2015. 04. 17.

Éjszakai vonattal jön az RDCD

Éjszakai vonatokat és a mainál olcsóbb tarifákat ígér az utasoknak a Hindenburgdammon hamarosan járatot indítani szándékozó Railroad Developement Corporation Deutschland, a HKX vonatait is üzemeltető RDCD. 


Az utasok csak jól járhatnak a tervek szerint hamarosan kibontakozó árháborúban: a RDCD, a HKX-vonatokat is üzemeltető társaság ugyanis a szárazföld és Slyt szigetét összekötő Hindenburgdammon indít autószállító vonatokat 2015. december 15-étől. A határidő közeli, ám még csak látványterveket láttunk a leendő operátor járatairól, de az elképzelések már grandiózusak, már ami a szolgáltatást illeti.
Egyelőre napi 11 vonatpárnak van biztos indulási időpontja, legalábbis a márciusban tíz évre megkötött keretszerződés erről szól az RDCD és a tartomány között. Az első, már konkrét indulási időponttal rendelkező vonat 5:46-kor indul, a második majd 15:46-kor. További három vonat este, kettő reggel, egy dél körül és további három járat pedig a késő esti órákban közlekedik majd Westerland (Sylt) és Niebüll között. A sziget számára a közúti kapcsolatot biztosító, a DB üzemeltette SyltShuttle vonatok mellett jelennek meg majd az új járatok. Azt már lehet tudni, hogy elsősorban a peremidőszakban és a DB AG által kevéssé preferált időpontokra szerződtek le a magánvasúti operátorral, így például szombaton, vasárnap és hétfőn Westerlandról Syltre fél öt körül is lesz majd vonat – a DB-nél az első vonat hétköznap 5:00-kor, hétvégén egy órával később hagyja el a szigetet. Ugyancsak lesz majd éjfél körül egy vonat, ellenkező irányban pedig 0:46-kor is jön majd a szárazföld felől vonat. Az RDCD első ember, Carsten Carstensen szerint van igény ezekre a járatokra, mert így a hamburgi reptérről kora reggel induló vagy késő este érkező járatokról is elérhető a sziget. Jelenleg a nyári menetrend szerint a DB legkésőbb 21:35-kor indít autószállító vonatot és ezzel vége is az aznapi kínálatnak másnap reggelig. Carstensen hozzátette: figyelik majd a vonatok kihasználtságát és igyekeznek megfelelően alakítani a menetrendet.

A vonatok kihasználtságát monitorozzák majd az RDCD-nél. A látványterven pedig a meglévő kocsik látszanak a Voith Maxima mögött. Vajon ez lesz a végeredmény is?
(grafika: RDCD)

Carstensen egyébként azzal számol, hogy a DB AG a jövedelmező, éves szinten mintegy 50 millió eurót hozó autószállítási üzletből nem vonul ki, hanem az új operátor megjelenése miatt inkább árversenybe kezd, ezzel pedig az utasok járnak majd jól. Carstensen hozzátette azt is, hogy a nem közszolgáltatás keretében közlekedő vonatok esetében nem létezik a menetvonalankénti 250 eurós maximális ár, hanem a határ a csillagos ég – mindkét irányban. Így viszont a pályavasút is jól járhat, ám a dolog mögött ott lehet az is, hogy a DB Netz a saját cégcsoportján belüli társaságnak olcsóbban adja majd a menetvonalakat, mint a privát operátornak. Hinrich Krey, az RDCD üzemeltetési igazgatója úgy fogalmazott: van olyan menetvonal, amelyet 5000 euróért adna oda a pályavasút, de felmerültek a tárgyalások során a 12-15 ezer eurós díjak is.
A végleges menetrendet majd május végéig határozzák meg, a hálózatos szolgáltatásokat, így a vasutat is felügyelő szövetségi hatóság, a Bundesnetzagentur (BNetzA) eddigre véglegesíti majd a befutó igényeket. A részletes menetrendnek július 6-ig kell elkészülnie. Ezek után fogja majd az RDCD meghatározni a pontos tarifákat, ám az RDCD-nél tudják: a két külön operátorral működő kapcsolat esetében a jegyek kölcsönös elfogadása miatt lehetnek még gondok. Az RDCD elképzelhetőnek tartja, hogy inkább amolyan mozgókalauzi rendszerben a vonaton szednék majd be a viteldíjat. Az viszont biztos, hogy a sziget lakóinak nyújtanák azokat kedvezményeket, amiket a DB AG is kínál jelenleg. Ám a többi jármű esetében rendeznék a díjszabást: jelenleg egy mikrobusz kétszer annyit fizet, mint egy személyautó és számukra nincs külön tarifa, akkor sem, ha szigetlakóról van szó. Ráadásul az RDCD ígéretei szerint a kisebb egyterű kocsik – 3,5 tonnáig – utazhatnak majd az emeletes szállítókocsik tetején is, ígéri a magánvasúti operátor.
Az RDCD látványterveket is közzétett, ezek szerint a vonatok továbbítását a Voith által épített Maxima dízelmozdonyokkal oldanák meg. Kíváncsian várjuk, hogy valóban így lesz-e és hogy valóban komoly változásokat hoz-e a különleges kapcsolat életében az új operátor megjelentése?

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.