2015. 04. 09.

Berlini évértékelés – nyereséges az S-Bahn

Kicsit késve, de értékelte az elmúlt esztendőt a berlini gyorsvasút is. Rekord mértékű utasszámok jellemzik 2014-et, de a vonatok késése még mindig komoly gondokat jelent.



Minden eddigi rekordot megdöntött az utasok száma a berlini gyorsvasúton 2014-ben: összesen 414 millió utast szállítottak a szerelvények. De nem csak az utasok létszáma, hanem a bérletes utazások száma is növekedett: 2013-hoz képest 2014-ben 9100-al több, összesen 206 ezer bérletet adott el a berlini A, B és C zónákra az S-Bahn üzemeltetője, az S-Bahn Berlin GmbH. A viteldíjakból keletkezett bevételek emelkedtek: 2013-ban 374,6; 2014-ben pedig 393,4 millió eurónyi jegyet értékesített az S-Bahn. Összességében pedig az egy évvel korábbi 43,3 millió eurós nyereség helyett 2014-ben már 54,2 millió eurós nyereséget könyvelhetett el az S-Bahn Berlin.

Több utasa és több bevétele is volt a berlini S-Bahnnak 2014-ben, mint korábban. A képen egy 481/482-es sorozatú kocsikból álló vonat az S1-es vonalon, Birkenwerder állomáson

A társaság felmérése szerint az utasok viszonylag elégedettek: 2,46-os átlagos érdemjegyet kapott a gyorsvasút. A németországi iskolai osztályzatokhoz hasonlóan az 1,00-ás érték a legjobb, a 6,00-ás a legrosszabb érték, tehát a berliniek viszonylag elégedettek a szolgáltatással. Érdekességképpen megtudhattuk azt is, hogy az 1996 óta végzett felmérések során eddig csak 2002-ben volt ennél jobb az értékelés; a mindenkori mélypontot pedig a súlyos korlátozásokat okozó botránysorozat tetőpontján, 2009-ben érte el az értékelés.

Az utasok elégedettek a szolgáltatással, bár van még hova fejlődnie a berlini gyorsvasútnak

Komoly harcot folytat a vasúttársaság a késésekkel és az üzemzavarokkal. A 2014-es pontossági mutató az S-Bahn Berlin esetében 93,2% volt, de ha a GDL sztrájkjait nem vesszük figyelembe, akkor 94,7%-os értéket kapunk. Összehasonlításként: 2012-ben 88,6%-os; 2013-ban pedig 93,5%-os mutatót tudott prezentálni a szolgáltató.

Az építkezések és a különféle vágányzárak is gondokat jelentenek, de leginkább az üzemzavarok okoznak gondokat a berlini S-Bahn pontosságában

A késések mellett az üzemzavarok okozzák a legtöbb gondot: legyen szó jelző vagy váltóhibáról, esetleg járműoldali fennakadásokról. De nem csak a vasúti oldal miatti zavarok befolyásolják a vonatok közlekedését: sokszor külső tényezőkre vezethetők vissza az akadályok, ami ellen nem tudnak mit tenni.
Az idei tervekről, célokról szólva Peter Buchner, az S-Bahn Berlin igazgatója elmondta: a decemberi menetrendváltástól fogva az S5-ös vonalon Strausberg és Strausberg Nord között a mostani 40 helyett 20 perces követést biztosítanak egész nap. Az S75-ös vonalon pedig keletről egészen a Westkreuzig húzzák ki a csúcsidőben tíz perces ütemben kiszolgált részt. A Ringbahnon pedig vasárnap és ünnepnapokon is bevezetik az 5 perces követést, jellemzően a 10 és 20 óra közötti időszakban.

A Ringbahnon vasárnap is bevezetnék az 5 perces követési rendet a jelenlegi 10 perces ütemhez képest

A marketingtevékenység kapcsán Annekatrin Westphal arról beszélt, hogy a 2011 óta működő mobiltelefonra optimalizált webes megjelenés és a 2012 óta működő hivatalos Twitter-csatorna összesen mintegy 44 ezer érdeklődőt ér el, ehhez jöttek 2014-től az okostelefonos ügyfelek a kifejezetten ezekre a készülékekre fejlesztett alkalmazásokkal. A fejlesztések kapcsán elmondták: fejlesztik a mobiltelefonos alkalmazásokat és lehetőség lesz célzott, egy adott területre szóló információk átadására is, valamint pontosabban tudnak alternatív közlekedési javaslatokat adni a helyfüggő szolgáltatásnak köszönhetően.

A fejlesztések idén főleg az utastájékoztatást érintik majd, a járműoldalon idén még nem lesz változás. Az infrastruktúra is megújul, így például az észak-déli alagútban is felújítják a vágányokat
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter