Az év első két hónapjában – és a 2014-2015-ös menetrendi évad első két teljes hónapjában – háromszor annyi jegyet adott el az ÖBB a prágai Railjetekre, mint korábban az EuroCity-kre. A jól fejlődő piac alighanem fejvakarásra készteti majd a buszos cégeket is.
Az év első két hónapjában háromszor annyian választották a Graz, Bécs és Prága között közlekedő Railjet-vonatokat, mint korábban. A ČD és az ÖBB együttműködésében üzemelő viszonylat komoly utasszámbeli emelkedést hozott a korábbiakhoz képest és ez komolyan veszélyezteti a többi piaci szereplő pozícióit. A két állami vasúttársaság magas színvonalú szolgáltatással várja az utasokat a két óránként közlekedő járaton.
Az ÖBB közleménye szerint a korábbi évek hasonló időszakaihoz képest megháromszorozódott az utasok száma a viszonylaton és húszezerrel több jegyet adtak el erre a Graz–Bécs–Prága viszonylatra, ami az előző év hasonló időszakához képest húszezer darabos emelkedést jelent. Sőt, ha a Graz és Prága közötti közvetlen utazásokat számát nézzük, akkor négyszer többen váltottak jegyet, mint korábban; Bécs és Brno között pedig 62%-os a jegyeladások növekedése az ÖBB szerint.
Stabil, megbízható márka lett a Railjet a ČD-nél és az ÖBB-nél is. Egységes szolgáltatási szint várja az utasokat
Az osztrák vasúttársaság kiemelte: a vonatok 6 óra 53 alatt teszik meg a teljes távot, ami a korábbi, átszállási kényszerrel is tarkított utazási lehetőségekhez képest egy órával rövidebb menetidőt jelent. A két főváros, Bécs és Prága között mindössze 4 óra 11 perc a menetidő és a járatok kétóránként követik egymást.
Komoly fegyvertény az is, hogy az utasok pontosan tudják, hogy mit kapnak: akár piros (osztrák), akár kék (cseh) Railjet jön, a szolgáltatási színvonal ugyanaz és ez komoly presztízst jelent a különféle buszos szolgáltatókkal szemben. Nem mellesleg az utasoknak volt idejük megszokni a ČD-Railjeteket, hiszen a nyár óta EuroCity-vonatként amolyan próbaüzemben már közlekedtek a szerelvények Prága, Bécs és Bécsújhely között.
Felvette a kesztyűt a buszosokkal szembeni harcban az ÖBB és a ČD. A Railjet-vonatok jelentős utasszám-növekedést hoztak Graz, Bécs és Prága között
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Ráadásképpen azt sem szabad elhanyagolni, hogy az ÖBB meglehetősen olcsón, 19 euróért kínálja a legolcsóbb kategóriába tartozó SparSchiene-jegyeket, ami komoly fenyegetést jelent a buszos piac számára. Komoly ellenfél lehet a Student Agency, akik a 4 óra 50 perc körüli menetidővel közlekedő autóbuszjárataikra Prága és Bécs közé pont 18 eurótól kínálják az utazási lehetőségeket. A 19 eurós ár egyébként a 2. osztályra érvényes – ez a modell pedig azt mutatja, hogy jó döntés volt a ČD részéről az elsőosztályú férőhelyek csökkentése és a teljes „bolhás” kocsi helyett egy teljes másodosztályú járművet rendelni a szerelvénybe.
Halász Péter