2015. 04. 20.

Berlin: ismét bajban a gyorsvasút?

Ismét baj van a berlini S-Bahn járműveivel. Ám ezúttal nem a legfiatalabb sorozat, a 481/482-esek, hanem a sokkal régebbi járművek, a „Toasterek” okoznak fejtörést a hírek szerint.



Ismét a járművek okoznak fejtörtést a berlini gyorsvasút műszaki üzemeltetésének. Ezúttal azonban nem a hat évvel ezelőtti botránysorozatban részes 481/482-es sorozatú járművek, hanem a sokkal régebbi 480-asok, a „Toasterek” okoznak bajt. A hírek szerint ugyanis egyes járművek forgóvázain aggodalomra okot adó repedéseket fedeztek fel. A repedések miatt az elmúlt napok során az üzemeltető a vállaltnál kevesebb járművet adott forgalomba és ezt főleg a tartalékok sínylették meg – egyelőre és szerencsére. Azonban szolgálatképtelenség esetén már az utasok is érezhetik a járművek hiányát. Jelenleg 28 motorkocsi várja a továbbiakat, ennyinél bizonyosodott be a repedés gyanúja.
A repedéseket a hivatalos közlés szerint egy, a forgóvázra felszerelt alkatrész hegesztésénél találták. A sorozatból egyébként 140 járművet, azaz 70 ikerkocsit üzemeltet jelenleg is az S-Bahn Berlin GmbH.

A 480-asok gondjai miatt kevesebb járművet ad forgalomba az S-Bahn Berlin GmbH. Egyelőre csak a tartalékok szűntek meg emiatt. Egyelőre? A Ringbahnon 2014 nyarán e sorozat képviselőiből csatolt „Dreiviertelzug” hagyja el Jungfernheide állomást

A korábbi elképzelések szerint a forgóvázakat ugyan felújították volna, de később. Ám most, úgy tűnik, előre kell hozni a felújításokat. Elke Krokowski, a megrendelő tartományokat képviselő közlekedési szövetség, a VBB nevében nyilatkozva jelezte: április 16-án 14, 17-én pedig 16 kocsival, azaz 7, illetve 8 ikerkocsival kevesebb járművet adott ki az üzemeltető. A műhelyben lévő vonatok számát növeli egyébként a különböző más okok miatt javításra szoruló járművek sora is, így például a Südkreuznál pórul járt szerelvény, ami egy viharban kidőlt fával találkozott.
A repedésekről az üzemeltető elmondta: a forgóvázak szerkezetét nem veszélyezteti és emiatt nincs szükség a cserékre. Ám hozzátették: a 2009-es botránysorozat után bevezetett előrejelző vizsgálatok szükségességét igazolja a mostani helyzet is, hiszen a vonatokat sűrűbben vizsgálják át az emberek, mint korábban valaha.

A nyugat-berlini BVG igényei szerint fejlesztett vonatok forgóvázára felszerelt dolgokkal van baj, nem a forgóvázzal magával, állítja az S-Bahn Berlin GmbH
(fotók: Halász Péter)

Az S-Bahn Berlin ígéretei szerint mielőbb igyekeznek kijavítani a hibákat, hiszen a járművekre még sokáig szükség van, az új járművek – kapcsolódva a kissé furcsa üzemeltetési pályázathoz – 2020-2023 körül jelenhetnek meg a hálózaton legkorábban.
A 480-as sorozatú motorkocsikat 1986-tól szállították a nyugat-berlini hálózatot 1984-től üzemeltető BVG számára. A prototípusok után a sorozat első darabjai 1989-től érkeztek. A második szériát pedig a BVG helyett az akkor még létező DR rendelte meg. Ám a motorkocsik a becenevüket –„Toaster”, azaz „Pirító” – nem csak a külsejükről, hanem a sorozathoz köthető tűzesetekről is kapták. A legnagyobb ezek közül az a 2004-es volt, aminek nyomán a típust kitiltották az észak-déli alagútból.

Halász Péter