2015. 04. 16.

Visszatér a DR

Meglehetősen érdekes eredményt hozott a közszolgáltatási tender a Chemnitz és Lipcse közötti regionális vonatok üzemeltetéséről. A nyertes személyével nincs baj, az a Mitteldeutsche Regiobahn, az MRB. De a 2015 decemberétől 2023 decemberéig terjedő időszakban a DB Regiot váltó operátor igazán érdekes járművekkel érkezik: az egykori NDK államvasútja, a DR számára gyártott járművek felújított változata szállítja majd az utasokat.



Sok utas számára lehet, hogy visszalépés lesz, de a vasútbarátoknak alighanem összefut majd a szájában a nyál mostani hírünk olvasása kapcsán. A Verkehrsverbund Mittelsachsen (VMS) és a Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig (ZVNL) ugyanis közszolgáltatási szerződést kötött a 2015-2016-os menetrend életbe lépésétől nyolc évre a Mitteldeutsche Regiobahnnal, akik a DB Regio dízelmotorvonatait válhatják majd le a saját járműveikkel Lipcse és Chemnitz között. A hír persze önmagában nem a legizgalmasabb, a menetrendváltás számos helyen hoz operátor-váltást a német regionális közlekedésben. Ám az már annál érdekesebb, hogy milyen járművekkel nyerte meg a tendert az MRB.

A Veolia-csoporthoz tartozó NOB vonatai a csoporton belül új helyre kerülnek. Magyarics Zoltán felvételén az NOB-tól bérelt vonatként, a HKX járatában indult Köln felé 2013 nyarán Hamburg-Altona pályaudvarról

Mielőtt azonban előreszaladnánk, ki kell emelni, hogy a két város közötti vasúti kapcsolat nem villamosított, csak kerülővel, Zwickau felé lehet drót alatt közlekedni. Ám a tervek szerint a szerződés végéig villamosítják a vasútvonalat, de legkésőbb 2025-ig elkészül a felsővezeték és eddig az időpontig meghosszabbítható az MRB szerződése.
A tendert tehát a DB Regiot megelőzve az MRB nyerte meg. A pályázatra azért is szükség volt, mert a mostani operátorra, a DB Regioval nem tudtak megállapodni a hosszabbításról, miután a pénzügyi háttérről nem sikerült megállapodni. Az MRB viszont aláígért a DB-nek, így könnyszerrel győzhetett az egyébként rövid határidejű tenderen, amin használt járművekkel is lehetett indulni.

A Der Meridian járatait pótló NOB-os kocsikból álló szerelvény Münchenben 2014 első napján. A járművek most Szászországban segédkeznek majd, igaz, a fekete Teknő helyett ER20-as lesz majd a vonaton
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az MRB vezetője, Matthias Löser az érdeklődő kérdésekre válaszul közölte: a társaság mozdonyos ingavonatokat közlekedtet majd, a vonóerőt bérelendő – mégpedig várhatóan az MRCE-től bérelendő – Siemens ER20-asok biztosítják majd. A járművek pedig a korábban a DB-nél, illetve előtte a DR-nél szolgáló, 25-27 éves járművekből állnak majd. A halberstati kocsikat, merthogy ezek felújított változatáról van szó, jelenleg a Nord-Ostsee-Bahn használja, illetve időről időre felbukkannak máshol is. A kocsik segédkeztek az ODEG és a Meridian indulásakor is, amikor a korszerű motorvonatokból nem állt rendelkezésre megfelelő mennyiségű jármű. Az operátort már most több kritika is érte, mert a járművek bizony nem klimatizáltak, ellentétben a jelenleg itt futó motorvonatokkal. De ez legyen a legnagyobb baj, cserében sokkal kényelmesebb kocsikat kapnak majd az utasok a motorvonatok meglehetősen spártai kialakítása helyett.

Igazi retro-expresssz lesz majd az MRB új járata Lipcse és Chemnitz között, hiszen a képen látható, DR-eredetű, korszerűsített kocsikból áll majd a járat
(fotó: Magyarics Zoltán)
Miközben a magánvasutaknál láthatóan sokadik virágzásukat élik az egykori NDK államvasútja, a DR számára épített halberstadti kocsik, a DB Reigotól búcsúznak a járművek. A tervek szerint Erfurt környékéről a decemberi menetrendváltással tűnnek el a járművek a menetrend szerinti forgalomból, később már csak szükség esetén nyúlnak a tartalékba kerülő járművekhez. A típusból számtalan példányt adtak el Közép- és Kelet-Európába: az elővárosi kivitelű kocsikból szép számmal vásárolt a MÁV-START és a bolgár BDŽ is. Utóbbi a távolsági forgalomban, az egykori InterRegio-vonatokban is használt kocsikból is bevásárolt és több ilyen járművet vett a román CFR is.
A felújított halberstadti fülkés kocsikban fülkénként hat ülőhely van, a vezérlőkocsi pedig termes kialakítású. A járművek többek között a korábbi InterConnex-vonatokban is közlekedtek. A tervek szerint három, egyenként 300 ülőhellyel és 20 kerékpárhellyel bíró vonat közlekedik majd Lipcse és Chemnitz között, a negyedik vonat pedig tartalék lesz majd. A 140 km/h-s menetvonalakon közlekedő vonatok azonban nem lesznek sokkal lassabbak, mint a most akár 160-al is repesztő DB-s motorvonatok.
A ZVNL részéről jó kompromisszumnak látják az MRB melletti döntést. Olcsóbb és a korábbihoz képest akár minőségibb utazást kínálnak az öregebb vasúti járművek. Gondot jelenthet azonban az, hogy a DB Regio jelenlegi, mintegy negyven munkatársából nem vesznek át automatikusan senkit, az MRB jelezte: megvan a létszám, csak ha szükséges, akkor pályáztatnak meg üres állásokat.
A használt személykocsik átmeneti szolgálatba állítása nem újdonság. A legkorábbi ilyen próbálkozást az Abellio Rail NRW tudhatja magának: a különféle régi személykocsikból és bérelt EuroSprinterekből álló vonatoknak még saját márkát is kialakítottak: az Abellio Classic vonatok a FLIRT-motorvonatok szolgálatba állításáig jártak a Ruhr-vidéken 2005 és 2007 között.

Halász Péter