2015. 04. 13.

Belvárosi csuklós

Villamos ugyan nem lett, a trolibusz is egyelőre álom, de a Wiener Linien megtalálta a kapacitásbővítés lehetőségeit: április 11-étől csuklós autóbuszokkal üzemelteti a híres-hírhedt belvárosi autóbusz-viszonylatot, a 13A jelzésű járatot.





2014 nyarán már jelezte a Wiener Linien: az idei évtől fogva csuklós autóbuszok járnak majd a bécsi belváros egy részét észak-déli irányban átszelő 13A jelzésű autóbusz-viszonylaton. A híres-hírhedt járat nem először lát új busztípust: annak idején itt debütáltak az emeletes járatok és az 1990-es évek elején búcsúztak csak el a szűk utcáktól, ahol 1961. július 1-jéig a 13-as villamos koptatta a síneket. A hatvanas évek motorizációs hullámában döntöttek a villamos megszüntetéséről, amely azonban az elmúlt évtizedek során vissza-visszatér, legalábbis a közlekedéssel foglalkozó tervezők gondolataiban biztosan, érdemi előrelépés azonban azóta sem lett a villamosos tervekből. Persze, volt már szó róla, hogy éppen trolibusz lehetne a szűk utcákban, ám erre sem került sor, így maradtak a folyékony földgázzal hajtott autóbuszok.

A szóló buszok korszakának vége a 13A vonalon, ezzel pedig itt is elbúcsúztak a gázhajtású kocsik. A képen a Südtiroler Platzon, a Hauptbahnhof melletti végállomáson várja 2014. november 14-én este egy MAN NL243 M12 típusú kocsi
(fotó: Halász Péter)

A 13A vonal a város egyik legsűrűbben indított autóbusz-viszonylata. Hangsúlyozandó, hogy itt az indítási időközről van szó, hiszen a végállomást sokszor 3-4 perces követéssel hagyták el az autóbuszok. Hogy ebből mit éreztek az utasok a vonal közepén? Sokszor semmit, mert a szűk utcákban a parkoló autók között lavírozó járat sokszor beszorult, ilyen-olyan akadályokba ütközött, akár a megszokott, akár a terelt útvonaláról volt szó. A 13A az a bécsi viszonylat, melyről minden arrafelé járónak van legalább egy jó sztorija - hanyagul leparkolt autó miatt egyirányú utcában ragadt kocsitól a végtelennek tűnő követési időkig. És persze a zsúfoltságról: a viszonylat meglehetősen hiánypótló az érintett kerületekben, a Ring villamosai és az U6-os metróvonal közötti vidéken a 13A jelenti az észak-déli irányú közösségi közlekedést.
A Wiener Linien végül úgy döntött, hogy az autóbusz „villamosítása” helyett máshogy tesz eleget a helyiek régi kérésének, a rendelkezésre álló kapacitás bővítését ugyanis csuklós autóbuszok bevetésével oldották meg. A hosszabb, 18 méter hosszú autóbuszok alkalmazásával a jelenlegi csúcsidei 1500 fős férőhelykínálatot 56%-kkal növelték és 2340 férőhely áll rendelkezésre a csúcsórában átlagosan. A buszok 128 utas szállítására alkalmasak és a gázos kocsiknál sokkal halkabbak, ami nem egy utolsó szempont a belvárosban. A Wiener Linien közölte: több helyen meg kellett hosszabbítani a megállóhelyek peronjait, ám azt már csak mi tesszük hozzá, hogy számos kisebb forgalomtechnikai beavatkozás is szükséges volt a csuklós autóbuszok forgalmának beindításához, sok kereszteződében kellett módosítani a parkolási rendet, hogy elférjenek a hosszú buszok. Izgalmas jelenetek még így is adódhatnak, mivel a 13A útvonala a különféle alkalmi lezárások miatt néha már-már követhetetlenül változik, és egyik-másik terelőútvonal újabb kihívásokat tartogathat a csuklósoknak.

Csuklós kocsi a Schadekgasse/Gumpendorfer Strasse sarkon, a Haus de Meeres tengeri akvárium előtt

Az egyik izgalmas helyszín a Windmühlgasse/Capistrangasse sarok: mindenütt szűk egyirányú utcák, így elég egy hanyag módon parkolt áruszállító furgon (ilyenből a Mariahilfer Strasse környékén mindig adódik), és máris borul a menetrend

A 13A „hosszabbítása” alkalmából a 8793-as azonosítójú kocsi alkalomhoz illő matricázást kapott. A poén mondjuk már kissé elcsépelt, az U2-es metró hosszabbítása kapcsán ugyanez a szóvicc ment

Rendkívüli jobbkanyar: a Mariahilfer Strasse középső szakaszán „sétálóutcásítják” a burkolatot, így a Kirchengasse helyett már a Stiftgasse-n észak felé fordulnak a 13A kocsijai. A képen megfigyelhető a buszok jellemző közlekedési partnere, avagy ellenfele: ezen a szakaszon szinte mindig a kerékpárosokat kell kerülgetnie a vezetőknek, négykerekű ellenfelet legfeljebb néhány taxi jelent

Igazi hullámvasút a Kirchengasse északi szakasza; errefelé leginkább a ferdén és/vagy lassan beparkoló autósok miatt tud borulni a buszok köveztési ideje

A vonal nyakcsuklótörő pontja: a Kellermangasse/Lerchenfelder Strasse sarkán a Piaristengasse felé vezető S-kanyar egy kis emelkedővel van megbolondítva
(a külön nem jelölt képek Magyarics Zoltán munkái)

A menetrend kapcsán a Wiener Linien jelezte: hétvégén és esténként a követési idők változatlanok maradnak, hétköznap csúcsidőben azonban némileg ritkíthatnak, pontosabban egyenletesebbé tehetik a követést: a korábbi 3-4 perces indítási időköz helyett egységes 4 perces követést alkalmaznak, aminek köszönhetően a korábbi 20 kocsi helyett 18 autóbusz is elegendő a vonal forgalmának ellátásához. Az intézkedéstől egyébként a nagyobb pontosságot várja a közlekedési cég, az utasok a menetrendi korrekcióból nem fognak semmit sem érzékelni.

A Wiener Linien még 2013-ban jelentette be, hogy lecseréli a buszflottáját. A döntés előzménye az volt, hogy az addigi „udvari szállító”, az MAN jelezte: a jövőben a Wiener Liniennél alkalmazott LPG-s technológiával üzemelő gázmotorok gyártását megszünteti. Mivel mindenképpen váltani kellett, így alapos tesztek után a közlekedési cég úgy döntött, hogy a hosszú évtizedek óta használt gázos megoldások helyett a dízelmotorra szavaznak és a Mercedes-Benztől rendelték meg az új bécsi autóbuszokat. Az első kocsik még 2013 végén meg is érkeztek és 2014-ben álltak forgalomba és azóta is folyamatosan cserélődnek a járművek, a régi gázbuszokat igyekeznek Kelet-Európába eladni az osztrákok, hiszen „amúgy” jó állapotú járművekről van szó.

Halász Péter, Magyarics Zoltán