2015. 04. 07.

GYSEV: teljes a FLIRT-flotta

Megérkezett a tizedik FLIRT-motorvonat a GYSEV-hez, így teljessé vált a flotta. A GYSEV előbb négy, majd további hat motorvonatot rendelt a Stadler Railtől és immáron a teljes kontingens a „repcevasút” rendelkezésére áll.






Megérkezett a GYSEV-hez a tizedik FLIRT-motorvonat. A regionális vasúttársaság így már valamennyi Stadler-motorvonata szolgálatba állhat az utasok örömére. A vasúttársaság és a Stadler Rail magyarországi képviseletének közös közleménye szerint az elsőként szolgálatba állított szerelvények már több mint 300 ezer kilométert teljesítettek a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vonalon. Emlékezetes: az első négy vonatot eme vasúti tengely korszerűsítéséhez kapcsolódóan, az Európai Unió támogatásának segítségével rendelte meg a GYSEV és az első jármű 2013-ban szolgálatba is állt. A további hat szerelvényt 2013 tavaszán rendelték meg, amikor a MÁV-START kék színű, 42 darabos rendelését is leadta.

A GYSEV jelene és közeljövője: a FLIRT-motorvonatok és a korban hasonló, de a magyar kortársaknál korszerűbb és kényelmesebb osztrák személykocsik koptatják a dunántúli síneket

A közlemény hangsúlyozza: a járműbeszerzési projektnek lényegében vége, már csak az ETCS járműoldali berendezéseinek beüzemelése van hátra, amellyel a tíz motorvonat esetében 2015 őszére végeznek majd a tervek szerint.

A vonatokon még az ETCS Level 2 szintű vonatbefolyásoló rendszer járműoldali berendezéseinek beüzemelése hiányzik, ezekkel várhatóan idén őszre végeznek

A GYSEV motorvonatai lényegében azonosak a MÁV-csoport hasonló járműveivel, de a GYSEV-es járművek más fajta ülésekkel rendelkeznek és a külső-belső színvilág mellett az utastájékoztató rendszer is valamelyest eltérő a MÁV-START vonataihoz képest. Érdemes megjegyezni azt is, hogy a GYSEV vonatainak összeszerelését a Stadler Rail Lengyelországban végezte, míg a MÁV-START-vonatok a svájci Bussnangban épülnek. A kocsiszekrényeket viszont a Stadler Rail szolnoki üzemében gyártották mindkét járműsorozat számára.
A járművek karbantartását a Szombathelyen kialakított műhelyben végzik, a Stadler Rail pusztaszabolcsi bázisát csak a jelentősebb karbantartási feladatok ellátásakor kell igénybe venni.

A GYSEV FLIRT-motorvonatait a Stadler lengyelországi üzemben szerelték össze. A minőség maradt, ez nem vitás, de a belső tér kicsit másabb a MÁV-START-nál megszokottól eltérő ülések miatt

A GYSEV az elmúlt évek során komoly energiát fektetett a járműpark fejlesztésébe. Ma már elmondható, hogy a MÁV-START-nál még a mindennapok részét képező, Dunakeszin gyártott elővárosi személykocsik csak a vasúttörténet lapjain léteznek, a Bh-kat és az Ap-ket leállította a vasúttársaság. A 2000-es évek elején vásárolt használt német személykocsik mellett közel félszáz különféle típusú használt osztrák személykocsit is vásároltak 2009-től, valamint három vezérlőkocsit is vettek az ÖBB-től. Így lényegében elérte a GYSEV, hogy a legrosszabb állapotú személyszállító járművei ma már az 1990-es években főjavított InterCity-kocsik, amelyek ráncba szedése lassan, de biztosan szintén halad.

Az ÖBB-től vásárolt három vezérlőkocsival és mintegy félszáz Schlierenwagennel a GYSEV korszerű, kényelmes közlekedési lehetőséget biztosít a Dunántúl nyugati felén. Ráadásul a lehetőségekhez képest a használt járművek komoly korszerűsítést és színvonalbeli emelkedést jelentenek

Ugyancsak említésre érdemes, hogy a GYSEV kezelésébe került, nem villamosított vasútvonalak forgalmának ellátására a vasúttársaság 7 szóló és 5 iker dízelmotorkocsit vett az ÖBB-től – két szóló 5047-est és egy 5147-es ikermotorkocsit más az 1990-es években újonnan rendeltek a Jenbacher Werkétől –, ezen felül pedig négy Ludmillát is bérelnek a DB Schenker Romaniától.

Az ÖBB-től vásárolt Jenbacher ikermotorkocsik egyike Zalaszentiván állomásán
(fotók: Halász Péter)

A GYSEV további motorvonatokat is rendelt már, igaz, ezeket a Siemens szállítja: az ÖBB CityJet-jeihez hasonló Desiro ML motorvonatokból öt darabot rendelt a vasúttársaság, amelyeket elsősorban az osztrák oldalon kívánnak közlekedtetni, várhatóan vegyesen az ÖBB járműveivel. A GYSEV Desiro ML-jei a szerződés szerint 2016 májusában kell, hogy forgalomba álljanak.
Mindezek mellett az infrastruktúra fejlesztése is gyors ütemben haladt: a Szombathely és Sopron közötti vasútvonal villamosítása és korszerűsítése után a szentgotthárdi ág következett, jelenleg pedig jól halad a Mosonszolnok–Csorna–Porpác vasútvonal villamosítása, amelynek köszönhetően a GYSEV a tranzitvonatokat gépcsere nélkül tudja továbbítani majd ezen a tengelyen is. Ezen felül pedig a forgalomirányítás rendszereit is korszerűsítik: néhány alközpontba vonják be a forgalmi szolgálati helyeket a jövőben.

Halász Péter