2015. 04. 29.

A logisztika napja Debrecenben

Írásunk címében szereplő mottóval várták az érdeklődőket a debreceni repülőtéren kialakított konténer terminálon, ahova legalább háromszáz résztvevő látogatott el különböző cégek vezetőitől kezdve, egyetemistákon át a laikusokig április 16-án. Van akinek szakma, van akinek pedig a hobbija miatt volt érdekes a rendezvény.


A logisztika napja német eredetű és Magyarország a kezdetektől kedve megrendezi itthon ezt a napot, ami azt jelenti, hogy immáron negyedik alkalommal került megrendezésre hazánkban a logisztika napja. A repülőteret működtető Xanga és a Debreceni Egyetem Logisztikai és Menedzsment Tanszéke szervezte ezt az eseményt, melyen bárki részt vehetett a rendezvény nyilvános mivoltából eredően.

A frissen elkészült raktárcsarnokban gyülekeznek a résztvevők a kezdés előtti percekben

Háromszáznál is több vendég érkezett a rendezvényre. A köszöntő perceit ábrázolja a felvétel

A program prezentációs bemutatóval kezdődött, ahol többek között Herdon Istán, a Xanga cégcsoport vezérigazgatója, Firbás György, a Saigo Logistic Kft. kereskedelmi igazgatója tartott előadást, valamint a Xanga-csoport stratégiai partnerei is: a bécsi WienCont terminál, a GYSEV Cargo Zrt., a CMA CGM hajótársaság, valamint a Debreceni Egyetem logisztika menedzsment tanszéke. Legutóbbi a logisztikai szakember utánpótlást biztosítja.
A trimodális logisztikai központ fejlesztését a Xanga 2010-ben nyerte el és azóta folyamatosan fejlődik és 2020-ig további tervek várnak megvalósításra.

Herdon István, a Xanga cégcsoport vezérigazgatója szólt a hallgatókhoz és tartott előadást.

A Xanga cégcsoport tagja, a WienCont, azaz a bécsi konténerterminál is prezentációval készült erre a napra. Az előadás angol nyelven zajlott, de nem maradhatott el a szinkrontolmácsolás, melyet Firbás György, a Saigo Logistic Kft. kereskedelmi igazgatója vezetett

Panorámakép az előadás alatt
(fotó: Bagoly István Gergő)

Mit is jelent a trimodális kifejezés?


A trimodalitás azt jelenti, hogy összekapcsolódik a légi, földi és vízi szállítás. A debreceni repüléteren kialakított terminál a térségben nagy lehetőségeket kínál, hiszen helyben megtalálható a légi fuvarozás lehetősége, megtalálható a közúti szállítás lehetősége, illetve megtalálható a tengeri szállítás lehetősége is, ami a konténervonatokban szerepében jelenik meg. A trimodális központ létrejöttéhez újította fel a Xanga a 106-os vasútvonalból kiágazó reptéri iparvágányt, amin már február vége óta újra közlekednek tehervonatok. Jelenleg a próbaüzem zajlik, de a fejlődés és a szállítás felismerésének hatására további vonatokat szeretnének közlekedtetni. A konténervonatokat továbbra is a GYSEV közlekedteti, de a kocsik iparvágányra történő beállításához a DB Schenker Hungária Zrt. adja a mozdonyt egy egykori, a DB AG-nál 290-es  sorozatszámon dolgozó gép szerepében, amely idehaza 0469-es sorozatszámmal üzemel. Az esemény helyszínén megtekinthető volt a dízelmozdony, valamint a logisztikai központ területén belül egy kis vonatozásra is sor került. 
A prezentációk között került sor a gyakorlati bemutatóra, ahol a közönség szemügyre vehette, miként dolgozik Kalmár, a gumikerekes daru és hogyan történik a konténerek depózása, valamint kamionra helyezése. Emellett bemutatásra került a hűtőkonténer és megismerhették a látogatók az alkalmazását is.

Konténerek várják, hogy kezdődjön a bemutató és leemelésre kerüljenek

A kocsisor egyik felét már lepakolták, de még maradt néhány konténer, melyet mozgatni szükséges
(fotó: Bagoly István Gergő)


A gyakorlati bemutató elkezdődött, ezzel együtt elkezdték a konténereket leemelni az SMV, a 80 tonnás daru segítségével. A kamion a konténer felrakását várja

A reptéren kettő darab, 80 tonnás daru található, az egyik állandó dolgozó, úgynevezett főgép, mely egy svéd gyártású SMV, a második gép egy tartalék gépezet, mely egy Ferrari. Mindkét gépet Ausztriából bérli a cég. A darukat rendőri felvezetéssel, sárga villogóval szállították Debrecenbe. Egyenként 650 lóerősek és maximálisan 30 tonnás konténereket is képesek a magasba emelni.

Megérkezett a konténer, egyenesen a vonatról és közvetlen áthelyezés után indulhat a megadott címre
(fotó: Bagoly István Gergő)

Újabb konténer került leemelésre, melyet a látogatókhoz szállítottak, hogy szemügyre vehessék, valamint közelebbről is láthassák a darut dolgozni
(fotó: Bagoly István Gergő)

A szakmai bemutató keretében lehetőség volt megtekinteni a Koda-Trans Fuvarozó és Kereskedelmi Kft. két Scania kamionját. A gép gazdái rendkívül segítőszéken mutatták be a szerelvényeket és minden kérdésben igyekeztek a legjobb tudásuk szerint tájékoztatni a kíváncsi látogatókat.
A szakmai bemutató a GYSEV Cargo Zrt. multimodális fejlesztője, valamint a Trans-Sped Kft. igazgatója is beszámolt a tapasztalatairól.

Egy Scania kamion „elindult” egy konténerrel, míg a társa ácsorogva várta az érdeklődőket, melyeket kívül és belül is meg lehetett tekinteni

Amikor különböző profilú lóerők találkoznak. Ferrari, a tartalék daru és a DB Schenker Hungária egyik dízelgépe sütkérezik az új csarnok mellett. A területen további épületek emelését tervezik, melyek elkészültével, mindkét gépnek több dolga lehet

A konténerterminál szorgos kiszolgálója, 0469 103-3. Az első vonatot is ez a mozdony mozgatta a területre
(fotó: Bagoly István Gergő)

Első ránézésre a hazai gyártású Mk48-as nagyobb testvére is lehetne a mozdony vezetőállása

Mindössze négy hónapos a Koda-Trans egyik legújabb szerzeménye. A gép sofőrje szívesen megmutatott mindent és válaszolt a felmerült kérdésekre is

A nap végéhez közeledve a nyergesek is elindultak haza, de előtte összeálltak a fotó kedvéért
(a másképpen nem jelzett képeket Sipos Milán Gergely készítette)

A rendezvény második felében a DB 290-es mozdonya elhagyta a terminált, majd a rendezvény végén visszatért néhány üres Sgns teherkocsival, melyet az esemény megrendezése miatt Debrecen Nagyállomásra húztak ki erre az időre.

A rendezvény végén a közönség is elindult haza, mint ahogy a dízelmozdony és a kamionok is
(fotó: Bagoly István Gergő)

Sipos Milán Gergely