Igazán tiszta vonatokkal készül a tavaszra. Ráadásul nem csak a régi mosókba, hanem egy új helyre is vihetik a vonatok, amely nem mellesleg Európa egyik legmodernebb berendezése is. Nézzük hát, hogyan nyomja az ÖBB a tavaszi nagytakarítást.
Decemberben üzembe helyezték Európa legmodernebb kocsimosóját a bécsi Hauptbahnhofon. De nem csak ezzel, hanem a többi berendezéssel is nagyüzemben csutakolják a vonatokat nyugati szomszédaink. Az ÖBB üzemeltetésében álló rendszerek mindegyike kifejezetten környezetbarát, az energiát és a vizet hatékonyan használják fel. A mosóberendezéseken a járművek önerőből haladhatnak át, mintegy 3 km/h-s sebességgel. Igaz, az önerőből való haladást a szélvédő mosása idejére el kell feledni, akkor a felsővezetéket feszmentesítik és le kell engedni az áramszedőt is. Az alapos mosáshoz egyébként inkább 1-2 km/h-s tempó a a javasolt. A rendszereket ráadásul csak egyetlen ember működteti: ez pedig a mozdonyvezető, ő választja ki és indítja el a járművéhez passzoló mosóprogramot.
A mozdonyvezető választja ki a megfelelő programot, nem kell külön kezelőszemélyzet a legkorszerűbb mosóhoz
(fotó: Marek Knopp / ÖBB)
(fotó: Marek Knopp / ÖBB)
A takarítási folyamat azonban nem csak külső mosásból áll. A mosás előtt a WC-k tartályait kiürítik és csak utána kezdődik a mosás, amelyet szenzorok vezérelnek és biztosítják, hogy a megfelelő részeket mossák le a kefék. Különlegesség az ÖBB szerint, hogy a felsővezetéket sem kell kikapcsolni a mosás során, a villamos üzemű járművek is áthaladhatnak a mosón. Ráadásul valamennyi üzemelő és tervezett új jármű is használhatja a mosót, a Railjetektől kezdve egészen a CityJet-motorvonatokig. Egy mosási menet mintegy fél órát tart és mivel a Hauptbahnhofon két mosócsarnok is rendelkezésre áll, óránként négy vonat takarítására van lehetőség. Március végéig az üzembe helyezés óta mintegy 1100 mosási folyamat ment végbe az új berendezésen.
A mosót önerőből közlekedő villamos üzemű járművek is használhatják
(fotó: Marek Knopp / ÖBB)
(fotó: Marek Knopp / ÖBB)
Az ÖBB számításai szerint áltagosan egy méternyi járművön a mostani tél után is mintegy 7 dekagrammnyi szennyeződés gyűlik össze, azaz egy Talent tapadótömegét akár 5 kilogrammal is megnöveli a téli kosz.
Az ÖBB a tavaszi nagytakarítás mellett minden évszakban igyekszik tisztán tartani a járműveit. A vasúttársaság télen, fagyos időszakban csak rendszertelenül tud külső takarítást végezni, viszont tavasszal legalább hetente egyszer letakarítják a vonatokat. A nyári időszakban két hetes ritmusban mosnak, míg ősszel havonta négy alkalommal kerül a mosóba egy-egy jármű. Összességében évente mintegy 30-40 alkalommal mosnak le egy-egy járművet.
A mosóban nem csak az ÖBB, hanem a Westbahn vonatai is megfordulnak
(fotó: Alföldi Attila)
(fotó: Alföldi Attila)
A környezettudatosság jegyében a berendezések a szennyvíz mintegy 70%-át képesek újrahasznosítni és a téli üzemre is alkalmasak.
A bécsi főpályaudvar területén a WC-tartályok takarításához elsősorban esővizet használnak és évente mintegy 1,5 millió liternyi szennyvíz keletkezik, amelynek jelentős részét tisztás után ugyancsak felhasználnak takarítási célra. Az ÖBB célja ugyanis az, hogy a járművek tisztaságát a lehető leginkább környezettudatos módon biztosítsák.
Az alapos takarítást számos szenzor vezérli
(fotó: Alföldi Attila)
(fotó: Alföldi Attila)
Így fest a mosó a mozdonyvezető szemszögéből
(fotó: Alföldi Attila)
(fotó: Alföldi Attila)
Halász Péter