Lassan, de biztosan kopnak ki a sínekről a hagyományos Class 458-as, vagy ahogy sokan ismerik Juniper (Boróka) motorvonatok. Mielőtt azonban az utolsó példányok útrakelnének Doncasterbe, hogy a Wabtec műhelyében átépüljenek, a UK Rail Tours és a vonatokat üzemeltető South West Trains egy kirándulást szervezett a típússal, melynek során a járművek olyan helyekre is eljutottak, ahol menetrend szerint már régóta vagy egyáltalán nem közlekedtek. A nehéz kezdet után átvitt értelemben is sínre tett sorozat utolsó példányai pedig lassan elvesztik korábbi, markáns megjelenésüket...
2015. 05. 30.
2015. 05. 29.
München: megújul a főpályaudvar
A vasútállomásokat üzemeltető DB Station & Service és München városának Várostervezési és Építéshatósági Referátusa bemutatta elképzeléseit a müncheni főpályaudvar épületének átépítésére. A komoly változásokat mutató elképzelések hamarosan meg is valósulhatnak.
2015. 05. 28.
Az RhB jobban teljesített
Nyilvánosságra hozta a végleges és teljes beszámolóját a Rhätische Bahn. A „graübundeni kantonvasút” 2014-ben, a hálózatának első darabjának megnyitása után 125 évvel viszonylag jó évet tudhat magáénak: az utasszámok emelkedtek, de a teherszállítás veszteséges volt. 2015-ben pedig a tavalyinál is többet fordítanak fejlesztésre: 205 millió frankot.
2015. 05. 27.
Decemberi előzetes Svájcból
Komoly változásokra kell készülni Svájcban: a bő tíz évvel ezelőtti reformok után most vezetik be a legnagyobb változásokat a helvét vasúti hálózaton. A menetrend tervezete pedig már most nyilvános.
Vonattal a csúcsra
Június elején Garmisch-Partenkirchen közelében találkoznak a gazdaságilag legfejlettebb állam vezetői. A G7 tanácskozásán ugyan csak viszonylag kevesen vehetnek részt, mégis komolyan érinti a vasúti közlekedést a rendezvény. A DB Regio már most készül.
2015. 05. 26.
Újabb csuklósok
Münchenben láthatóan nem tétlenkednek, ha a buszflotta megújításáról van szó. Hiába, aligha véletlenül lett a bajor főváros közlekedési cége a legjobb Németországban. Ezúttal tizenhárom új csuklósbuszt állítottak forgalomba.
Spanyol villamosok Luxemburgnak
A spanyol CAF-tól rendelte meg a luxemburgi városi tanács az első villamosszerelvényeket a leendő villamosvonalára. Huszonegy villamos szállít a katalán gyártó a nagyhercegségbe.
2015. 05. 23.
Bajor veteránok – 103 245-7
A német vasútbarátok között viszonylag kevés az, akinek ne dobbanna meg a szíves a gömbölyded, időtálló formák láttán. Karcsúnak karcsú, de közel sem könnyű teremtés a maga 114 tonnájával. A maga mögött hagyott több mint négy évtizednyi szolgálat pedig meg sem látszik rajta. Bár ő a szám szerint utolsó a sorozatból, a mai napig aktív. A 103 245-ös pályaszámú mozdony ugyanis a visszatért 420-asok mellett az egyik igazán kedvelt fotótéma a bajor főváros környékén.
2015. 05. 22.
40 éves a Swiss-Express
Négy évtizeddel ezelőtt indult útjára a svájci vasút akkori zászlóshajója. A mai napig aktív szerelvények akkor a „Swiss-Express” márkanéven futottak és számos tekintetben korszakalkotó járműveknek számítottak.
2015. 05. 21.
Balatoni nyár 2015
Ahogy minden évben, úgy idén is közeleg a nyári szünet és ezzel pedig a balatoni nyári menetrend bevezetése a magyar vasúton. Nézzük hát, milyen újdonságokat tartalmaz a hamarosan életbe lépő idényjellegű menetrendi kínálat. Ám nem csak ez lesz az érdekes a nyáron, hiszen két hétre elcsendesül a Nyugati pályaudvar is.
Vége a sztrájknak
Úgy tűnik, fellélegezhetnek a német vasút utasai: egyelőre vége a munkabeszüntetéseknek, jöhet az egyeztetés. A GdL és a DB AG között olyan személy próbál meg közvetíteni, aki korábban egyáltalán nem felelt meg a szakszervezetnek.
2015. 05. 20.
Szlovákiai piacnyitás
A szlovákok jó ideje piaci alapon üzemeltetik a Pozsony és Kassa közötti InterCity járatokat és most egy újabb lépést tettek a vasúti személyszállítási piac megnyitása felé. Megjelent az első tenderfelhívás a Pozsony és Besztercebánya közötti gyorsvonatok közlekedtetésére.
Sztrájkolnak a német mozdonyvezetők
Május 20-án reggel a személyszállításban is elkezdődött a minden idők leghosszabbjának ígérkező munkabeszüntetés: a GdL határozatlan idejű munkabeszüntetésre szólította fel tagjait és szimpatizánsait, mert szerintük a DB továbbra sem teljesíti a követeléseiket. A DB viszont azt mondja: szerintük a GdL nem akar megegyezni. Az utasoknak és a fuvaroztatóknak pedig fogy a türelme.
2015. 05. 19.
A németek segítenek?
Érdekes lépésre szánta el magát az SBB: a mozdonyvezetők létszámhiányát kölcsön-vasutasokkal oldanák meg Svájcban: külföldről, elsősorban Németországból várnak jelentkezőket, akik átmenetileg segítenének az SBB-nek.
2015. 05. 18.
Sztrájk a végtelenségig és azon is túl
A teherforgalomban május 19-én, kedden 15 órától; a személyszállításban május 20-án, szerdán 2 órától ismét munkabeszüntetést szervez a GdL, a német mozdonyvezetők szakszervezete. A Claus Weselsky vezette érdekvédelmi csoportosulás a munkabeszüntetésről azt mondta: határozatlan ideig tart majd.
Siklás és ütközés: villamosbaleset Berlinben
Kisiklott és összeütközött két villamosszerelvény Berlinben, egyelőre még ismeretlen okok miatt. A hétfőn kora délután történt balesetben hatan megsérültek.
Késik a berlini metró is
Eredetileg úgy volt, hogy májusban már indul az utasforgalmi próbaüzem, de most már csak szeptemberre várható az új berlini metrószerelvények forgalomba állítása. A Stadler-féle metrókat ugyanis további teszteknek kell alávetni.
2015. 05. 16.
Traktor és motorvonat ütközött
Elsőre talán csak egy szokásos útátjárós balesetnek tűnik, ám abban viszonylag ritkán halnak meg utasok is. Most mégis ez történt: két halottja van a Ibbenbüren mellett történt balesetnek: a Wesfalenbahn egyik FLIRT-jével történt meg a baj.
Bajor veteránok – A „Szent Motorvonat” hazatér
A RegionalBahn lapjain már sokat írtunk arról, hogy visszatérnek az „igazi” nyugat-német S-Bahn-motorvonatok a szülőhazájukba, vagyis pontosabban oda, ahol először megjelentek. Igaz, a régi „Olympiazug”-oknak már hírmondója sincs, de ettől még ugyanúgy élvezhetik a vasútbarátok az igazi 420-asok nyújtotta élményét a müncheni S-Bahn egyes, válogatott járatain. Íme a bajor veteránokat bemutató sorozatunk második része, a P-Wagenek után induljunk egy igazi nagyvadra!
2015. 05. 15.
Villamos az árkádok alatt
Igen látványos és sajnos komoly kimenetelű baleset történt Münchenben május 15-én délelőtt. A 27-es vonalon közlekedő egyik szerelvény kisiklott és a jármű egy közeli ház árkádjai alatt állt meg, a pályára részben merőlegesen, miután egy kisteherautóval ütközött.
Irányváltós mozgólépcső
Magyar szemmel szokatlan, de mindenképpen hasznos megoldás: Münchenben és számos más német városban is találkozhat az ember az irányváltós mozgólépcsőkkel. Hely- és energiatakarékos megoldás és persze maga a beruházás is olcsóbb.
2015. 05. 14.
A bécsi példa ragadós?
Egyre inkább élénk érdeklődést mutatnak Münchenben az éves bérletet jelentős átalakítása iránt. Emlékezetes: zöldpárti javaslatra 2013 óta jelentősen csökkentett áron, 365 euróért érhető el az éves tömegközlekedési bérlet. Ennyire átütő sikert tudhatnak magukénak a bécsiek?
Jön a duó-FLIRT!
Meglepő megrendelést kapott a svájci Stadler Rail az Aostai Régiótól. Az észak-olasz térség ugyanis öt bimodális, azaz teljesértékűen dízel és villamos üzemben is használható motorvonatot rendelt, összesen 43 millió euró értékben.
2015. 05. 13.
Kisiklott tehervonatok Erstfeldben
Kisiklott egy tehervonat két mozdonya Svájcban, miután egy másikkal ütközött. Az Erstfeld állomáson történt balesetben ugyan nem sérült meg senki, de a fontos észak-déli tranzitútvonalon, a Gotthardon komoly gondokat okoz a baleset.
Siklás a keleti parton
Kedden este kisiklott egy személyszállító vonat az Egyesült Államokban, Philadelphia közelében, az Amtrak Northeast Corridor fővonalán. A balesetben az eddig adatok szerint heten meghaltak és mintegy félszázan megsérültek, miután több személykocsi is elhagyta a vasúti pályát. A baleset oka egyelőre ismeretlen, a legfrissebb információk alapján a sebességtúllépés tűnik a legvalószínűbb oknak. A mentési munkák idejére leállították a vonatközlekedést az érintett szakaszon. Utolsó frissítés: május 14., 10:30.
2015. 05. 12.
Biofűnyíró az SBB-nél
Az SBB alighanem megirigyelhette az ÖBB 2014-es ötletét, hiszen a sógorok – kísérletképpen – kecskéket vetettek be a vasúti töltések növényzetének kordában tartására. Az SBB viszont nem kísérletezik, hanem nemes egyszerűséggel felvett nyolcvan birkát.
2015. 05. 11.
Bázelben nem kell az ingyen-wifi
Nem tartja sikeresnek az eddigi próbálkozásokat a nyilvános internet-hozzáféréssel a bázeli közlekedési cég. A Basler Verkehrs-Betriebe, a BVB úgy döntött: nem forszírozza tovább a projektet, mert túl sokba kerül és nincs annyi haszna, mint remélték.
2015. 05. 09.
Bajor veteránok – Az utolsó P-kocsik
A szükség és a járműhiány nagy úr: Münchenben a villamoshálózatra szánt új villamosok – a Stadler Variobahnjai és a Siemens Avenioi – nem, vagy csak késve kaptak engedélyt a hatóságoktól, emiatt pedig szükség volt minden másik járműre is, hogy az utasok folyamatosan gyarapodó tömegét elszállíthassa az MVG. Így hát átmeneti megoldásként ugyan, de már évek óta szolgálnak a jellegzetes '60-es évekbeli , ám időtálló formákkal bíró magaspadlós kocsik, a P-Wagenek.
2015. 05. 08.
Egy Debrecen–Bécs kalandtúra margójára
Az élet úgy hozta, hogy viszonylag hirtelen szervezést követően egy délelőtt erejéig teljes fizikai valómban jelen kellett lennem Debrecenben, és ehhez a Bécs–Debrecen távot oda-vissza leküzdeni. Ez a szűk 500 kilométer a fejlett világban nem jelent komoly kihívást, ám a MÁV-START bármiből képes kalandtúrát csinálni. Lássuk, mit is alakított a 100-as vonal egy teljesen átlagos tavaszi csütörtök délutánon!
Verseny a dízelparadicsomért
Három érdeklődő is jelentkezett a Schleswig-Holstein tartomány által kiírt pályázatra, amelyen a most a Nord-Ostsee-Bahn üzemeltette Hamburg és Westerland közötti vonatok új operátorát keresik. Az új szolgáltatónak 2016 decemberétől kell átvennie az üzemet.
2015. 05. 07.
Felkészülnek az alagútra
Lázasan készül az SBB a Gotthard-bázisalagút átadására. A 2016 végén üzembe kerülő új vasútvonal java része a föld alatt vezet majd és a hosszú alagút miatt speciális előírásoknak kell megfelelniük a vasúti járműveknek. A szövetségi vasúttársaság már nagy erőkkel dolgozik a járművek megfelelő átalakításán.
Visszaszámlálás indul!
Hasznos újdonsággal készül a müncheni MVG az utasoknak: a helyi üzemirányító rendszer fejlesztésével lehetőség nyílt arra, hogy a járatok a végállomásról való indulását a kocsikon is feltüntessék.
2015. 05. 06.
Frontális baleset Ausztriában
Két személyvonat ütközött össze május 6-án szerdán Graztól északra, Waldstein bei Übelach megállóhely közelében. A délelőtt fél tizenegy körül történt balesetben az egyik mozdonyvezető meghalt, nyolcan megsérültek.
Próbamenet a gáton
Sikeres próbamenetet hajtott végre a Hindenburgdammon hamarosan új vonatot indítani szándékozó Railroad Development Corporation Deutschland, azaz az RDCD. Decembertől beszállnak ők is az autószállító vonatok bizniszébe.
Gyengül a sztrájk?
Könnyen lehet, hogy lassan kifogják a szelet a GdL vitorlájából: már most érződik, hogy több vasutas venné fel a munkát és ez érződik a menetrenden is; viszont szerda délelőtt a DB AG első embere, Rüdiger Grube is tesz egy – állítólag – visszautasíthatatlan ajánlatot. Rendszeresen frissülő cikkünk a minden eddiginél hosszabbnak tervezett német vasutassztrájkról.
Nosztalgiakocsikat rongáltak
Nosztalgiaüzemben használatos személykocsikat rongáltak meg ismeretlenek a bajorországi Lichtenfels állomásán. A kár 80 ezer euró.
2015. 05. 05.
Németország sztrájkol
Elkezdődött minden idők leghosszabb munkabeszüntetése a német vasútnál. A DB AG és talán a korábbi Bundesbahn történetében sem volt példa arra, hogy összesen 138 órára tegyék le a munkát a vasutasok. Most még is ennyi ideig tartó sztrájkra hívta híveit Claus Weselsky, a GdL főnöke. Ám sokan kritizálják: a valódi követeléseik már nem is azok, amikkel a sztrájkot indokolják. Ezen kívül pedig van, ahol a vasúti sztrájkkal párhuzamosan a többi közlekedési eszköz sem közlekedik.
2015. 05. 04.
Ismét szaladnak a Trabantok
Végeztek a nemrégiben leállított, NDK-eredetű mozdonyok átvizsgálásával Németországban. A 112-es, 114-es és a 143-as sorozatú gépek ismét forgalomba állhatnak.
RRX: DB helyett NX
Nem a DB Regio lett az üzemeltetési tender nyertese a Rhein-Ruhr-Express, az RRX esetében. A kiemelt jelentőséggel bíró pályázat elvesztésének biztosan lesznek következményei, de hogy, azt még nem tudni. A nyertes a National Express lett, aki már 2015 végén megjelenik a Rajna-Ruhr-vidéken.
A flört helye: FLIRT
Meglehetősen furcsa akcióval készül a svájci Südostbahn: ismerkedési estet szervez az egyik motorvonatán június elejére.
2015. 05. 03.
A sztrájk hete
Ismét sztrájkba lépnek a DB AG egyes mozdonyvezetői. A Claus Weselsky vezette szakszervezet május 5-én hajnali 2-től 10-én 9 óráig hirdetett munkabeszüntetést, hogy az utasok a hétvégét se élvezhessék maradéktalanul. A teherfogalomban már hétfőn 15 órakor kezdődik a sztrájk.
2015. 05. 02.
Víz alatt az alagút
Hetven éve ért véget a II. Világháború Európában. Megannyi rémtett emléke és elképzelhetetlen számú áldozat maradt a hat évig tartó háború után. És a romok. A II. Világháború hét évtizeddel ezelőtti végére emlékezve a RegionalBahn oldalán ezúttal a háború utolsó napjainak, Berlin ostromának egy máig sokat vitatott szeletéről lesz szó: az utolsó napokban felrobbantották az észak-déli S-Bahn-alagút födémjét a Landwehrkanal alatt. A pusztítás hatalmas volt.
2015. 05. 01.
Éljen május 1-je!
Miközben Magyarországon vagy éppen a volt szocialista országokban felvonulásokat rendeztek május 1-je alkalmából, addig Bécsben, amely hagyományosan baloldali város, szintén felvonulásokkal ünnepelték a munka ünnepét. Ám ennél egy picivel többel a villamosok is beszálltak.
Jöhet a hosszú sztrájk
Nem sikerült ezúttal sem megállapodni a szakszervezetekkel a Deutsche Bahn AG-nak. A GDL ugyanis, hiába teljesítené gyakorlatilag valamennyi követelésüket a DB, elutasította a munkáltató ajánlatát és újabb munkabeszüntetésekkel fenyegetőzik.