2015. 04. 01.

Komoly közlekedésfejlesztési program kezdődhet Magyarországon

Az EU abszolút prioritásként kezeli a nagyvasúti, valamint városi kötöttpályás közlekedési rendszerek fejlesztését, és a kiszivárgott információk szerint a következő (2020-ban kezdődő), valamint az azt követő költségvetési ciklusban az előzetesen kalkuláltnál lényegesen több forrás, mintegy az előzetesen ismert tervszám négyszeresének megfelelő összeg (8500 milliárd forint) fordítható majd közlekedésfejlesztésre.


A tervezés jelenlegi állását, illetve az előkészülteket illetően nem állnak még rendelkezésünkre információk (ezekkel kapcsolatban keressük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot), azonban a napokban az előkészítő anyagból kiszivárgott két térképvázlat, melyen Budapest 2035-re megvalósuló kötöttpályás (elsősorban metró-) közlekedésére vonatkozó tervek láthatók. A hálózat valóban impozáns lenne: hét, vagy nyolc metróvonalat, a belvárosig hosszabbított, valamint a Duna alatt összekötött HÉV- és vasútvonalakat, meghosszabbított 42-es és 50-es villamost, reptéri gyorsvasutat és metrót, valamint a Déli és Nyugati pályaudvar mostanában ismét aktuális összekötését is magában foglalná. Úgy tűnik, hogy a tervezet tartalmazza a BKK által a tavalyi év folyamán meghirdetett Balázs Mór-terv egyes elemeit is.

A kiszivárgott vázlat alapján kollégánk, Nánási Zoltán megrajzolta a budapesti metróhálózatot a fejlesztési tervek fényében

Stadtbahn Szolnokon? 2020 után ez is valósággá válhat a mostani közlekedésfejlesztési elképzelések szerint
(a térképeket a szerkesztőségünk birtokába jutott vázlatok alapján Nánási Zoltán készítette)

A másik térképen Szolnok látható, nagyvasúti és földalatti vasúti fejlesztésekkel, azonban mivel a térképekhez készült jelmagyarázat nem jutott birtokunkba, kérdéses, hogy ezek pontosan mit is jelentenek. Tudomásunk szerint több más, vidéki nagyváros is komolyan profitálhat a programból, így újraindulhat a villamos Pécsett, valamint Szombathelyen, Debrecenben pedig újabb vonalak épülnének, a Szegedet és Makót, valamint Szegedet és Hódmezővásárhelyt összekötő tram-train megvalósításának pedig immár nem állna útjába a pénzügyi keret szűkössége.

Tram-train Kasselben, az ICE-k által is használt Wilhelmshöhe pályaudvaron. Igaz, hogy csak magyarországi vasúti járművekkel, de a hasonló találkozás a városi villamosok és a nagyvasút között nem lesz lehetetlen
(fotó: Halász Péter)

Mivel a magyar közlekedéstörténet legnagyobb ívű fejlesztéséről van szó, amint a fentiekkel kapcsolatban további információk jutnak tudomásunkra, cikkünket rögtön frissíteni fogjuk.
April! April!
Kedves Olvasóink! Eme írásunk természetesen csak április tréfa volt, de reméljük, hogy pont olyan jól célba talált, mint ahogy mi magunk szerettük volna. Ha bármi hasonló bekerül persze a 2020-tól induló uniós finanszírozási ciklus projektjei közé, akkor örömmel vállaljuk a „felbújtó” szerepét. Ám mindaddig ez csak álmodozás és áprilisi tréfa. Természetesen a továbbiakban, ahogy eddig is, csak hiteles és komoly forrásokból származó írásokat olvashatnak a RegionalBahn lapjain.
a RegionalBahn csapata

Nánási Zoltán