2015. 04. 03.

Megújul St. Moritz vasútállomása

A 2017-es sí-világbajnokságra felújítja a Rhätische Bahn a vasútállomását St. Moritzban. A munkák már jó ideje zajlanak, de most a vasúti forgalmat is korlátozzák. A Berninabahn vonatai helyett pedig pótlóbuszok indulnak St. Moritz és Pontresina között.



A húsvéti időszak kivételével pótlóbuszokat indít az RhB a St. Moritz állomásán zajló felújítási munkák miatt. A cél, hogy a 2017-es sí-világbajnokság idejére egy korszerű, akadálymentes és attraktív állomással rendelkezzen a Rhätische Bahn a Bernina- és az Albula-vasút végpontján. A felújítási munkák mostani fázisában, március 30. és április 2., valamint április 7. és május 8. között pótlóbuszokat kell indítani a vonatok helyett St. Moritz és Pontresina között. Ebben az időszakban készülnek el a Berninanbahn új peronjai a vasútállomáson.

A vasútállomás felvételi épülete már megújult, most mögötte, a vágányokon dolgoznak
(fotó: Halász István)

A Berninabahn régi peronja St. Moritzban. Már készül az új, akadálymentes változat. A kép bal szélén pedig az új tárolóvágányok látszanak
(fotó: Halász István)

A 66 millió frank értékű beruházás keretében már 2014 óta zajlanak a munkák, előbb az első vágány melletti peron, majd később az új aluljáró szerkezete készül el. A projekt keretében megújulnak és akadálymentesek lesznek a peronok valamennyi vágány mellett. Az új aluljáróval a téli szezon kezdetére készültek el.

Így néz majd ki az új St. Moritz állomás
(grafika: Rhätische Bahn)

Az RhB utasai szokhatnák a PostAuto járműveit: májusig vonatpótló járatokkal utazhatnak a vonat helyett St. Moritz és Pontresina között
(fotó: Halász Péter)

A projekt keretében bővítik az állomás vágányhálózatát is: az állomás dél felőli oldalán, a Berninabahn peronjai mellett újabb tárolóvágányokat alakítanak ki, alatta pedig különböző vasútüzemi helyiségek kapnak helyet. A korábbi kihúzóvágányokat felszámolják, az állomás fejállomásként működik tovább, a régi tároló helyére költözik majd a látványtervek szerint a buszállomás.

A megszűnő régi tárolóvágányokon pihen az egyik Allegra-motorvonat
(fotó: Halász Péter)

St. Moritz állomás üzemi szempontból két jól elkülöníthető részre osztható: egyrészt a Stammnetz, a törzshálózat a maga 11 kV 16,7 Hz-es váltóáramú felsővezetékével, másrészt a Berninabahn vonala az 1000 V-os egyenáramú rendszerével. A két rendszer csak a kétáramnemű Allegra-motorvonatokkal járható át, egyebekben nem. Sőt, a Berninán a szűk ívek miatt csak rövidebb személykocsik közlekedhetnek, a Stammnetz járművei nem tehetik be a kerekeiket a vonalra. Fordítva persze van átjárás, hiszen a Chur és Tirano között közlekedő közvetlen vonatok kocsijai is a Bernina szabványainak megfelelően rövidebb kialakításúak. A két üzemrész közötti kapcsolatot egyrészről St. Moritzban, másrészt pedig Pontresina állomáson biztosítják dízel tolatómozdonyok segítségével.

Az Inn felett átívelő híd felújításába már tavaly belefogtak
(fotó: Halász István)

Halász Péter