
Az IC 2094-es pénteken egészen rövid: mindössze három másodosztályú, egykori InterRegio-kocsiból, azaz Bimz sorozatú járműből áll. Se büfé, sem elsőosztály... Mivé lett az egykori zászlóshajó? A hét többi napján a vonat jellemzően két kerékpárszállításra is alkalmas Bimdz, egy egykori, a Touristikzugból származó Bpmz, egy Bvmkz, egy Bvmsz és egy Avmz sorozatú kocsiból áll
Néhány nappal később, 2015. április 21-én – kedd lévén – már a megszokott, hat kocsis IC 2094 élén robog a Donnersberger Brücke felé az impozáns mozdony
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter