2015. 04. 21.

Újra sztrájkolnak a német vezérek

Ismét munkabeszüntetésre hívta a vasutasokat a főleg mozdonyvezetőket tömörítő GdL. A Claus Weselsky vezette szakszervezet szerint nincs is miről megállapodni a DB-vel, mert javaslata sincs a munkáltatónak. Ezért nyúlnak most a sztrájk eszközéhez. A teherforgalomban április 21-én 15 órától; a személyforgalomban pedig 22-én 2 órától egységesen 23-án 21 óráig tart majd a sztrájk.



A DB-nél már elkészült a szinte „beváltnak” mondható szükségmenetrend aktualizált változata. Ezúttal is a GdL munkabeszüntetése miatt kell életbe léptetni a korlátozásokat, amely szinte minden szektort érint: a regionális forgalmat éppúgy, mint a távolsági járatokat is. A magyar utasok számára fontos változás, hogy a sztrájk alatt a Budapest és Berlin közötti vonatok csak Drezdáig mennek; a müncheni Railjet-vonatok viszont közlekednek, éppúgy, mint az éjszakai vonatok.
A DB AG már a munkabeszüntetés előtt komoly erőkkel készül az utasok tájékoztatására, de az biztos, hogy a problémák ismét borítékolhatók. Csak egy példa: a müncheni S-Bahn-vonalakon napközben 10-20 perces követéssel járnak a vonatok, ami azt jelenti, hogy a városközpont alatti Stammstreckén 2 percenként érkeznek a járatok, amelyeket igencsak jól kitömnek az utasok. Ehelyett most a Stammstreckét érintő járatok 60 perc ütemben közlekednek majd, a csúcsidei rásegítő vonatok – az S20-as viszonylat járatai – elmaradnak és az S2-es vonalon Dachau és Altomünster között pótlóbuszok járnak majd.
Berlinben gyakorlatilag a város nyugati részén megáll majd az S-Bahn forgalma: a Ringbahnon Schöneberg és a Bornholmer Straße között lehet majd – átszállással – utazni, a Stadtbahnon az Alexanderplatzig jönnek be a vonatok. A gond az, hogy a Nord-Süd Tunnel pályafelújítás miatt május elejéig egyébként is le van zárva, így a fővárosban is komoly fennakadásokra kell számítani a sztrájk miatt.
A magánszolgáltatók által üzemeltetett vonatokat a sztrájk nem érinti.

A DB AG már a sztrájk előtt is megerősített információs szolgálattal készült – ám a vasutasok csak azt tudták mondani munkatársunk érdeklődésére is: az interneten fent lesz minden részlet...

A távolsági forgalomban is komoly korlátozások lesznek, számos vonatot lemondanak, ám a részletes menetrend az „alapszolgáltatáson” kívül csak akkor lesz biztos, ha lesz elég mozdonyvezető és vonatkísérő, aki felveszi a munkát. A részletes menetrend a Deutsche Bahn AG honlapján a menetrendi keresőn keresztül érhető el. A távolsági forgalomban közlekedő vonatok jegyzéke itt érhető el.

A müncheni S-Bahn járatait is alaposan megritkítják a szükségmenetrendben. Vajon elég lesz a vonalankénti 60 perces ütem?
(fotók: Halász Péter)

A GdL és a DB AG tárgyalásaikat még tavaly kezdték el, ám megállapodásra akkor sem jutottak. A GdL a munkaidő csökkentését és a bérek emelését követeli, de állításuk szerint már túl sokat engedtek az ajánlatukból: heti 2 helyett csak 1 órával kevesebb munkaidőt szeretnének, illetve a béremelési követeléseiket is a felére mérsékelték. A DB AG időközben megállapodott a másik reprezentatív szakszervezettel, az EVG-vel és ezt a megállapodást akarják megkötni a GdL-el is. Ám Weselsky szakszervezete a mozdonyvezetők mellett a vonatkísérőket is képviselni akarja – ez eddig az EVG „felségterülete” volt –, így egymás között is vitába keveredtek az érdekvédők. Sokan azonban azt tartják, hogy a sztrájkok nem a GdL követeléseiről, hanem Weselskyék izmozásáról szólnak a két szervezet közötti hatalmi harcban.
A legutóbbi jelentős munkabeszüntetés idején készült beszámolónk ide kattintva olvasható, alighanem hasonló helyzetről számolhatunk majd be most is. Ami biztos: az autókölcsönzők biztosan jól járnak: a müncheni reptéren a sztrájk előtti napon délben is a szokásosnál nagyságrendekkel nagyobb forgalomról számoltak be a kölcsönzők munkatársai.

RegionalBahn információk