Hatósági rendelkezés nyomán leállították Németországban a Trabant becenéven futó 112-es, 114-es és 143-as sorozatú mozdonyokat. Egy korábbi baleset vizsgálata során ugyanis tengelyrepedésre utaló jeleket fedeztek fel, ezért átvizsgálják a teljes flottát.
Az NDK-ban és később az újraegyesített ország keleti részén épített mozdonyokat érthető okok miatt a vasútbarátok és a német vasutasok is Trabantnak nevezték el. Az NDK-s technológiát magán viselő járműcsalád, a 112-es, 114-es és 143-as sorozatú gépek robosztus kivitelüknek köszönhetően a mai napig szolgálnak és a regionális közlekedésben a mozdonyos vonatok gerincét jelentik.
Néhány héttel ezelőtt Limburgban azonban kisiklott egy regionális vonat, amelyet a 143 021-es pályaszámú gép továbbított. A baleset vizsgálata során derült ki: jó eséllyel tengelytörés a baleset oka. Emiatt a Szövetségi Vasúti Hatóság (Eisenbahn Bundesamt, EBA) elrendelte a teljes járműcsalád átvizsgálását. Mivel ez azonban a napi karbantartáson túli feladatot jelent, számos mozdonyt ki kellett vonni a vizsgálat idejére a forgalomból.
A 143-asok egyelőre vizsgálatra várnak, hiányuk viszont érezhető a német vasúthálózaton. A képen egy „Síntrabant” a frankfurti főpályaudvaron
Az elrendelt vizsgálat idején a járművek tehát nem közlekednek és ez komoly zavarokat okoz a regionális közlekedésben. Számos vonatot a DB-nek le kellett mondania, sok esetben más típussal pótolták a kieső járműveket, illetve rövidebb vonatok közlekednek ott, ahol csak egy mozdony jut a szerelvényre. A leginkább Hessen tartomány érintett, itt közel húsz vonatot kellett lemondani a csúcsidőszakban, számos másik járat pedig rövidebb vonatokkal közlekedik. De komoly gondok vannak a regionális közlekedéssel Berlin és Brandenburg térségében, ahol ezek a járművek részt vesznek a közlekedésben, illetve Lipcse, Halle és Drezda térségében, ahol az elővárosi forgalom alapját jelenti a járműtípus. Szászországban például teljesen leállt a forgalom a mozdonyhiány miatt a hallei S7-es vonalon, a Lipcse és Weißenfels, valamint a Döbeln és Elsterwerda közötti vonalon is. Gondokat okoz a rendelkezés Thüringiában és Magdeburg térségében is, valamint Hamburgban és Schleswig-Holstein tartományban, különösen a Hamburg és Lübeck közötti vonalon.
A hamburgi elővárosi forgalomban közlekedő „Versenytrabantokat” is érinti a rendelkezés, jelentős korlátozások léptek életbe Németország északi végein is a vasúti közlekedésben. A képen a 112 177-es Kielbe indul 2014 őszén regionális sebesvonatával
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A 143-asokból a DB a részben tulajdonában álló magánvasúti cégeknek is adott el mozdonyokat, így az EBA rendelkezése a MEG és az RBH tehervonatait is komolyan érinti.
Halász Péter